Please use this identifier to cite or link to this item: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/3564
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Hermel, Erica do Espírito Santo-
dc.creatorHartmann, Andressa Corcete-
dc.date2019-12-01-
dc.date.accessioned2022-02-20T13:03:02Z-
dc.date.available2020-02-14-
dc.date.available2020-02-20T13:03:02Z-
dc.date.issued2019-12-01-
dc.identifier.urihttps://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/3564-
dc.description.abstractThe present work aimed to analyze and investigate the Pedagogical Practices present in the Textbooks of Science and Biology, recommended by PNLD 2017 and PNLEM 2018, and their effectiveness in the teaching and learning process. To this end, two collections of science textbooks (8 books) and two biology textbooks (6 books) were analyzed. The analysis of the didactic books if in three stages was first read the Pedagogical Practices, soon after they were classified into categories. : Scheme of representation; Text activity; Enem and college entrance exams; Complementary reading; Suggestions of practices; Theme for discussion; Know more; Discursive questions; Science, technology and society; Commented exercises; Curiosities; Group activities; Think and answer; Questionnaires; Reproduction activities; Tables, graphs and concept maps; Search suggestion, websites, writing or summary; Reflective activities, comics and crossword puzzles. In order to finalize the contextualization using the theoretical framework. A total of 5903 Pedagogical Practices were found, 3451 in the Science collections and 2452 in the Biology collections. The category that stood out most in the books analyzed in this research was the reproductive activity with 1359 practices and the one that stood out the most was the interdisciplinary project with 12. Despite the large number of Pedagogical Practices found in textbooks, most were limited to a few categories, reflecting the limited diversity of knowledge consolidation strategies used in textbooks.pt_BR
dc.description.resumoO presente trabalho teve como objetivo analisar e investigar as Práticas Pedagógicas presentes nos Livros Didáticos de Ciências e Biologia, recomendados pelo PNLD 2017 e PNLEM 2018, e sua eficácia no processo de ensino e de aprendizagem. Para tanto, foram analisadas duas coleções de livros didáticos de Ciências (8 livros) e duas de Biologia (6 livros).A análise dos Livros Didáticos se em três etapas primeiramente foi realizado a leitura das Práticas Pedagógicas, logo após estas foram classificadas em categorias: Esquema de representação; Atividade de texto; Questões de Enem e de vestibular; Leitura complementar; Sugestões de práticas; Tema para discussão; Saiba mais; Questões discursivas; Ciências, tecnologia e sociedade; Exercícios comentados; Curiosidades; Atividades em grupo; Pense e responda; Questionários; Atividades reproducionistas; Tabelas, gráficos e mapas conceituais; Sugestão de pesquisa, sites, redação ou resumo; Atividades reflexivas, tirinhas e palavras cruzadas. Para finalizar realizarmos a contextualização utilizando referencial teórico. Ao total foram encontradas 5903 Práticas Pedagógicas, sendo 3451 nas coleções de Ciências e 2452 nas coleções de Biologia. A categoria que mais se destacou nos livros analisados nesta pesquisa foi a atividade reproducionista com 1359 práticas e a que menos se destacou foi a projeto interdisciplinar com12. Apesar do grande número de Práticas Pedagógicas encontradas nos livros didáticos, a maioria se limitava a poucas categorias, refletindo a pouca diversidade de estratégias de consolidação do conhecimento utilizadas nos livrospt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Rafael Pinheiro de Almeida (rafael.almeida@uffs.edu.br) on 2020-02-14T12:02:02Z No. of bitstreams: 1 HARTMANN.pdf: 1099672 bytes, checksum: e377d09cbe718d14683a99baf803ef12 (MD5)en
dc.description.provenanceApproved for entry into archive by Franciele Scaglioni da Cruz (franciele.cruz@uffs.edu.br) on 2020-02-20T13:03:02Z (GMT) No. of bitstreams: 1 HARTMANN.pdf: 1099672 bytes, checksum: e377d09cbe718d14683a99baf803ef12 (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2020-02-20T13:03:02Z (GMT). No. of bitstreams: 1 HARTMANN.pdf: 1099672 bytes, checksum: e377d09cbe718d14683a99baf803ef12 (MD5) Previous issue date: 2019-12-01en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal da Fronteira Sulpt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCampus Cerro Largopt_BR
dc.publisher.initialsUFFSpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEnsino de ciênciaspt_BR
dc.subjectEnsino e aprendizagempt_BR
dc.subjectMétodos de ensinopt_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subjectBiologiapt_BR
dc.titleAs práticas pedagógicas nos livros didáticos de Ciências e de Biologia recomendados pelo PNLD 2017 e PNLEM 2018pt_BR
dc.typeArtigo Cientificopt_BR
Appears in Collections:Ciências Biológicas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
HARTMANN.pdf1.07 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.