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dc.contributor.advisor1Cabrera, Liziara da Costa-
dc.contributor.advisor-co1Schmitz, Edinéia Paula Sartori-
dc.creatorPagno, Vanessa-
dc.date.accessioned2017-06-02T18:45:05Z-
dc.date.available2017-06-02T18:45:05Z-
dc.date.issued2016-07-06-
dc.identifier.urihttps://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/216-
dc.description.abstractBased on the need to discussing questions linked to Green Chemistry at Higher Education institutions, the objective of this work was to show the impacts of chemical waste generated from practical activities developed during a Chemistry Teaching degree program, at the Realeza campus of the Federal University of Fronteira Sul (UFFS), and propose actions to reduce these impacts. For this, qualitative and quantitative analyses of reagents used in chemistry experimental classes, were performed, having as basis, the identification of the most used and toxic reagents, described during experimental classes protocols, in the period from 2014 to 2015. With the obtained data, it was possible to present the panorama of waste generated during experimental classes and problematize the subject in academia. This discussion led to the proposal of actions focused on Green Chemistry which seek to reduce the quantity of reagents used in experimental classes as well as practice sustainable actions.pt_BR
dc.description.resumoPartindo da necessidade de discutir questões ligadas à Química Verde nas Instituições de Ensino Superior, este trabalho teve por objetivo mostrar o impacto dos resíduos químicos gerados no desenvolvimento das atividades práticas do curso de Química Licenciatura, da Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS), Campus Realeza, e propor ações para reduzir estes impactos. Para isso, foram realizadas análises qualitativas e quantitativas dos reagentes utilizados nas aulas experimentais do curso, tendo como base, a identificação dos reagentes mais tóxicos e mais utilizados, descritos nos protocolos de aulas experimentais, nos períodos de 2014 a 2015. Com os dados obtidos foi possível apresentar um panorama dos resíduos gerados nas aulas experimentais e problematizar o assunto no meio acadêmico. Esta discussão levou à propostas de ações voltadas à Química Verde que buscam minimizar a quantidade de reagentes utilizados nas aulas experimentais, bem como a prática de ações sustentáveis.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Isac Soares Emidio (isac.emidio@uffs.edu.br) on 2017-06-02T18:42:31Z No. of bitstreams: 1 PAGNO.pdf: 1145872 bytes, checksum: 234c9d37adca342aed99840a86986e6f (MD5)en
dc.description.provenanceApproved for entry into archive by Diego dos Santos Borba (dborba@uffs.edu.br) on 2017-06-02T18:45:05Z (GMT) No. of bitstreams: 1 PAGNO.pdf: 1145872 bytes, checksum: 234c9d37adca342aed99840a86986e6f (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2017-06-02T18:45:05Z (GMT). No. of bitstreams: 1 PAGNO.pdf: 1145872 bytes, checksum: 234c9d37adca342aed99840a86986e6f (MD5) Previous issue date: 2016-07-06en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal da Fronteira Sulpt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCampus Realezapt_BR
dc.publisher.initialsUFFSpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAulas práticaspt_BR
dc.subjectResíduos químicospt_BR
dc.subjectQuímica verdept_BR
dc.titleLevantamento de resíduos dos laboratórios da UFFS, Campus Realeza - PR, e proposta de atividades com foco em química verdept_BR
dc.typeMonografiapt_BR
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