Please use this identifier to cite or link to this item: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/2681
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Wirzbicki, Sandra Maria-
dc.contributor.advisor-co1Hoffmann, Marilisa Bialvo-
dc.creatorPauletti, Jéssica-
dc.date2015-06-30-
dc.date.accessioned2019-03-28T13:49:58Z-
dc.date.available2019-03-28T13:49:58Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.urihttps://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/2681-
dc.description.abstractThe discussions around the education in the field are recent and show different views to this educational space. The research delimited in which understand the concept of contextualization in teaching between biology teachers contemplating a state school in Realeza. The methodology used literature and documentary, in addition to interview semi-structured open and observations, and the collected data were analyzed by Discursive Textual Analysis (DTA). The results and discussions enabled discourse about categories such as reality, autonomy, community and didactic transposition, demonstrating that there is a certain limitation on the part of teachers in the definition and implementation in the classroom than would contextualization in teaching. The intention of the research was not aiming right and wrong, but warn of the initial and continuing teacher as well the fragmentation of the curriculum and distancing the objective of Education in the field with those guys.pt_BR
dc.description.resumoAs discussões em torno da Educação no Campo são recentes e revelam diversos olhares a esse espaço. A pesquisa delimitou-se em entender qual a concepção de contextualização no ensino entre professores de Biologia da Educação no Campo, contemplando um colégio estadual de Realeza. A metodologia baseou-se em pesquisa bibliográfica, entrevista semi-estruturada aberta e observações, sendo que os dados coletados foram analisados por meio da Análise Textual Discursiva (ATD). Os resultados e discussões possibilitaram organizar categorias como realidade, autonomia, comunidade e transposição didática, demonstrando que há certa limitação por parte dos professores na definição e concretização na sala de aula do que seria contextualização no ensino. A intenção da pesquisa foi levantar aspectos relevantes da concepção e prática da contextualização no ensino do Campo, possibilitando reflexões sobre a formação inicial e continuada dos professores, bem como a fragmentação do currículo e o distanciamento dos sujeitos com os objetivos da Educação do Campo.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Isac Soares Emidio (isac.emidio@uffs.edu.br) on 2019-03-26T22:23:03Z No. of bitstreams: 1 PAULETTI.pdf: 353183 bytes, checksum: 3fa34aba5082509a24cfa7105f014168 (MD5)en
dc.description.provenanceApproved for entry into archive by Diego dos Santos Borba (dborba@uffs.edu.br) on 2019-03-28T13:49:58Z (GMT) No. of bitstreams: 1 PAULETTI.pdf: 353183 bytes, checksum: 3fa34aba5082509a24cfa7105f014168 (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2019-03-28T13:49:58Z (GMT). No. of bitstreams: 1 PAULETTI.pdf: 353183 bytes, checksum: 3fa34aba5082509a24cfa7105f014168 (MD5) Previous issue date: 2015en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal da Fronteira Sulpt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCampus Realezapt_BR
dc.publisher.initialsUFFSpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectFormação de professorespt_BR
dc.subjectEducação ruralpt_BR
dc.subjectCiências biológicaspt_BR
dc.titleDa concepção à concretização: o caso da contextualização de ensino entre os professores de biologia na educação no campo na microrregião de Francisco Beltrão - PRpt_BR
dc.typeArtigo Cientificopt_BR
Appears in Collections:Ciências Biológicas - Licenciatura

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
PAULETTI.pdf344.91 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.