Please use this identifier to cite or link to this item:
https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/2491
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Silva, Roberto Rafael Dias da | - |
dc.creator | Dall Agnol, Francieli | - |
dc.date | 2018-04 | - |
dc.date.accessioned | 2019-02-28T19:39:44Z | - |
dc.date.available | 2019-02-28T19:39:44Z | - |
dc.date.issued | 2018-04-25 | - |
dc.identifier.uri | https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/2491 | - |
dc.description.abstract | This study brings to light the knowledge of the fundamental ideas of major educational Enlightenment thinker, Johan Heinrich Pestalozzi. Methodologically, was chosen a historical - critical study, seeking to revisit and contextualize the major derivatives Pestalozzian thought theoretical contributions. These are contextualized within historical, social and philosophical moments in the modern pedagogue lived. Brings aspects of their experience in Stans, where there the thinker and educator demonstrated his concepts of doing education. These were founded and mainly based on the "Love Teaching”, this being a tool of great value to the subject could bring out the divine essence contained therein. Another basic aspect of Pestalozzian thought was to introduce children in economic rationality, and at the same time, contribute to each one developed his personality autonomy, as well as an autonomous morality in a society that had the characteristics of freedom and responsibility. This way he evidenced the Integral Education of the human being, the development of all the powers that it has a chance to improve. Finally, bring the relevant contributions of this important thinker‟s thought, for Comprehensive Education that is present today in Brazil, we can state that Pestalozzi was the main source of the concepts that are presented, although his name is little mention. | pt_BR |
dc.description.resumo | O presente estudo traz à luz do conhecimento as ideias fundamentais do principal pensador educacional iluminista, Johan Heinrich Pestalozzi. Metodologicamente, optou-se por um estudo histórico-crítico, buscando revisitar e contextualizar os principais aportes teóricos derivados do pensamento pestalozziano. Estes estão contextualizados dentro dos momentos históricos, filosóficos e sociais em que o pedagogo moderno viveu. Traz aspectos de sua experiência em Stans, onde lá, o pensador e educador pôs em prática os seus conceitos de se fazer educação. Estes tinham como fundamento e base principal o “Amor Pedagógico”, sendo este uma ferramenta de grande valia para que os sujeitos pudessem fazer emergir a essência divina contida neles. Outro aspecto básico do pensamento pestalozziano era introduzir as crianças na racionalidade econômica, e ao mesmo tempo, contribuir para que cada uma delas desenvolvesse sua personalidade de autonomia, bem como uma moralidade autônoma, em uma sociedade que apresentava as características de liberdade e responsabilidade. Desta forma evidenciava a Educação Integral do ser humano, o desenvolvimento de todas as faculdades que este tem possibilidade de aperfeiçoar. Por fim, traz as contribuições relevantes do pensamento deste importante pensador, para a Educação Integral que se faz presente hoje no Brasil, podendo-se afirmar que Pestalozzi foi à fonte principal dos conceitos que se apresentam, embora seu nome seja pouco citado. | pt_BR |
dc.description.provenance | Submitted by Tania Ivani Rokohl (tania.rokohl@uffs.edu.br) on 2019-02-13T10:57:47Z No. of bitstreams: 1 DALL AGNOL.pdf: 488719 bytes, checksum: ef5ca73d7b6f0bb9e6ac64ae33b51e3b (MD5) | en |
dc.description.provenance | Approved for entry into archive by Diego dos Santos Borba (dborba@uffs.edu.br) on 2019-02-28T19:39:44Z (GMT) No. of bitstreams: 1 DALL AGNOL.pdf: 488719 bytes, checksum: ef5ca73d7b6f0bb9e6ac64ae33b51e3b (MD5) | en |
dc.description.provenance | Made available in DSpace on 2019-02-28T19:39:44Z (GMT). No. of bitstreams: 1 DALL AGNOL.pdf: 488719 bytes, checksum: ef5ca73d7b6f0bb9e6ac64ae33b51e3b (MD5) Previous issue date: 2018-04-25 | en |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal da Fronteira Sul | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | Campus Erechim | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFFS | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Educação integral | pt_BR |
dc.subject | Educação infantil | pt_BR |
dc.subject | Crianças | pt_BR |
dc.title | O pensamento de Jhoann Heinrich Pestalozzi e a educação integral contemporânea | pt_BR |
dc.type | Monografia | pt_BR |
Appears in Collections: | Especialização em Educação Integral |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
DALL AGNOL.pdf | 477.26 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.