Please use this identifier to cite or link to this item: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/7330
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Dozza, Ana Luísa Casado Brasil-
dc.contributor.advisor-co1Acrani, Gustavo Olszanski-
dc.contributor.referee1Dozza, Ana Luisa Casado Brasil-
dc.contributor.referee2Lima, Marcela Monteiro Gonçalves De-
dc.contributor.referee3Detoni , Priscila Pavan-
dc.creatorSilveira, Ana Carolina Morigi da Cruz-
dc.date2021-
dc.date.accessioned2024-02-15T14:47:12Z-
dc.date.available2023-12-
dc.date.available2024-02-15T14:47:12Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.urihttps://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/7330-
dc.description.abstractObjective: Identify the profile of therapeutic and educational interventions performed in children with Autism Spectrum Disorder in Passo Fundo - RS. Methods: This is a descriptive study, carried out from December 2021 to May 2022. A questionnaire was used, prepared through the Google Forms® online platform, which was developed and supervised by the project team, divided into three main items: Patient data, Educational Interventions and Therapeutic Interventions, which are divided into sub items aimed at understanding the psychosocial history of the autistic person and those responsible and the analysis of the profiles of interventions that occur to this patient. The data obtained were extracted from the online platform, in electronic spreadsheet format, and later converted for statistical analysis in the PSPP software. Therefore, the absolute and relative distribution of the frequencies of the categorical variables was verified and the prevalence of the dependent variable (amount, time and type of therapies) was calculated. Results: The sample consisted of 15 children, showing that most of them had an early diagnosis, in addition to 12 of the children present in the study being male and 10 of these presenting grade 1 of ASD, it is corroborated that due to the parents' education there is great adherence to therapeutic, mainly speech therapy, occupational therapy and psychopedagogy, and educational interventions and that these are essential for the neuropsychomotor and social development of children. Conclusions: This study demonstrated profile results of therapeutic and educational interventions in agreement with that found in previous studies.pt_BR
dc.description.resumoObjetivo: Identificar o perfil das intervenções terapêuticas e educacionais realizadas em crianças com Transtorno do Espectro Autista em Passo Fundo – RS. Métodos: Trata-se de um estudo descritivo, realizado no período de dezembro de 2021 a maio de 2022. Foi utilizado um questionário, elaborado por meio da plataforma online Google Forms®, sendo este desenvolvido e supervisionado pela equipe do projeto, divididos em três grandes itens: Dados do paciente, Intervenções Educacionais e Intervenções Terapêuticas, sendo esses divididos em subitens visando o conhecimento da história psicossocial do autista e dos seus responsáveis e a análise dos perfis de intervenções que ocorrem a esse portador. Os dados obtidos foram extraídos da plataforma online, em formato de planilha eletrônica e, posteriormente, convertidos para análise estatística no software PSPP. Logo, fora verificada a distribuição absoluta e relativa das frequências das variáveis categóricas e calculadas as prevalências da variável dependente (quantidade, o tempo e o tipo de terapias). Resultados: A amostra foi composta por 15 crianças, evidenciando que a maioria dessas apresentou diagnóstico precoce, além de 12 das crianças presente no estudo serem do sexo masculino e 10 dessas apresentarem grau 1 de TEA, corrobora-se que devido a escolaridade dos pais há grande adesão das intervenções terapêuticas, principalmente fonoaudiologia, terapia ocupacional e psicopedagogia, e educacionais e que essas são essenciais para o desenvolvimento neuropsicomotor e social das crianças. Conclusões: Este estudo demonstrou resultados de perfil de intervenções terapêuticas e educacionais consonante com o encontrado em estudos prévios.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Cristiano Silva de Carvalho (cristianoscarvalho@uffs.edu.br) on 2024-02-01T12:04:43Z No. of bitstreams: 1 ANA CAROLINA MORIGI DA CRUZ SILVEIRA.pdf: 2251851 bytes, checksum: 7d8137b5d45d703ab96a4b79397749d2 (MD5)en
dc.description.provenanceApproved for entry into archive by Franciele Scaglioni da Cruz (franciele.cruz@uffs.edu.br) on 2024-02-15T14:47:12Z (GMT) No. of bitstreams: 1 ANA CAROLINA MORIGI DA CRUZ SILVEIRA.pdf: 2251851 bytes, checksum: 7d8137b5d45d703ab96a4b79397749d2 (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2024-02-15T14:47:12Z (GMT). No. of bitstreams: 1 ANA CAROLINA MORIGI DA CRUZ SILVEIRA.pdf: 2251851 bytes, checksum: 7d8137b5d45d703ab96a4b79397749d2 (MD5) Previous issue date: 2022en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal da Fronteira Sulpt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCampus Passo Fundopt_BR
dc.publisher.initialsUFFSpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectTranstorno autísticopt_BR
dc.subjectTerapia comportamentalpt_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subjectCriançaspt_BR
dc.titlePerfil de intervenções terapêuticas e educacionais em crianças com transtorno do espectro autista na cidade de Passo Fundo/RSpt_BR
dc.typeMonografiapt_BR
Appears in Collections:Medicina

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ANA CAROLINA MORIGI DA CRUZ SILVEIRA.pdf2.2 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.