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dc.contributor.advisor1Ody, Leandro Carlos-
dc.contributor.referee1Saggiorato, Alexandre-
dc.contributor.referee2Lepke, Sonize-
dc.creatorRosa, Israel Ferraz da-
dc.date2022-02-28-
dc.date.accessioned2023-03-09T18:43:28Z-
dc.date.available2022-04-13-
dc.date.available2023-03-09T18:43:28Z-
dc.date.issued2022-02-
dc.identifier.urihttps://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/6375-
dc.description.abstractThe objective of this study is to verify the possibility of applying principles and concepts of special music education in specialized institutions and music therapy in regular education. The main focus of this proposal is to reflect on how music education, through music and its elements, which can contribute to the contemporary school context, especially if it makes use of precepts and conceptions of special music education and music therapy in the different school benches. Therefore, a bibliographic research was carried out, pointing to one of the nodes of contemporary education, the Inclusion Law, which is still considered one of the main challenges of Brazilian regular education. It started, then, from a study of music in education, moving on to music therapy and, later, to special music education. Analyzing the results of this bibliographic study, this topic was discussed with emphasis on the authors: Gainza (1964); Hanser (1987); Benenzon (1988); Gainza (1988); Wolf (1988); Nisenbaum (1990); Ruud (1990); Paulo Freire (1996); Bruscia (2000); Goodrich & Magalhães (2002); Sekeff (2002); Swanwick (2003); Fonterrada (2005); Loureiro (2006); Gonzalez & Branco (2007); MEC (2007); Pacheco (2007); Tessaro (2007); MEC/SEESP (2008); Muszkat (2010); Gomes (2011); Fagliari (2013); Vicenssi (2015); Freire (2019); and, from which, the researcher resumed manuscripts and reflections produced over the years of his work, with students with disabilities and/or global developmental disorders. Thus, the research is an attempt to highlight music education as a possibility in inclusive processes under a specialized educational bias, making use of therapeutic precepts that will be addressed in this study.pt_BR
dc.description.resumoO objetivo desse estudo consiste em verificar a possibilidade da aplicação de princípios e concepções da educação musical especial de instituições especializadas e da musicoterapia no ensino regular. O enfoque principal dessa proposta é refletir sobre como a educação musical, por meio da música e seus elementos, que dos quais podem vir a contribuir para o contexto escolar contemporâneo, sobretudo, se fizer o emprego de preceitos e concepções da educação musical especial e da musicoterapia nos diversos bancos escolares. Sendo assim, realizou-se uma pesquisa bibliográfica, apontando para um dos nós da educação contemporânea, a Lei de Inclusão, que ainda hoje é considerada um dos principais desafios da educação regular brasileira. Partiu-se, então, de um estudo da música na educação, passando para a musicoterapia e, posteriormente, para educação musical especial. Analisando-se os resultados desse estudo bibliográfico, dissertou-se sobre esse tema com destaque aos autores: Gainza (1964); Hanser (1987); Benenzon (1988); Gainza (1988); Wolf (1988); Nisenbaum (1990); Ruud (1990); Paulo Freire (1996); Bruscia (2000); Goodrich & Magalhães (2002); Sekeff (2002); Swanwick (2003); Fonterrada (2005); Loureiro (2006); Gonzalez & Branco (2007); MEC (2007); Pacheco (2007); Tessaro (2007); MEC/SEESP (2008); Muszkat (2010); Gomes (2011); Fagliari (2013); Vicenssi (2015); Freire (2019); e, a partir dos quais, o pesquisador retomou manuscritos e reflexões produzidas ao longo dos anos de sua atuação, junto a educandos com deficiência e/ou transtornos globais de desenvolvimento. Assim, a pesquisa constitui-se em uma tentativa de evidenciar a educação musical como sendo uma possibilidade nos processos inclusivos sob um viés educacional especializado, fazendo para isso o emprego de preceitos terapêuticos que serão abordados nesse estudo.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Thiago Menezes Cairo (thiago.cairo@uffs.edu.br) on 2023-03-09T17:42:51Z No. of bitstreams: 1 ROSA.pdf: 650763 bytes, checksum: f68d431fcf083a639c8e419d81477f7f (MD5)en
dc.description.provenanceApproved for entry into archive by Franciele Scaglioni da Cruz (franciele.cruz@uffs.edu.br) on 2023-03-09T18:43:28Z (GMT) No. of bitstreams: 1 ROSA.pdf: 650763 bytes, checksum: f68d431fcf083a639c8e419d81477f7f (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2023-03-09T18:43:28Z (GMT). No. of bitstreams: 1 ROSA.pdf: 650763 bytes, checksum: f68d431fcf083a639c8e419d81477f7f (MD5) Previous issue date: 2022-02en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal da Fronteira Sulpt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCampus Erechimpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação Profissional em Educaçãopt_BR
dc.publisher.initialsUFFSpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação Musicalpt_BR
dc.subjectMusicoterapiapt_BR
dc.subjectEducação Especialpt_BR
dc.subjectInclusãopt_BR
dc.subjectEnsino Regularpt_BR
dc.titleMusicalizar para incluir: a educação musical na perspectiva da educação inclusivapt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.levelMestradopt_BR
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