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Campo DCValorIdioma
dc.contributor.advisor1Massaroli, Aline-
dc.contributor.referee1Luzardo, Adriana Remião-
dc.contributor.referee2Haag, Fabiana Brum-
dc.contributor.referee3Rodrigues, Maria Eduarda de Carli-
dc.creatorKooke, Karine-
dc.date2019-12-09-
dc.date.accessioned2021-12-17T18:32:46Z-
dc.date.available2021-10-15-
dc.date.available2021-12-17T18:32:46Z-
dc.date.issued2019-12-09-
dc.identifier.urihttps://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/4841-
dc.description.abstractThe patient safety culture is the product of individual or group attitudes, values and behavioral patterns. The aim of this study was to evaluate the level of patient safety culture from the perspective of health professionals in a hospital in the western region of Santa Catarina, through the Hospital Survey on Patient Safety Culture (HSOPSC) instrument, which has 42 items divided into 12 dimensions. Data collection took place from May to June 2018, the sample was obtained by convenience where we had 299 participants, the data were organized in Microsoft Excel® spreadsheets. For the analysis and interpretation of safety culture dimensions, the methodology proposed by the Agency for Healthcare Research and Quality (AHRQ) was applied. This paper was submitted to the Human Research Ethics Committee of the Federal University of Southern Frontier (CEPSH / UFFS), CAAE is 85960518.0.0000.5564. The overall percentage of positive responses was 46%, the dimension that had the highest percentage of positive responses was “Organizational learning and continuous improvement”, however no dimension reached value above 75% which is considered a strong area for safety culture. of the patient. The most fragile dimension was the “Non-punitive Error Response” with the lowest percentage, 16%, of positive responses. Most professionals 56% did not make any notification within 12 months, most participants stated that the patient safety score in their work sector is "very good" or "Regular". It is concluded that the patient safety culture in the institution should be worked more intensively, being able to use the results of this study to support these behaviors. The dimensions that present the greatest weaknesses were identified, which should be invested in the promotion and dissemination of a non-punitive safety culture aimed at improving professionals in all areas of the hospital.pt_BR
dc.description.resumoA cultura de segurança do paciente é o produto de atitudes, valores e padrões de comportamento individuais ou de grupos. O presente estudo objetivou: avaliar o nível da cultura de segurança do paciente, sob a ótica de profissionais de saúde, em um hospital da Região Oeste de Santa Catarina, por meio do instrumento Hospital Survey on Patient Safety Culture (HSOPSC), que possui 42 itens divididos em 12 dimensões. A coleta de dados ocorreu no período de maio a junho de 2018, a amostra foi obtida por conveniência onde tivemos 299 participantes, os dados foram organizados em planilhas eletrônicas do programa Microsoft Excel®. Para a análise e interpretação das dimensões da cultura de segurança, foi aplicada a metodologia proposta pela Agency for Healthcare Research and Quality (AHRQ). O presente trabalho foi submetido ao Comitê de Ética em Pesquisa com Seres Humanos da Universidade Federal da Fronteira Sul (CEPSH/UFFS), CAAE é 85960518.0.0000.5564. A porcentagem geral de respostas positivas foi de 46%, a dimensão que apresentou um percentual maior de respostas positivas foi a “Aprendizado organizacional e melhoria contínua”, entretanto nenhuma dimensão atingiu valor acima de 75% que é considerado área forte para a cultura de segurança do paciente. A dimensão que apresentou maior fragilidade foi a “Resposta não punitiva ao erro” com o menor percentual, 16%, de respostas positivas. A maioria dos profissionais 56% não realizou nenhuma notificação no período de 12 meses, grande parte dos participantes elencou que a nota de segurança do paciente no seu setor de trabalho é “muito boa” ou “Regular”. Conclui-se que a cultura de segurança do paciente na instituição deve ser trabalhada de forma mais intensa, podendo utilizar os resultados deste estudo para apoiar estas condutas, foram identificadas as dimensões que apresentam maiores fragilidades as quais deve-se investir na promoção e disseminação de uma cultura de segurança não punitiva que visa o aprimoramento dos profissionais em todas as áreas do hospital.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Rafael Pinheiro de Almeida (rafael.almeida@uffs.edu.br) on 2021-10-15T14:05:21Z No. of bitstreams: 1 KOOKE.pdf: 4185930 bytes, checksum: 60c2a78198c30d7d4bdcbc07c690825a (MD5)en
dc.description.provenanceApproved for entry into archive by Franciele Scaglioni da Cruz (franciele.cruz@uffs.edu.br) on 2021-12-17T18:32:46Z (GMT) No. of bitstreams: 1 KOOKE.pdf: 4185930 bytes, checksum: 60c2a78198c30d7d4bdcbc07c690825a (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2021-12-17T18:32:46Z (GMT). No. of bitstreams: 1 KOOKE.pdf: 4185930 bytes, checksum: 60c2a78198c30d7d4bdcbc07c690825a (MD5) Previous issue date: 2019-12-09en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal da Fronteira Sulpt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCampus Chapecópt_BR
dc.publisher.initialsUFFSpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAtenção à saúdept_BR
dc.subjectPacientept_BR
dc.subjectSaúdept_BR
dc.subjectSaúde ocupacionalpt_BR
dc.titleCultura de segurança do paciente em um hospital da região do Oeste de Santa Catarinapt_BR
dc.typeMonografiapt_BR
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