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DC FieldValueLanguage
dc.creatorFucks, Patrícia Marasca-
dc.creatorSantos, Rosemar Ayres dos-
dc.creatorHermel, Erica do Espirito Santo-
dc.date.accessioned2019-08-05T17:55:18Z-
dc.date.available2019-
dc.date.available2019-08-05T17:55:18Z-
dc.date.issued2019-08-
dc.citation.volume11pt_BR
dc.citation.issue2pt_BR
dc.citation.spage177pt_BR
dc.citation.epage196pt_BR
dc.identifier.issn1647-3582pt_BR
dc.identifier.urihttps://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/3079-
dc.description.abstractThere are many discussions about socio-environmental problem, among them, discard of Tetra Pak packaging and ways to reuse it. In this sense, understanding that these questions emerge, also, in the educational context in educational-formative actions, we investigated: how does the problematization of socio-environmental issues can contribute to knowledge building in engineering and arouse modes of investigation experienced? We aim to investigate chances of space creation of teaching-learning at the university, based on the problematization of socioenvironmental issues and CTS field knowledge. The investigation was based on the Freire and STS theoretical perspectives and analysed from the Discursive Textual Analysis. It congregated educational practices centred on the alternatives for reuse of Tetra Pak packaging, in cover formation as thermal insulation on the roof of the buildings, discussing its excessive use and its destination (ir)responsible. Thus, the investigation incorporated knowledge, values and educational practices relevant to formation in Agronomy and Environmental and Sanitary Engineer. The solution proposed passed through consideration to the intersection between multiple dimensions of knowledge; to the relation between curricular contents and socioenvironmental issues; to the need of awareness about the responsibilities; to the need of awareness about the responsibilities to be shared and proposing pedagogical-educational strategies and actions at the University, with a view to Engineering professional’s humanistic training. Results evidenced that the reflection-action about teaching practices can arouse an alteration in approach to teaching and strategies employed to promote reflective thinking, which cannot prescind from the joint between research and social practice.pt_BR
dc.description.resumoMuitas são as discussões sobre problemáticas socioambientais, entre elas, o descarte de embalagens Tetra Pak e formas de seu reaproveitamento. Nesse sentido, entendendo que essas questões emergem, também, no contexto educacional, nas ações educativo-formativas, investigamos: como a problematização de temáticas socioambientais pode contribuir para a construção do conhecimento nas Engenharias e suscitar modos de intervenção na realidade vivenciada? Objetivamos investigar possibilidades de criação de espaços de ensinoaprendizagem na universidade, com base na problematização de questões socioambientais e conhecimentos do campo CTS. A investigação foi balizada pela perspectiva teórica freiriana e CTS e analisada a partir da Análise Textual Discursiva. Ela congregou práticas educativas centradas nas alternativas para reutilização das embalagens Tetra Pak, na constituição de mantas com função de isolante térmico nos telhados das edificações, discutindo sua excessiva utilização e sua destinação (ir)responsável. Desse modo, a investigação incorporou saberes, valores e práticas educativas relevantes à formação em Agronomia e em Engenharia Ambiental e Sanitária. As soluções propostas perpassaram pela consideração à interseção entre as múltiplas dimensões do conhecimento; às relações entre os conteúdos curriculares e questões socioambientais; à necessidade de sensibilização acerca das responsabilidades a serem compartilhadas e proposição de estratégias e ações pedagógico-educativas na Universidade, com vistas à formação humanística dos profissionais das Engenharias. Os resultados demonstraram que a reflexão-ação sobre as práticas docentes pode suscitar uma modificação na abordagem das didáticas e estratégias empregadas para promover o pensamento reflexivo, a qual não pode prescindir da articulação com a pesquisa e com a prática social.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Rafael Pinheiro de Almeida (rafael.almeida@uffs.edu.br) on 2019-08-05T17:35:25Z No. of bitstreams: 1 FUNCKS.pdf: 1806723 bytes, checksum: 775db40098a93747fcdf3c2b6dc76ca3 (MD5)en
dc.description.provenanceApproved for entry into archive by Franciele Scaglioni da Cruz (franciele.cruz@uffs.edu.br) on 2019-08-05T17:55:18Z (GMT) No. of bitstreams: 1 FUNCKS.pdf: 1806723 bytes, checksum: 775db40098a93747fcdf3c2b6dc76ca3 (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2019-08-05T17:55:18Z (GMT). No. of bitstreams: 1 FUNCKS.pdf: 1806723 bytes, checksum: 775db40098a93747fcdf3c2b6dc76ca3 (MD5) Previous issue date: 2019-08en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade de Aveiropt_BR
dc.publisher.countryPortugalpt_BR
dc.publisher.initialsUApt_BR
dc.relation.ispartofIndagatio Didacticapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subjectEngenhariapt_BR
dc.subjectMeio ambientept_BR
dc.subjectEnsino e aprendizagempt_BR
dc.titleEtcs e tal: educação, tecnologia, ciência e sociedade juntas, afinal?pt_BR
dc.title.alternativeETSS and such: education, technology, science and society together, anyway?pt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
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