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https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/6375
Registro completo de metadados
Campo DC | Valor | Idioma |
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dc.contributor.advisor1 | Ody, Leandro Carlos | - |
dc.contributor.referee1 | Saggiorato, Alexandre | - |
dc.contributor.referee2 | Lepke, Sonize | - |
dc.creator | Rosa, Israel Ferraz da | - |
dc.date | 2022-02-28 | - |
dc.date.accessioned | 2023-03-09T18:43:28Z | - |
dc.date.available | 2022-04-13 | - |
dc.date.available | 2023-03-09T18:43:28Z | - |
dc.date.issued | 2022-02 | - |
dc.identifier.uri | https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/6375 | - |
dc.description.abstract | The objective of this study is to verify the possibility of applying principles and concepts of special music education in specialized institutions and music therapy in regular education. The main focus of this proposal is to reflect on how music education, through music and its elements, which can contribute to the contemporary school context, especially if it makes use of precepts and conceptions of special music education and music therapy in the different school benches. Therefore, a bibliographic research was carried out, pointing to one of the nodes of contemporary education, the Inclusion Law, which is still considered one of the main challenges of Brazilian regular education. It started, then, from a study of music in education, moving on to music therapy and, later, to special music education. Analyzing the results of this bibliographic study, this topic was discussed with emphasis on the authors: Gainza (1964); Hanser (1987); Benenzon (1988); Gainza (1988); Wolf (1988); Nisenbaum (1990); Ruud (1990); Paulo Freire (1996); Bruscia (2000); Goodrich & Magalhães (2002); Sekeff (2002); Swanwick (2003); Fonterrada (2005); Loureiro (2006); Gonzalez & Branco (2007); MEC (2007); Pacheco (2007); Tessaro (2007); MEC/SEESP (2008); Muszkat (2010); Gomes (2011); Fagliari (2013); Vicenssi (2015); Freire (2019); and, from which, the researcher resumed manuscripts and reflections produced over the years of his work, with students with disabilities and/or global developmental disorders. Thus, the research is an attempt to highlight music education as a possibility in inclusive processes under a specialized educational bias, making use of therapeutic precepts that will be addressed in this study. | pt_BR |
dc.description.resumo | O objetivo desse estudo consiste em verificar a possibilidade da aplicação de princípios e concepções da educação musical especial de instituições especializadas e da musicoterapia no ensino regular. O enfoque principal dessa proposta é refletir sobre como a educação musical, por meio da música e seus elementos, que dos quais podem vir a contribuir para o contexto escolar contemporâneo, sobretudo, se fizer o emprego de preceitos e concepções da educação musical especial e da musicoterapia nos diversos bancos escolares. Sendo assim, realizou-se uma pesquisa bibliográfica, apontando para um dos nós da educação contemporânea, a Lei de Inclusão, que ainda hoje é considerada um dos principais desafios da educação regular brasileira. Partiu-se, então, de um estudo da música na educação, passando para a musicoterapia e, posteriormente, para educação musical especial. Analisando-se os resultados desse estudo bibliográfico, dissertou-se sobre esse tema com destaque aos autores: Gainza (1964); Hanser (1987); Benenzon (1988); Gainza (1988); Wolf (1988); Nisenbaum (1990); Ruud (1990); Paulo Freire (1996); Bruscia (2000); Goodrich & Magalhães (2002); Sekeff (2002); Swanwick (2003); Fonterrada (2005); Loureiro (2006); Gonzalez & Branco (2007); MEC (2007); Pacheco (2007); Tessaro (2007); MEC/SEESP (2008); Muszkat (2010); Gomes (2011); Fagliari (2013); Vicenssi (2015); Freire (2019); e, a partir dos quais, o pesquisador retomou manuscritos e reflexões produzidas ao longo dos anos de sua atuação, junto a educandos com deficiência e/ou transtornos globais de desenvolvimento. Assim, a pesquisa constitui-se em uma tentativa de evidenciar a educação musical como sendo uma possibilidade nos processos inclusivos sob um viés educacional especializado, fazendo para isso o emprego de preceitos terapêuticos que serão abordados nesse estudo. | pt_BR |
dc.description.provenance | Submitted by Thiago Menezes Cairo (thiago.cairo@uffs.edu.br) on 2023-03-09T17:42:51Z No. of bitstreams: 1 ROSA.pdf: 650763 bytes, checksum: f68d431fcf083a639c8e419d81477f7f (MD5) | en |
dc.description.provenance | Approved for entry into archive by Franciele Scaglioni da Cruz (franciele.cruz@uffs.edu.br) on 2023-03-09T18:43:28Z (GMT) No. of bitstreams: 1 ROSA.pdf: 650763 bytes, checksum: f68d431fcf083a639c8e419d81477f7f (MD5) | en |
dc.description.provenance | Made available in DSpace on 2023-03-09T18:43:28Z (GMT). No. of bitstreams: 1 ROSA.pdf: 650763 bytes, checksum: f68d431fcf083a639c8e419d81477f7f (MD5) Previous issue date: 2022-02 | en |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal da Fronteira Sul | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | Campus Erechim | pt_BR |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFFS | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Educação Musical | pt_BR |
dc.subject | Musicoterapia | pt_BR |
dc.subject | Educação Especial | pt_BR |
dc.subject | Inclusão | pt_BR |
dc.subject | Ensino Regular | pt_BR |
dc.title | Musicalizar para incluir: a educação musical na perspectiva da educação inclusiva | pt_BR |
dc.type | Dissertação | pt_BR |
dc.level | Mestrado | pt_BR |
Aparece nas coleções: | Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação |
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Arquivo | Descrição | Tamanho | Formato | |
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