Please use this identifier to cite or link to this item: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/2603
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Bölter, Serli Genz-
dc.creatorFenner, Rose-
dc.date2015-12-01-
dc.date.accessioned2019-03-14T20:55:53Z-
dc.date.available2019-02-14-
dc.date.available2019-03-14T20:55:53Z-
dc.date.issued2015-12-01-
dc.identifier.urihttps://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/2603-
dc.description.abstractThis paper presents an analysis of didactic examples along with the literature which aims to analyze the environmental education teaching in the seventh year of elementary school, from the analysis of textbooks selected for the period 2014/2016. The research aims to identify the importance of the school community participation in environmental education teaching. It begins by highlighting the first environmental movements and the need to build new values in the way of life of man, order to achieve alleviate or solve the environmental problems of the planet. Continuing this work rescues the history of environmental education in Brazil, highlighting the Law No. 9.795/99 - National Environmental Education Policy - PNEA. The last item is strengthened, that environmental education needs the involvement of the entire school community because it requires the construction of new values in man's relationship with the environment. The result of the analysis of textbooks points out that only in science teaching environmental education themes involve the school community. In other areas, the presence of the school community is lacking. Therefore, it is necessary to point out that some issues are still treated improperly and fail to involve the school community on behalf of ambientas problems planet earth.pt_BR
dc.description.resumoNeste trabalho apresenta-se uma análise de exemplares didáticos juntamente com a pesquisa bibliográfica que tem por objetivo analisar o ensino de educação ambiental no sétimo ano do ensino fundamental, a partir da análise dos livros didáticos, selecionados para o período 2014/2016. A pesquisa objetiva identificar a importância da participação da comunidade escolar no ensino de educação ambiental. Inicia-se destacando os primeiros movimentos ambientais e a necessidade de construir novos valores no modo de viver do homem, para assim conseguir amenizar ou resolver os problemas ambientais do planeta terra. Na continuidade este trabalho resgata o histórico da educação ambiental no Brasil, dando destaque para a Lei nº 9.795/99 – Política Nacional de Educação Ambiental – PNEA. No último item reforça-se, que a educação ambiental precisa do envolvimento de toda a comunidade escolar, pois exige a construção de novos valores na relação do homem com o ambiente. O resultado da análise dos livros didáticos aponta que apenas no ensino de Ciências os temas de educação ambiental envolvem a comunidade escolar. Nas demais áreas, a presença da comunidade escolar é inexistente. Assim sendo, é necessário ressaltar que alguns temas ainda são tratados de forma inadequada e deixam de envolver a comunidade escolar em prol dos problemas ambientas do planeta terra.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Rafael Pinheiro de Almeida (rafael.almeida@uffs.edu.br) on 2019-02-14T15:43:42Z No. of bitstreams: 1 Fenner.pdf: 1141094 bytes, checksum: 71615888b425e129633ef3a6ca48adfe (MD5)en
dc.description.provenanceApproved for entry into archive by Diego dos Santos Borba (dborba@uffs.edu.br) on 2019-03-14T20:55:53Z (GMT) No. of bitstreams: 1 Fenner.pdf: 1141094 bytes, checksum: 71615888b425e129633ef3a6ca48adfe (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2019-03-14T20:55:53Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Fenner.pdf: 1141094 bytes, checksum: 71615888b425e129633ef3a6ca48adfe (MD5) Previous issue date: 2015-12-01en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal da Fronteira Sulpt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCampus Cerro Largopt_BR
dc.publisher.initialsUFFSpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação ambientalpt_BR
dc.subjectEnsino e aprendizagempt_BR
dc.subjectPolítica Nacional de Educação Ambientalpt_BR
dc.subjectEnsino fundamentalpt_BR
dc.titleO desafio da educação ambiental no contexto escolarpt_BR
dc.typeArtigo Cientificopt_BR
Appears in Collections:Ciências Biológicas - Licenciatura

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Fenner.pdf1.11 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.