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dc.contributor.advisor1Friestino, Jane Kelly Oliveira-
dc.creatorLuchini Junior, Deoclécio-
dc.creatorBiesek, Laura Lange-
dc.date2019-
dc.date.accessioned2020-06-04T19:05:07Z-
dc.date.available2020-
dc.date.available2020-06-04T19:05:07Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.urihttps://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/3691-
dc.description.abstractThe approach to mental suffering by Primary Care doctors is one of the main axis emphasized in the National Primary Care Policy, requiring a range of abilities from the professional that works with it. The relevance of empathy in the process of developing the doctor-patient relationship and all the products arising from this interaction stands out. As a means to analyze the possible consequences that an empathic relationship brings to the rendering of care, a research that identified the aspects related to empathy in doctors acting in Primary Care during the attendance of a person with mental suffering was developed. The methodology was qualitative, athwart exploring semistructured interviews developed with generalist doctors working in Primary Care in four health centers, the two with the largest and the two with the smallest psychotropic dispensation rates. Based upon the data, three analytical categories arose: empathy identified in the doctor’s active listening, strategies that allow better service to the patient and mobilization of feelings. It was observed that, despite inherent to the doctor-patient relationship, empathy wasn’t a constant; however, its perceived that the greater mobilization of it and the more appropriate its use, more resolutive the medical consult becomes. That was demonstrated to be particularly important in mental health accessing appointments for subserving the doctor and patient interaction and providing solace for the last one to share their anguishes, creating bonds and participating in the process of the therapeutic contract. In this manner, it’s possible to conclude empathy as a technical ability with extended scientific advocacy in its utilization and that it provides positive results, being a primordial tool in the attendance of a person that suffers.pt_BR
dc.description.resumoA abordagem do sofrimento mental por médicos da Atenção Básica figura entre os grandes eixos enfatizados pela Política Nacional de Atenção Básica, exigindo uma gama de habilidades do profissional que com ela atua. Destaca-se a relevância da empatia no processo do desenvolvimento da relação médico-paciente e todos os produtos oriundos dessa interação. Para analisar possíveis consequências que uma relação empática traz à prestação de cuidado, procurou-se realizar uma pesquisa que identificasse aspectos relacionados à empatia em médicos atuantes na Atenção Básica, no atendimento à pessoa com sofrimento mental. A metodologia foi qualitativa, explorando entrevistas semiestruturadas desenvolvidas com médicos generalistas da Atenção Básica em quatro Unidades Básicas de Saúde, as duas com maior e as duas com menor proporção da prescrição de psicotrópicos. Com base nos dados, identificaram-se três categorias de análise: empatia identificada na escuta ativa por parte do médico, estratégias que permitam melhor atendimento ao paciente e mobilização de sentimentos. Observou-se que, apesar de inerente à relação médico-paciente, a empatia não foi uma constante; entretanto, percebe-se que quanto maior sua mobilização e mais apropriado for o seu uso, mais resolutivo torna-se o atendimento. Isso demonstrou-se importante em consultas de abordagem de sofrimento mental por facilitar a interação entre médico e paciente e proporcionar conforto para que o último divida suas angústias, forme vínculo e participe do processo de contrato terapêutico. Conclui-se ser a empatia uma habilidade técnica com extenso respaldo científico na sua utilização e que proporciona resultados positivos, sendo ferramenta primordial no atendimento à pessoa que sofre.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Suelen Spindola Bilhar (suelen.bilhar@uffs.edu.br) on 2020-05-22T17:18:15Z No. of bitstreams: 1 LUCHINI JUNIOR.pdf: 437592 bytes, checksum: d6d94b0a475ea348ed55cddae0c6e3b0 (MD5)en
dc.description.provenanceApproved for entry into archive by Franciele Scaglioni da Cruz (franciele.cruz@uffs.edu.br) on 2020-06-04T19:05:07Z (GMT) No. of bitstreams: 1 LUCHINI JUNIOR.pdf: 437592 bytes, checksum: d6d94b0a475ea348ed55cddae0c6e3b0 (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2020-06-04T19:05:07Z (GMT). No. of bitstreams: 1 LUCHINI JUNIOR.pdf: 437592 bytes, checksum: d6d94b0a475ea348ed55cddae0c6e3b0 (MD5) Previous issue date: 2019en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal da Fronteira Sulpt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCampus Chapecópt_BR
dc.publisher.initialsUFFSpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectMedicinapt_BR
dc.subjectAtenção à saúdept_BR
dc.subjectSofrimentopt_BR
dc.subjectEmpatiapt_BR
dc.titleEmpatia médica e o sofrimento mental: uma abordagem na atenção básicapt_BR
dc.title.alternativeMedical empathy and mental suffering: an approach in primary health carept_BR
dc.typeArtigo Cientificopt_BR
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