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Campo DCValorIdioma
dc.contributor.advisor1Fonsêca, Graciela Soares-
dc.creatorRibeiro, Karine Pereira-
dc.date2021-05-01-
dc.date.accessioned2021-07-05T19:16:02Z-
dc.date.available2021-07-01-
dc.date.available2021-07-05T19:16:02Z-
dc.date.issued2021-05-01-
dc.identifier.urihttps://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/4263-
dc.description.abstractThe process of strengthening and consolidating the Unified Health System (SUS) has faced challenges based on socio-political-demographic-epidemiological transformations that have increased health demands and demanded changes in their care practices from services. Such changes are guided by the need for reforms in the production of health services based on collaborative team work, with a view to ensuring the resolution of health actions and compliance with SUS principles. Thus, this article aimed to identify the perceptions of professionals working in the Health Care Network (RAS) about interprofessionality in care practices. This is an exploratory, descriptive and qualitative research, developed in 2020, in the western region of Santa Catarina. The data were collected through focus groups, treated by3 content analysis, where three categories emerged: Interprofessional Education (IPE) as an instrument to strengthen the SUS; Unveiling terms: multiprofessionality X interdisciplinarity X interprofessionality; and Advances and challenges: the interprofessional collaborative practice must be strengthened. The importance of IPE in training processes was evidenced as a starting point in the construction of shared knowledge and the development of dialogue and interaction between different professional categories. In addition, the relevance of overcoming multiprofessional practices, looking for actions, is identified. interprofessionals from an interdisciplinary perspective, due to the complexity of current health demands, and yet, the participants reveal the power of interprofessional collaborative practice in everyday care and point out challenges such as interpersonal difficulties and the reduction of prejudices between different categories as points to be addressed. overcome in search of a humanized, resolutive and integral practice.pt_BR
dc.description.resumoO processo de fortalecimento e consolidação do Sistema Único de Saúde (SUS) tem enfrentado desafios pautados pelas transformações sociopolíticas-demográficas-epidemiológicas que ampliaram as demandas em saúde e exigiram dos serviços mudanças em suas práticas assistenciais. Tais mudanças estão pautadas pela necessidade de reformas na produção dos serviços de saúde baseadas no trabalho colaborativo em equipe, com vistas a garantir a resolutividade das ações em saúde e o cumprimento dos princípios do SUS. Com isso, este artigo objetivou identificar as percepções de profissionais atuantes na Rede de Atenção à Saúde (RAS) acerca da interprofissionalidade nas práticas assistenciais. Trata-se de uma pesquisa exploratória, descritiva e de abordagem qualitativa, desenvolvido em 2020, na região oeste de Santa Catarina. Os dados foram coletados mediante grupos focais, tratados por análise de conteúdo, aonde emergiram três categorias: A Educação Interprofissional (EIP) como instrumento de fortalecimento do SUS; Desvelando termos: multiprofissionalidade X interdisciplinaridade X interprofissionalidade; e Avanços e desafios: a prática colaborativa interprofissional deve ser fortalecida. Evidenciou-se a importância da EIP nos processos formativos como ponto de partida na construção do conhecimento compartilhado e desenvolvimento do diálogo e da interação entre as diferentes categorias profissionais, além disso, identifica-se a relevância de se ultrapassar as práticas multiprofissionais, buscando por ações interprofissionais sob uma perspectiva interdisciplinar, devido a complexidade das demandas atuais em saúde, e ainda, os participantes revelam a potência da prática colaborativa interprofissional no cotidiano assistencial e apontam desafios como as dificuldades interpessoais e a diminuição dos preconceitos entre as diferentes categorias como pontos a serem superados em busca de uma prática humanizada, resolutiva e integral.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Rafael Pinheiro de Almeida (rafael.almeida@uffs.edu.br) on 2021-07-02T00:24:59Z No. of bitstreams: 1 RIBEIRO.pdf: 284658 bytes, checksum: b432f6ee2d6cbe5d4b1f0aa69bb97c4e (MD5)en
dc.description.provenanceApproved for entry into archive by Franciele Scaglioni da Cruz (franciele.cruz@uffs.edu.br) on 2021-07-05T19:16:02Z (GMT) No. of bitstreams: 1 RIBEIRO.pdf: 284658 bytes, checksum: b432f6ee2d6cbe5d4b1f0aa69bb97c4e (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2021-07-05T19:16:02Z (GMT). No. of bitstreams: 1 RIBEIRO.pdf: 284658 bytes, checksum: b432f6ee2d6cbe5d4b1f0aa69bb97c4e (MD5) Previous issue date: 2021-05-01en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal da Fronteira Sulpt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCampus Chapecópt_BR
dc.publisher.initialsUFFSpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEnsino e aprendizagempt_BR
dc.subjectSaúdept_BR
dc.subjectRede de Atenção à Saúdept_BR
dc.subjectProfissionais da saúdept_BR
dc.subjectEnsino superiorpt_BR
dc.titleA percepção de estudantes de um curso de especialização em saúde coletiva de uma universidade pública do oeste de Santa Catarina, acerca da interprofissionalidadept_BR
dc.typeArtigo Cientificopt_BR
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