Please use this identifier to cite or link to this item: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/2966
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Borges, Ceyça Lia Palerosi-
dc.creatorScatolin, Everly Jasinski-
dc.date2017-12-04-
dc.date.accessioned2019-07-04T18:28:56Z-
dc.date.available2019-
dc.date.available2019-07-04T18:28:56Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.urihttps://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/2966-
dc.description.abstractThe goal of this work is analyzing how is approached on curriculum grade the themes that allows to train professionals that contribute to sustainable development on university with classroom teaching mode at Laranjeiras do Sul campus of Federal University of Southern Border. In the theoretical scope are discussed the environment concepts, environmental responsibility, sustainable development, the sustainability on professional exercises and environment education on university. To achieve the goal in this work, was used the documentary analyze on PCCs of graduate school, establishing the categories as analysis, environment, environmental responsibility and sustainability, to identify on curriculum grade the subjects that has contribution to supply the sustainable abilities to professionals. This search had been evidenced that among all the undergraduate courses offered in this university, the agronomy course brings on its curriculum the greater amount of subjects that are fundamental to provide a critical approach on environmental issues, providing sustainable abilities. The another courses as Economical Science, Food Engineering, Aquaculture Engineering and Interdisciplinary Education in the Field has disability on analyzed categories.pt_BR
dc.description.resumoO objetivo deste trabalho consiste em analisar de que forma é abordada, na grade curricular, a temática que possibilita formar profissionais que contribuam para o desenvolvimento sustentável nos cursos de graduação, com modalidade presencial do campus de Laranjeiras do Sul da Universidade Federal da Fronteira Sul. No quadro teórico são discutidos os conceitos de meio ambiente, responsabilidade ambiental, desenvolvimento sustentável, a sustentabilidade nas práticas profissionais e a educação ambiental no ensino superior. Para alcançar o objetivo proposto nessa pesquisa utilizou se a análise documental nos PPCs dos cursos de graduação, sendo, definidas as categorias de análises, meio ambiente, responsabilidade ambiental e sustentabilidade, com o intuito de identificar na grade curricular dos cursos as disciplinas que venham a contribuir para a formação do profissional com práticas sustentáveis. Esse trabalho evidenciou que dentre os cursos ofertados pela universidade o curso de Agronomia traz em sua grade curricular a maior quantidade de disciplinas que são fundamentais para a uma percepção crítica frente às questões ambientais, sociais de maneira que contribuam par práticas sustentáveis. Os outros cursos de graduação como Ciências Econômicas, Engenharia de Alimentos, Engenharia de Aquicultura e Interdisciplinar em Educação no Campo apresentam deficiência em relação às categorias analisadas.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Isac Soares Emidio (isac.emidio@uffs.edu.br) on 2019-05-29T22:37:58Z No. of bitstreams: 1 SCATOLIN.pdf: 898490 bytes, checksum: cc2230e32b74205b5dbe50217f359a02 (MD5)en
dc.description.provenanceApproved for entry into archive by Franciele Scaglioni da Cruz (franciele.cruz@uffs.edu.br) on 2019-07-04T18:28:56Z (GMT) No. of bitstreams: 1 SCATOLIN.pdf: 898490 bytes, checksum: cc2230e32b74205b5dbe50217f359a02 (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2019-07-04T18:28:56Z (GMT). No. of bitstreams: 1 SCATOLIN.pdf: 898490 bytes, checksum: cc2230e32b74205b5dbe50217f359a02 (MD5) Previous issue date: 2017en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal da Fronteira Sulpt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCampus Laranjeiras do Sulpt_BR
dc.publisher.initialsUFFSpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectDesenvolvimento sustentávelpt_BR
dc.subjectEnsino superiorpt_BR
dc.subjectAvaliação da educaçãopt_BR
dc.titleA importância da formação acadêmica para o desenvolvimento sustentável: um estudo nos cursos de graduação do Campus de Laranjeiras do Sul da Universidade Federal da Fronteira Sul - PRpt_BR
dc.typeMonografiapt_BR
Appears in Collections:Ciências Econômicas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
SCATOLIN.pdf877.43 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.