Please use this identifier to cite or link to this item: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/2048
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Moretto, Samira Peruchi-
dc.creatorOberderfer, Ricardo-
dc.date2018-06-18-
dc.date.accessioned2018-08-03T18:29:36Z-
dc.date.available2018-08-03T18:29:36Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.urihttps://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/2048-
dc.description.abstractThe aim of this research was to analyze how Brazilian music was used as an intelectual instrument of criticism of the political system, moral and social of Brazil during the period of the military civil dictatorship (1964-1985). For this, we selected some songs from three discs that did not suffer censorship, being them: “Opinião de Nara” (1964), of Nara Leão; “Secos e Molhados” (1973), of band Secos e Molhados; and “Alucinação” (1976), of Belchior. This way was thought knowing that, music is one of the main forms of expression of the human being, stimulating his creative, perceptive, imaginary and sentimental development, behaving as a vehicle that exposes the dreams and yearnings of a generation. From the debates proposed by the songs we perceive questions and criticism to the government, the morality imposed by it, and also, society as a force to change the contemporaneity.pt_BR
dc.description.resumoEsta pesquisa busca analisar de que forma a música brasileira foi utilizada como instrumento intelectual de crítica ao sistema político, moral e social do Brasil durante o período que vigorou a ditadura civil militar (1964-1985). Para isso, selecionamos algumas músicas de três obras que não sofreram censuras, sendo eles: “Opinião de Nara” (1964), da Nara Leão; “Secos e Molhados” (1973), da banda Secos e Molhados; e também, “Alucinação” (1976), do Belchior. Este caminho foi pensado sabendo que a música é uma das principais formas de expressão do ser humano, estimulando seu desenvolvimento criativo, perceptivo, imaginário e sentimental, se portando como um veículo que expõe os sonhos e anseios de uma geração. A partir de debates propostos pelas canções percebemos questionamentos e críticas ao governo, a moralidade imposta por este, e ainda, a sociedade como força para alterar a contemporaneidade.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by ADAIR PERDOMO FALCÃO (adair.falcao@uffs.edu.br) on 2018-08-03T18:22:52Z No. of bitstreams: 1 OBERDERFER.pdf: 1830330 bytes, checksum: 92c68f86ad9656dbd405855d6571d0bc (MD5)en
dc.description.provenanceApproved for entry into archive by Diego dos Santos Borba (dborba@uffs.edu.br) on 2018-08-03T18:29:36Z (GMT) No. of bitstreams: 1 OBERDERFER.pdf: 1830330 bytes, checksum: 92c68f86ad9656dbd405855d6571d0bc (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2018-08-03T18:29:36Z (GMT). No. of bitstreams: 1 OBERDERFER.pdf: 1830330 bytes, checksum: 92c68f86ad9656dbd405855d6571d0bc (MD5) Previous issue date: 2018en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal da Fronteira Sulpt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCampus Chapecópt_BR
dc.publisher.initialsUFFSpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAto Institucional nº 5 (AI-5)pt_BR
dc.subjectCensurapt_BR
dc.subjectRepressãopt_BR
dc.subjectDitadurapt_BR
dc.titleO som da resistência: música na ditadura civil militar brasileirapt_BR
dc.typeMonografiapt_BR
Appears in Collections:História

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
OBERDERFER.pdf1.79 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.