Please use this identifier to cite or link to this item: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/6146
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Quadros, Cristiane de-
dc.creatorSilva, Angela Maria da-
dc.date2022-
dc.date.accessioned2022-11-25T19:01:47Z-
dc.date.available2022-11-25T19:01:47Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.urihttps://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/6146-
dc.description.abstractEducation for all is a right guaranteed by the Universal Declaration of Human Rights (1948), however, it was from the Salamanca Declaration (1994) that another look at people with disabilities was possible. After this milestone, policies were developed that addressed Special Education/inclusion in regular schools. Therefore, among the deficiencies, syndromes and/or disorders, we highlight in this research, Autism Spectrum Disorder - ASD, a neurodevelopmental disorder that can cause persistent impairment in communication and social interaction, as well as restricted and repetitive patterns of behavior. With regard to the teaching-learning process, there are still many gaps. In view of the above, we make the following reflection: How has the contents of Science and Biology been taught and what teaching-learning methodologies have been used in classrooms to enhance the learning of autistic students? For this, the main objective of this study was to verify the availability of pedagogical content and documents, which start from the understanding of how to assist in the teaching-learning process of Science and Biology of the student with ASD. Therefore, the research methodology was qualitative in nature, based on Lüdke; André (2013); the objectives were developed in a descriptive way and the procedures will be given in a bibliographic way. Finally, it was characterized as documentary, based on the authors Marconi; Lakatos (2017). The realization of this research allowed us to conclude, in view of the analyzed studies, that the challenges of inclusion are beyond the imagination of many people. When considering the corresponding laws dealing with the matter, it seems clear, but in practice it is quite different. With the lack of information, schools also face the challenges of inclusion.pt_BR
dc.description.resumoA Educação para todos é um direito assegurado pela Declaração Universal dos Direitos Humanos (1948), no entanto, foi a partir da Declaração de Salamanca (1994), que se tornou possível um outro olhar para as pessoas com deficiência. Após esse marco, passaram a serem desenvolvidas políticas que atendessem à Educação na perspectiva da inclusão nas escolas regulares. Portanto, dentre as deficiências, síndromes e/ou transtornos, destacamos nesta pesquisa, o Transtorno do Espectro Autista - TEA, um transtorno do neurodesenvolvimento, que pode ocasionar prejuízo persistente na comunicação e interação social, assim como, padrões restritos e repetitivos de comportamento. No que diz respeito ao processo de ensino-aprendizagem desse grupo de alunos, ainda existem muitas lacunas. Diante do exposto, fazemos a seguinte reflexão: De que forma os conteúdos de Ciências e Biologia tem sido ensinados e quais metodologias de ensino-aprendizagem têm sido utilizadas nas salas de aula para potencializar a aprendizagem de alunos autistas? Para isso, o objetivo principal deste estudo foi verificar a disponibilidade de conteúdos e documentos pedagógicos, que partem da compreensão de como auxiliar no processo de ensino - aprendizagem de Ciências e Biologia do aluno com TEA. Portanto, a metodologia da pesquisa foi de natureza qualitativa fundamentada por Lüdke; André (2013); os objetivos foram desenvolvidos de forma descritiva e os procedimentos se darão de forma bibliográfica. Caracterizou-se também como documental, tendo como base os autores Marconi; Lakatos (2017). A realização desta pesquisa permitiu concluir, diante dos estudos analisados, que os desafios da inclusão estão além da imaginação de muitas pessoas. Ao considerar as leis correspondentes que tratam do assunto, parece claro, mas na prática é bem diferente. Com a falta de informação, as escolas também enfrentam os desafios da inclusão.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Isac Soares Emidio (isac.emidio@uffs.edu.br) on 2022-11-23T18:42:56Z No. of bitstreams: 1 SILVA.pdf: 432358 bytes, checksum: 56214bdd8aa00cb47569305ac54609eb (MD5)en
dc.description.provenanceApproved for entry into archive by Franciele Scaglioni da Cruz (franciele.cruz@uffs.edu.br) on 2022-11-25T19:01:47Z (GMT) No. of bitstreams: 1 SILVA.pdf: 432358 bytes, checksum: 56214bdd8aa00cb47569305ac54609eb (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2022-11-25T19:01:47Z (GMT). No. of bitstreams: 1 SILVA.pdf: 432358 bytes, checksum: 56214bdd8aa00cb47569305ac54609eb (MD5) Previous issue date: 2022en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal da Fronteira Sulpt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCampus Realezapt_BR
dc.publisher.initialsUFFSpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectInclusão escolarpt_BR
dc.subjectEducação especialpt_BR
dc.subjectAutismopt_BR
dc.subjectEnsino e aprendizagempt_BR
dc.titleUm anjo azul nas minhas práticas pedagógicas: o ensino de ciências e biologia para alunos com Transtorno do Espectro Autistapt_BR
dc.title.alternativeA blue angel in my pedagogical practices: teaching science and biology for students with Autism Spectrum Disorderpt_BR
dc.typeArtigo Cientificopt_BR
Appears in Collections:Ciências Biológicas - Licenciatura

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
SILVA.pdf422.22 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.