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Campo DCValorIdioma
dc.contributor.advisor1Mohr, Naira Estela Roesler-
dc.creatorMenegussi, Maria Chiarani-
dc.date2014-
dc.date.accessioned2023-11-23T19:36:25Z-
dc.date.available2023-11-23T19:36:25Z-
dc.date.issued2014-
dc.identifier.urihttps://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/7226-
dc.description.abstractThe challenge of transforming a regular elementary school into full-time education goes beyond the organization of time and space. This work aims to point out ways for an organization that considers curricular activities in the design of an education that fully develops the dimensions, physical, affective, cognitive, intellectual and ethical that our children and adolescents need and desire. As a methodological route, we opted for bibliographical research and participant observation. The research shows that the discussion around a full-time curriculum needs to aim at the commitment of public education committed to the training of new generations. However, it is important to highlight that the menus presented in decrees, opinions and instructions are only guidelines for organizing the contents, and that the school unit must start from this organization to formulate its Curricular Pedagogical Proposal, elaborating the specific contents according to its reality and also providing for the discussion and approach of educational challenges based on these contents.pt_BR
dc.description.resumoO desafio de transformar uma escola de educação fundamental regular em educação de tempo integral vai além da organização do tempo e espaço Este trabalho tem a finalidade de apontar caminhos para uma organização que contemple as atividades curriculares na concepção de uma educação que desenvolva na sua integralidade as dimensões, física, afetiva, cognitiva, intelectual e ética de que nossas crianças e adolescentes precisam e desejam. Como percurso metodológico optou-se pela pesquisa bibliográfica e de observação participante A pesquisa mostra que a discussão em torno de um currículo de tempo integral precisa visar o compromisso de uma educação pública comprometida com a formação de novas gerações. No entanto, é importante ressaltar que as ementas apresentadas em decretos, pareceres e instruções são apenas orientações de organização dos conteúdos, e que a unidade escolar deve partir dessa organização para formular sua Proposta Pedagógica Curricular, elaborando os conteúdos específicos de acordo com sua realidade e prevendo também a discussão e abordagem dos desafios educacionais a partir desses conteúdos.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Suelen Spindola Bilhar (suelen.bilhar@uffs.edu.br) on 2023-11-03T22:13:54Z No. of bitstreams: 1 MENEGUSSI.pdf: 35360231 bytes, checksum: cea7f7045cfc918dc2e39c5b710f0310 (MD5)en
dc.description.provenanceApproved for entry into archive by Franciele Scaglioni da Cruz (franciele.cruz@uffs.edu.br) on 2023-11-23T19:36:25Z (GMT) No. of bitstreams: 1 MENEGUSSI.pdf: 35360231 bytes, checksum: cea7f7045cfc918dc2e39c5b710f0310 (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2023-11-23T19:36:25Z (GMT). No. of bitstreams: 1 MENEGUSSI.pdf: 35360231 bytes, checksum: cea7f7045cfc918dc2e39c5b710f0310 (MD5) Previous issue date: 2014en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal da Fronteira Sulpt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCampus Laranjeiras do Sulpt_BR
dc.publisher.initialsUFFSpt_BR
dc.rightsAcesso Restritopt_BR
dc.subjectEducação integralpt_BR
dc.subjectCurrículo de ensino fundamentalpt_BR
dc.titleEscola integral e formação cidadã: diálogos sobre o currículopt_BR
dc.typeMonografiapt_BR
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