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dc.contributor.advisor1Menegotto, Mauro Leandro-
dc.creatorMorais, Manuella de-
dc.date2016-12-08-
dc.date.accessioned2017-10-11T10:56:38Z-
dc.date.available2017-09-05-
dc.date.available2017-10-11T10:56:38Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.urihttps://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/1363-
dc.description.abstractIn order to assess the feasibility of the use of rubber waste that is produced in the tire retreading process as soil reinforcement material, this work has studied the influence of the addition of tire rubber residues to soil in the compaction and permeability parameters. Thus, samples of clay soil, that are representative of the western region of the State of Santa Catarina, were molded and submitted to the Proctor compaction test, along with mixtures containing 5%, 10%, 15% and 20% of rubber residues of tires. From the specific maximum dry mass optimum moisture content that were determined in the compaction, new test samples were molded and subjected to variable load permeability tests. The results of the compaction tests demonstrate that the maximum specific dry mass and optimum moisture content of the blends are reduced as a result of the increase in the rubber residue content. On the other hand, the permeability coefficient increased as the rubber residues were added. It is concluded, therefore, on the basis of the parameters studied, that the use of the tire rubber residues mixed with the soil should be judicious, recommended mainly as light filler material or in works that have little restrictive permeability criteria.pt_BR
dc.description.resumoNo intuito de avaliar a viabilidade da utilização de resíduos de borracha produzidos no processo de recauchutagem de pneus como material de reforço de solos, este trabalho estudou a influência, nos parâmetros de compactação e permeabilidade, da adição de resíduos de borracha de pneus ao solo. Assim, foram moldados e submetidos a ensaios de compactação de Proctor, corpos de prova do solo argiloso representativo da região oeste do Estado de Santa Catarina, e de misturas contendo teores de 5%, 10%, 15% e 20% de resíduos de borracha de pneus. A partir da massa específica seca máxima e teor de umidade ótimo determinados na compactação, foram moldados novos corpos de prova, e estes, submetidos a ensaios de permeabilidade de carga variável. Os resultados dos ensaios de compactação demonstram que a massa específica seca máxima e o teor de umidade ótimo das misturas sofrem redução em consequência do aumento do teor de resíduos de borracha. Já o coeficiente de permeabilidade mostrou-se crescente conforme sucedeu a adição dos resíduos de borracha. Conclui-se, portanto, com base nos parâmetros estudados, que a utilização dos resíduos de borracha de pneus misturado ao solo deve ser criteriosa, recomendada principalmente como material de enchimento leve ou em obras que possuam critérios de permeabilidade pouco restritivospt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Jeferson Rodrigues de Lima (jeferson.lima@uffs.edu.br) on 2017-09-05T17:18:01Z No. of bitstreams: 1 MORAIS.pdf: 517331 bytes, checksum: 0c96648c1d5db3798bf044c199822c38 (MD5)en
dc.description.provenanceApproved for entry into archive by Diego dos Santos Borba (dborba@uffs.edu.br) on 2017-10-11T10:56:38Z (GMT) No. of bitstreams: 1 MORAIS.pdf: 517331 bytes, checksum: 0c96648c1d5db3798bf044c199822c38 (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2017-10-11T10:56:38Z (GMT). No. of bitstreams: 1 MORAIS.pdf: 517331 bytes, checksum: 0c96648c1d5db3798bf044c199822c38 (MD5) Previous issue date: 2016en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal da Fronteira Sulpt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCampus Chapecó-
dc.publisher.initialsUFFSpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectCoeficiente de permeabilidadept_BR
dc.subjectCompactação do solopt_BR
dc.subjectMistura solo-borrachapt_BR
dc.subjectAgronomiapt_BR
dc.titleAvaliação dos parâmetros de compactação e de permeabilidade de misturas de solo argiloso com resíduos de borracha de pneuspt_BR
dc.typeArtigo Cientificopt_BR
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