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dc.contributor.advisor1Ohlweiler, Mariane Inês-
dc.creatorOliveira, Thais Cristina Dick Cardozo de-
dc.date2019-12-10-
dc.date.accessioned2022-03-07T19:01:03Z-
dc.date.available2022-03-07T19:01:03Z-
dc.date.issued2019-12-10-
dc.identifier.urihttps://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/5071-
dc.description.abstractConsidering the historical changes present in the ways of teaching and learning, we realize how challenging the school environment has become, in this sense, the present work proposes the use of a didactic game for teaching and learning chemistry. The work aimed to analyze how a didactic game can help in teaching and learning chemical concepts. The research is qualitative, whose methodological tools were based on the application of a didactic game with students of the 2nd year of the Technical Cooperative Course of the Federal Institute of Paraná, Capanema campus, and on interviews with the students who participated in the proposal. The analysis of the answers obtained by the students was based on discursive analysis. Through the research, it was possible to conclude that the didactic game acted as a didactic tool that helped in the teaching and learning process.pt_BR
dc.description.resumoAo considerar as mudanças históricas presentes nas formas de ensinar e aprender, percebe-se o quanto o ambiente escolar tornou-se desafiador, nesse sentido, o presente trabalho propõe a utilização de um jogo didático para o ensino e aprendizagem de Química. O trabalho objetivou analisar como um jogo didático pode auxiliar no ensino e aprendizagem de conceitos Químicos. A pesquisa é de cunho qualitativo, cujas ferramentas metodológicas basearam-se na aplicação de um jogo didático com estudantes do 2o ano do Curso Técnico em Cooperativismo do Instituto Federal do Paraná, campus Capanema, e em entrevistas realizadas com os alunos que participaram da proposta. A análise das respostas obtidas pelos estudantes baseou-se na análise discursiva. Por meio da pesquisa, foi possível concluir que o jogo didático agiu como uma ferramenta didática que auxiliou no processo de ensino e aprendizagem.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Isac Soares Emidio (isac.emidio@uffs.edu.br) on 2022-02-14T22:34:49Z No. of bitstreams: 1 OLIVEIRA.pdf: 2478259 bytes, checksum: c3342dcb27ee39ade4080d25821a1bef (MD5)en
dc.description.provenanceApproved for entry into archive by Franciele Scaglioni da Cruz (franciele.cruz@uffs.edu.br) on 2022-03-07T19:01:03Z (GMT) No. of bitstreams: 1 OLIVEIRA.pdf: 2478259 bytes, checksum: c3342dcb27ee39ade4080d25821a1bef (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2022-03-07T19:01:03Z (GMT). No. of bitstreams: 1 OLIVEIRA.pdf: 2478259 bytes, checksum: c3342dcb27ee39ade4080d25821a1bef (MD5) Previous issue date: 2019-12-10en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal da Fronteira Sulpt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCampus Realezapt_BR
dc.publisher.initialsUFFSpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectJogos Educativospt_BR
dc.subjectEnsino e Aprendizagempt_BR
dc.subjectEnsino Profissional e Técnicopt_BR
dc.titleA interação entre o lúdico e o aprendizado: o uso de um jogo didático para a construção do conhecimentopt_BR
dc.typeMonografiapt_BR
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