Please use this identifier to cite or link to this item: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/5095
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Voloski, Gilson Luis-
dc.creatorSantos, Valdirene dos-
dc.date2019-11-26-
dc.date.accessioned2022-03-08T13:18:08Z-
dc.date.available2022-03-08T13:18:08Z-
dc.date.issued2019-11-26-
dc.identifier.urihttps://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/5095-
dc.description.abstractTalking about the body and sexuality in the family and school environment is a challenging task due to the taboos and social prejudices about the theme. And because of this silencing, it often causes adolescents to search for information in various media, not always finding the appropriate information. However, the legislation and guidelines of the educational system determine that the school addresses this issue pedagogically, as it is part of human development and formation, and considering all dimensions that constitute sexuality as: biological, psychological, historical, ethics. And to contribute to guaranteeing basic rights to all, such as health, information and knowledge, fundamental elements for the formation of responsible citizens aware of their abilities. The research was carried out in the municipality of Ampére at the Nereu Perondi and Cecília Meireles State Colleges, with the objective of investigating the formative needs of teachers on the subject of sexual education in high school daily life. Based on a qualitative approach, the research was conducted through questionnaires, provided to all teachers working in high school. Concerning questions about academic background, it was found that the vast majority of teachers demonstrate that they did not have a specific education on sex education and even less how to work with students. Referring to continuing education on the subject, it may be contributing to reflect on the importance of sexuality education in the formation of students, but it seems to be insufficient for the teacher to work with the dynamics of the classroom around the issues of sexuality. It is important to consider that sex education should be conducted in order to build knowledge, in which the adolescent does not feel repressed in exposing their doubts or frustrated in the expectation of wellfounded answers. For such a challenge, a good initial and continuous teacher training is fundamental.pt_BR
dc.description.resumoFalar sobre o corpo e sexualidade no ambiente familiar e escolar é uma tarefa desafiadora devido aos tabus e preconceitos sociais acerca do tema. E por esse silenciamento, muitas vezes, faz com que os adolescentes busquem informações em diversos meios, nem sempre encontrando as informações apropriadas. Contudo, a legislação e as diretrizes do sistema educacional determinam que a escola aborde de modo pedagógico esse assunto, pois ele faz parte do desenvolvimento e da formação humana e considerando todas as dimensões que constituem a sexualidade como: a biológica, a psicológica, a histórica, a ética. E contribuir para garantir direitos básicos a todos, como a saúde, a informação e o conhecimento, elementos fundamentais para a formação de cidadãos responsáveis e conscientes de suas capacidades. A pesquisa foi realizada no Município de Ampére nos Colégios Estaduais Nereu Perondi e Cecília Meireles, com o objetivo de investigar as necessidades formativas dos professores sobre o tema Educação Sexual no cotidiano do Ensino Médio. Baseando-se numa abordagem qualitativa, a pesquisa foi realizada por meio de questionários, oportunizada a todos os professores que trabalham no Ensino Médio. Referente as questões sobre a formação acadêmica, constatou-se que a grande maioria dos professores, demonstra que não tiveram uma formação específica sobre Educação Sexual e tão menos como trabalhar com os alunos. Referente à formação continuada sobre o tema, ela pode estar contribuindo para refletir sobre a importância da Educação Sexual na formação dos alunos, mas ainda parece ser insuficiente para o professor trabalhar com a dinâmica da sala de aula em torno das questões da sexualidade. É importante considerar que a Educação Sexual deve ser realizada de forma a construir conhecimento, em que o adolescente não se sinta reprimido em expor suas dúvidas e nem frustrado na expectativa de respostas fundamentadas. Para tal desafio é fundamental uma boa formação inicial e continuada dos professores.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Isac Soares Emidio (isac.emidio@uffs.edu.br) on 2022-02-17T00:36:19Z No. of bitstreams: 1 SANTOS.pdf: 2195784 bytes, checksum: 382bb6a88be77caf8b9f42e15a083a8b (MD5)en
dc.description.provenanceApproved for entry into archive by Franciele Scaglioni da Cruz (franciele.cruz@uffs.edu.br) on 2022-03-08T13:18:08Z (GMT) No. of bitstreams: 1 SANTOS.pdf: 2195784 bytes, checksum: 382bb6a88be77caf8b9f42e15a083a8b (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2022-03-08T13:18:08Z (GMT). No. of bitstreams: 1 SANTOS.pdf: 2195784 bytes, checksum: 382bb6a88be77caf8b9f42e15a083a8b (MD5) Previous issue date: 2019-11-26en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal da Fronteira Sulpt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCampus Realezapt_BR
dc.publisher.initialsUFFSpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação Sexualpt_BR
dc.subjectFormação Continuada do Professorpt_BR
dc.subjectEnsino Médiopt_BR
dc.titleEducação sexual na escola: tabus, preconceitos e desafios formativos para professorespt_BR
dc.typeMonografiapt_BR
Appears in Collections:Ciências Biológicas - Licenciatura

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
SANTOS.pdf2.14 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.