Please use this identifier to cite or link to this item: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/3395
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Dalcin, Dionéia-
dc.contributor.referee1Lopes, Herton Castiglioni-
dc.contributor.referee2Kasper, Lidiane-
dc.creatorHartmann, Raquel Jaíne-
dc.date2019-11-12-
dc.date.accessioned2020-02-04T13:33:13Z-
dc.date.available2019-12-12-
dc.date.available2020-02-04T13:33:13Z-
dc.date.issued2019-11-12-
dc.identifier.urihttps://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/3395-
dc.description.abstractFamily farming began to be recognized from the 1990s, where the precarious social and labor conditions of small producers required state intervention in the construction of public policies appropriate to their specificities. Given this need, the National Program for Strengthening Family Farming (Pronaf), created in 1996 through the Secretariat of Family Farming, originated in order to finance projects for family farmers. In this sense, the objective of this study is to analyze the fundraising and characteristics of Pronaf contracts in the municipalities of Corede Missões / RS (2013-2018). The methodology adopted in this work is quantitative and descriptive. Data collection for this study was done through the Rural Credit Data Matrix, available on the Central Bank of Brazil website, for the period 2013-2018. The main results show that approximately 77 thousand contracts and approximately 1.3 billion reais were funded in agricultural and livestock activities, in which the main products obtained were grains and cattle, especially the municipalities of Giruá and São Paulo. Missions Regarding the type of investment, in the agricultural and livestock activities, around 16 thousand contracts and approximately 610 million reais were raised, where the main products obtained were cattle and machinery and implements, especially the municipalities of Porto Xavier and Giruá. . Thus, Pronaf is portrayed as a public policy that has been favoring Corede Missões, mainly in productive costing, grain planting, cattle and machinery purchases.pt_BR
dc.description.resumoA agricultura familiar passou a ser reconhecida a partir da década de 1990, onde as precárias condições sociais e trabalhistas dos pequenos produtores exigiam a intervenção do Estado na construção de políticas públicas adequadas as suas especificidades. Diante dessa necessidade, originou-se o Programa Nacional de Fortalecimento da Agricultura Familiar (Pronaf), criado em 1996 por meio da Secretaria de Agricultura Familiar, com o intuito de financiar projetos para os agricultores familiares. Nesse sentido, o objetivo deste estudo é analisar as captações dos recursos e características dos contratos do Pronaf nos municípios do Corede Missões/ RS (2013-2018). A metodologia adotada neste trabalho é do tipo quantitativa e descritiva. A coleta de dados para a realização deste estudo, foi feita através da Matriz de Dados de Créditos Rurais, disposta no site do Banco Central do Brasil, referente ao período de 2013-2018. Os principais resultados demonstram que foram captados cerca 77 mil contratos e aproximadamente 1,3 bilhões de reais em custeio, nas atividades agrícola e pecuário, no qual os principais produtos captados foram grãos e bovinos, com destaque para os municípios de Giruá e São Paulo das Missões. Em relação a modalidade de investimento, nas atividades agrícola e pecuário, foram captados em torno de 16 mil contratos e aproximadamente 610 milhões de reais, onde os principais produtos captados foram bovinos e máquinas e implementos, destacando-se os municípios de Porto Xavier e Giruá. Desse modo, retrata-se o Pronaf como uma política pública que vem favorecendo o Corede Missões, principalmente no custeamento produtivo, no plantio de grãos, compra de bovinos e máquinas.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Rafael Pinheiro de Almeida (rafael.almeida@uffs.edu.br) on 2019-12-12T17:16:41Z No. of bitstreams: 1 HARTMANN.pdf: 1298658 bytes, checksum: e3e28bf81d3f3c55bb6277032fa21222 (MD5)en
dc.description.provenanceApproved for entry into archive by Franciele Scaglioni da Cruz (franciele.cruz@uffs.edu.br) on 2020-02-04T13:33:13Z (GMT) No. of bitstreams: 1 HARTMANN.pdf: 1298658 bytes, checksum: e3e28bf81d3f3c55bb6277032fa21222 (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2020-02-04T13:33:13Z (GMT). No. of bitstreams: 1 HARTMANN.pdf: 1298658 bytes, checksum: e3e28bf81d3f3c55bb6277032fa21222 (MD5) Previous issue date: 2019-11-12en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal da Fronteira Sulpt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCampus Cerro Largopt_BR
dc.publisher.initialsUFFSpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAgricultura familiarpt_BR
dc.subjectInvestimentospt_BR
dc.subjectMercado financeiropt_BR
dc.subjectCOREDE Missõespt_BR
dc.subjectPrograma Nacional de Fortalecimento da Agricultura Familiarpt_BR
dc.subjectAnálise de dadospt_BR
dc.titleA distribuição dos recursos e contratos do Programa Nacional de Fortalecimento da Agricultura Familiar (PRONAF) nos Municípios do COREDE Missões/RSpt_BR
dc.typeMonografiapt_BR
Appears in Collections:Administração

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
HARTMANN.pdf1.27 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.