Please use this identifier to cite or link to this item: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/3870
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Gehlen, Maria Eloá-
dc.creatorPasqual, Gilda Maria Fernandes-
dc.date2019-
dc.date.accessioned2020-12-02T14:54:34Z-
dc.date.available2020-
dc.date.available2020-12-02T14:54:34Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.urihttps://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/3870-
dc.description.abstractIn order to discuss the theme of “slavery and racial quotas at Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS): are they a redress or only crumbs?”, in this paper I construct the objective to evaluate racial quotas in higher education and their redress for the black people slavery in Brazil. Prejudice, discrimination, structural and institutional racism, equality in conditions and opportunities, racial democracy and insurgent citizenship are some concepts discussed in this paper. It is important to investigate if quotas for the black people in higher education, especially at UFFS, in the city of Laranjeiras do Sul, Brazil, consist as a compensation for slavery. The methodology applied in this work is qualitative and qualitative, based on bibliographic and documental research, as well as semi structured interviews with five UFFS black students. The result presents racial quotes in the universities as only crumbs, not restoring the damages caused by slavery.pt_BR
dc.description.resumoNeste trabalho mediante os temas da escravidão e o Ensino superior, o racismo e a discriminação, construo o objetivo de avaliar a respeito da presença de estudantes negros no Ensino Superior, bem como sobre a existência do racismo e a discriminação. São trabalhados os conceitos de preconceito, discriminação, racismo estrutural e institucional, igualdade de condições e de oportunidades, democracia racial e cidadania insurgente. Cabe pesquisar o número de estudantes negros no Ensino Superior, na UFFS, em Laranjeiras do Sul, PR e a presença ou não de racismo e discriminação, nessa instituição. A metodologia é qualitativa e quantitativa, com pesquisa bibliográfica, documental e entrevistas semiestruturadas com 5 estudantes negros da UFFS – Campus Laranjeiras do Sul, PR. O resultado aponta a presença de menos de um terço de estudantes negros com matrículas ativa em 2017, nessa instituição, com a presença de atitudes racistas e discriminatórias por parte de alguns estudantes e um professor.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by DANIELE ROHR (danielerohr0212@gmail.com) on 2020-11-20T17:45:07Z No. of bitstreams: 1 PASQUAL.pdf: 323552 bytes, checksum: 539c110dc864c1b7efe6ec83314209ab (MD5)en
dc.description.provenanceApproved for entry into archive by Franciele Scaglioni da Cruz (franciele.cruz@uffs.edu.br) on 2020-12-02T14:54:34Z (GMT) No. of bitstreams: 1 PASQUAL.pdf: 323552 bytes, checksum: 539c110dc864c1b7efe6ec83314209ab (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2020-12-02T14:54:34Z (GMT). No. of bitstreams: 1 PASQUAL.pdf: 323552 bytes, checksum: 539c110dc864c1b7efe6ec83314209ab (MD5) Previous issue date: 2019en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal da Fronteira Sulpt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCampus Laranjeiras do Sulpt_BR
dc.publisher.initialsUFFSpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEnsino superiorpt_BR
dc.subjectRacismopt_BR
dc.subjectEscravidãopt_BR
dc.subjectDiscriminação racialpt_BR
dc.subjectEstudantes universitáriospt_BR
dc.subjectNegrospt_BR
dc.titleDa escravidão ao ensino superior: reparação ou migalhas?pt_BR
dc.typeMonografiapt_BR
Appears in Collections:Educação do Campo - Ciências Sociais e Humanas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
PASQUAL.pdf315.97 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.