Please use this identifier to cite or link to this item:
https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/8762
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Sartori, Jerônimo | - |
dc.contributor.referee1 | Marcon, Telmo | - |
dc.contributor.referee2 | Ody, Leandro Carlos | - |
dc.creator | Anselmini, Jéssica Morgan | - |
dc.date | 2025-07-16 | - |
dc.date.accessioned | 2025-09-04T18:15:52Z | - |
dc.date.available | 2025-08-17 | - |
dc.date.available | 2025-09-04T18:15:52Z | - |
dc.date.issued | 2025-07 | - |
dc.identifier.uri | https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/8762 | - |
dc.description.abstract | This study is part of the Stricto Sensu Graduate Program in Education at the Federal University of Fronteira Sul (UFFS) – Erechim Campus, within the research line “Pedagogical Processes, Policies, and Educational Processes.” Entitled Rural Education: Challenges of Teaching in Multi-Grade Classes – Perceptions of Municipal Teachers in Aratiba, it aims to analyze “how teachers develop their pedagogical practices in multi-grade classes from the 1st to the 5th year of rural schools in the municipality of Aratiba.” The investigation was guided by the following research question: How do teachers working in multi-grade classes in rural schools in Aratiba develop their pedagogical practices in the classroom? The study employs a qualitative approach with a descriptive-interpretative focus, combining bibliographic and field research. Data were collected through semi-structured interviews with six teachers responsible for 1st to 5th-year elementary education classes in rural schools in the municipality of Aratiba. Data analysis was conducted following Bardin’s (1997) framework, and the results revealed that teachers experience considerable difficulties in implementing strategies within the school context when addressing multi-grade teaching in rural schools. The findings indicate that teachers face multiple challenges in planning and delivering instruction, primarily due to the absence of specific training for teaching in multi-grade settings and the limited availability of instructional materials adapted to the rural context. Work overload and insufficient time to address the diverse needs of students were also identified as significant obstacles. On the other hand, the study demonstrates that, despite these challenges, teachers make consistent efforts to promote meaningful learning by seeking strategies that value local rural knowledge and reinforce students’ cultural identity. The findings suggest that continuing education, institutional support, and the recognition of rural schools are essential for enhancing the quality of education in multi-grade classes. As the final stage of the study, an Educational Product was developed in the form of a Pedagogical Letter, addressed to teachers from the surveyed rural schools, the Municipal Department of Education, and other rural schools in the region that employ multi-grade teaching. This Pedagogical Letter represents the culminating product of the research, disseminating to the school community the proactive outcomes of the applied study, as required by the Professional Master’s Program in Education at UFFS – Erechim Campus. | pt_BR |
dc.description.resumo | Este estudo integra o Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação da UFFS – Campus Erechim, na linha de pesquisa Processos Pedagógicos, Políticas e Processos Educacionais. É intitulado como “Educação do Campo: Desafios da docência em turmas multisseriadas – percepção de professoras municipais de Aratiba”. O objetivo do estudo consiste em “analisar como professoras desenvolvem a prática pedagógica em turmas multisseriadas do 1º ano ao 5º ano nas escolas do campo do município de Aratiba”. A pesquisa pautou-se na problemática: como as professoras que atuam nas turmas multisseriadas nas escolas do campo, no município de Aratiba, desenvolvem a prática pedagógica em sala de aula? A pesquisa adota abordagem de natureza qualitativa, com enfoque descritivointerpretativo, utilizando pesquisa bibliográfica e pesquisa de campo. A coleta de dados ocorreu por meio de entrevistas semiestruturadas com seis professoras de 1° ano ao 5° ano do Ensino Fundamental, das escolas do campo no município de Aratiba. A análise dos dados fundamentou-se nos estudos de Bardin (1997) e obteve-se, como resultado desta pesquisa, a identificação de dificuldades, por parte das professoras, em adotar estratégias no contexto escolar, que se envolve com a multisseriação em escolas do campo. Os achados desta pesquisa revelam que as docentes enfrentam diversos desafios no planejamento e na condução das aulas, principalmente, devido à ausência de formação específica para atuação em classes multisseriadas e à escassez de materiais didático-pedagógicos adaptados à realidade do campo. A sobrecarga de trabalho e o tempo insuficiente para atender às diferentes necessidades dos alunos, também, foram destacados como obstáculos significativos. Por outro lado, evidenciamos que, apesar das dificuldades, há o esforço das professoras em promover um ensino significativo, buscando estratégias que valorizem os saberes do campo e fortaleçam a identidade cultural dos estudantes. A pesquisa indica que a formação continuada, o apoio institucional e a valorização da escola do campo são elementos fundamentais para melhorar a qualidade do ensino nas turmas multisseriadas. Ao final da pesquisa, foi elaborado o Produto Educacional no formato de uma Carta Pedagógica destinada aos docentes das escolas do campo pesquisadas, à Secretaria Municipal de Educação, bem como para outras escolas do campo da região que adotam a prática da multisseriação. Essa Carta Pedagógica compreende o Produto Final da pesquisa, em que compartilhamos com a comunidade escolar os resultados proativos da pesquisa aplicada, sendo esta uma exigência do Mestrado Profissional em Educação, da UFFS/Campus Erechim. | pt_BR |
dc.description.provenance | Submitted by Thiago Menezes Cairo (thiago.cairo@uffs.edu.br) on 2025-08-25T12:15:44Z No. of bitstreams: 1 ANSELMINI.pdf: 1611169 bytes, checksum: 24a4b508f50f69cbe4240e49afa33d2c (MD5) | en |
dc.description.provenance | Approved for entry into archive by Franciele Scaglioni da Cruz (franciele.cruz@uffs.edu.br) on 2025-09-04T18:15:52Z (GMT) No. of bitstreams: 1 ANSELMINI.pdf: 1611169 bytes, checksum: 24a4b508f50f69cbe4240e49afa33d2c (MD5) | en |
dc.description.provenance | Made available in DSpace on 2025-09-04T18:15:52Z (GMT). No. of bitstreams: 1 ANSELMINI.pdf: 1611169 bytes, checksum: 24a4b508f50f69cbe4240e49afa33d2c (MD5) Previous issue date: 2025-07 | en |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal da Fronteira Sul | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | Campus Erechim | pt_BR |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFFS | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Educação do Campo. | pt_BR |
dc.subject | Escola do campo. | pt_BR |
dc.subject | Multisseriação. | pt_BR |
dc.subject | Docência | pt_BR |
dc.title | Educação do campo: desafios da docência em turmas multisseriadas - percepção de professoras municipais de Aratiba | pt_BR |
dc.type | Dissertação | pt_BR |
dc.level | Mestrado | pt_BR |
Appears in Collections: | Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ANSELMINI.pdf | 1.57 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.