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Campo DCValorIdioma
dc.contributor.advisor1Beijamini, Felipe-
dc.creatorCestaroli, Bianca-
dc.date2023-11-24-
dc.date.accessioned2024-03-12T19:20:30Z-
dc.date.available2024-03-12T19:20:30Z-
dc.date.issued2023-11-24-
dc.identifier.urihttps://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/7421-
dc.description.abstractDreaming about exams a few days before taking an important assessment is a recurring factor for students. Therefore, this study aimed to evaluate whether there is a relationship between the emotional valence of dreams and academic performance. Using a printed questionnaire, data such as: age, gender, and use of medications were collected from 321 university students. Furthermore, with the SAM (Self-Assessment Manikin) pencil and paper instrument we accessed the emotional valence of the last dream. Evaluation took part in the moment before participants take an exam from an undergrad course. Furthermore, with the SAM (Self-Assessment Manikin) instrument, data were collected on the emotional valence of their last dream before the exam day, counting on three variables (pleasure, excitement and dominance). After exclusions for repetitions, uncomplete response a total of 260 questionnaires were used in the research. The sample consisted of 80.8% female individuals and an average age of 22.2 ± 5.1 years. We found an association between gender and emotional valence using the T test, indicating that male individuals tend to have more pleasurable dreams (p<0.001) and greater dominance (p=0.013), while female individuals present dreams with greater excitability (p=0.028). To test for association between dream emotional valence and academic performance Spearman correlation test were applied using the exam score (from 0 to 10) and the three variables for emotional valence (pleasure, excitement, and dominance) from a Likert scale. Only arousal variable (rho=-0.123; p=0.049) presented a statistically significant relationship, meaning that the higher the excitement of a dream, the higher the students’ scores. Thus, it was possible to conclude from the research that women tend to have dreams that are more excitable and have a negative content, while males have calmer dreams with a positive content. Furthermore, we also found that anticipatory dreams with higher levels of arousal are associated with better performance on tests.pt_BR
dc.description.resumoSonhar com provas alguns dias antes de realizar uma avaliação importante é um fator recorrente para estudantes. Este estudo teve como objetivo avaliar se existe uma relação entre a valência emocional dos sonhos e o desempenho acadêmico. Imediatamente antes da aplicação da avaliação, foram coletados dados através de um questionário impresso, sendo: idade, gênero, fase do curso e uso de medicações de 321 estudantes universitários. Além disso, com o instrumento Self-Assessment Manikin, foram coletados dados sobre a valência emocional do último sonho antes da avaliação, contando com três variáveis (prazer, excitação e dominância). Após exclusões de questionários repetidos e incompletos foram utilizados 260 questionários na pesquisa. A idade média amostral foi 22,2±5,1, e 80,8% dos participantes foram do gênero feminino. Encontramos associação entre gênero e a valência emocional por meio do teste T, indicando que indivíduos do gênero masculino tendem a ter sonhos mais prazerosos (p<0,001) e de maior dominância (p=0,013), enquanto que indivíduos do gênero feminino apresentam sonhos com maior excitabilidade (p=0,028). Para testar a relação entre a valência emocional e o desempenho acadêmico foi aplicado o teste de correlação de Spearman utilizando a nota normalizada das avaliações (de 0 a 10) e as variáveis da valência emocional de uma escala de Likert de 1 a 9, sendo 1 maior prazer e excitação e menor dominância e 9 menor prazer e excitação e maior dominância. Apenas variável excitação (rho=-0.123; p=0,049) apresentou uma correlação estatisticamente significativa. Foi possível concluir com a pesquisa que mulheres tendem a ter sonhos de maior excitabilidade e teor negativo, enquanto que indivíduos do sexo masculino apresentam sonhos mais calmos e de teor positivo. Além disso, encontramos que sonhos antecipatórios com maiores níveis de excitação estão associados à um melhor desempenho nas provas.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Isac Soares Emidio (isac.emidio@uffs.edu.br) on 2024-03-05T00:11:14Z No. of bitstreams: 1 CESTAROLI.pdf: 4893347 bytes, checksum: 848a9ed8b1bb3e7424a56cf163f1ed36 (MD5)en
dc.description.provenanceApproved for entry into archive by Franciele Scaglioni da Cruz (franciele.cruz@uffs.edu.br) on 2024-03-12T19:20:30Z (GMT) No. of bitstreams: 1 CESTAROLI.pdf: 4893347 bytes, checksum: 848a9ed8b1bb3e7424a56cf163f1ed36 (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2024-03-12T19:20:30Z (GMT). No. of bitstreams: 1 CESTAROLI.pdf: 4893347 bytes, checksum: 848a9ed8b1bb3e7424a56cf163f1ed36 (MD5) Previous issue date: 2023-11-24en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal da Fronteira Sulpt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCampus Realezapt_BR
dc.publisher.initialsUFFSpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectConteúdo do sonhopt_BR
dc.subjectRendimento escolarpt_BR
dc.subjectNeuropsicologiapt_BR
dc.titleAvaliação da relação entre a valência emocional dos sonhos e o desempenho acadêmicopt_BR
dc.title.alternativeAssessment of the relationship between the emotional valence of dreams and academic performancept_BR
dc.typeMonografiapt_BR
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