Please use this identifier to cite or link to this item: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/8833
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Reichert, Janice Teresinha-
dc.creatorSilva, Luís Fernando Silveira da-
dc.date2025-07-17-
dc.date.accessioned2025-09-24T13:32:43Z-
dc.date.available2025-
dc.date.available2025-09-24T13:32:43Z-
dc.date.issued2025-
dc.identifier.urihttps://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/8833-
dc.description.abstractArtificial Intelligence (AI) has become widely popular with the creation of generative tools capable of producing texts, images, and audio from short input phrases. Given its exponential popularization and widespread use among the population, it is essential that the new generation learn to use these tools ethically, responsibly, and critically, understanding how they work, as well as their benefits and limitations. Through logic, assertions, and mathematical structures used in Computing, Mathematics has a strong connection with AI, opening up possibilities for integrated teaching in Basic Education. Therefore, this study aims to develop and analyze didactic sequences that enable students to develop skills and competencies by integrating AI and High School Mathematics concepts. To achieve this, a systematic literature review was initially conducted to analyze, describe, and infer about practices already being implemented in Basic Education. This was followed by a theoretical framework that revisits key concepts of AI, such as its definition, timeline, and processes like pattern recognition. It also addresses ethical issues arising from generative AI, its inclusion in Basic Education, curriculum guidelines, and theories such as Constructionism to support the developed didactic sequence. The didactic sequence created consists of four activities that aim to teach about AI using mathematical content. To collect data on the possible contributions of this didactic sequence, it was implemented in a municipal high school in Chapecó, with a high school class. The results and discussions are based on the researcher’s field notes and questionnaires conducted at the beginning and end of the implementation. They indicate that activities integrating AI and Mathematics can significantly contribute to the learning process in both areas. However, it is important to highlight the need for continuous and well-planned work with these proposals to ensure the consolidation of knowledge in both areas. In conclusion, activities that integrate AI and Mathematics can significantly enhance the teaching and learning processes in both fields.pt_BR
dc.description.resumoA Inteligência Artificial (IA) se popularizou com a criação de ferramentas generativas, capazes de criar textos, imagens e áudios, a partir de pequenas frases de informações de entrada. Com sua exponencial popularização e uso por grande parte da população, é necessário que a nova geração aprenda a usar essas ferramentas de forma ética, responsável e crítica, conhecendo seu funcionamento, benefícios e limites. Através da lógica, afirmações e construções matemáticas usadas na Computação, a Matemática possui uma boa relação com a IA, abrindo possibilidades para um ensino integrado na Educação Básica. Portanto, o presente trabalho busca elaborar e analisar sequências didáticas que permitam o desenvolvimento, pelos alunos, de habilidades e competências aliando IA e conceitos da Matemática do Ensino Médio. Para isso, inicialmente foi realizada uma revisão sistemática de literatura para analisar, descrever e realizar inferências sobre práticas que já estão sendo realizadas na Educação Básica, seguindo de uma fundamentação teórica que visa resgatar conceitos chave sobre IA, como sua definição, linha do tempo e processos como reconhecimento de padrões, também problematizar questões éticas advindas com a IA generativa, a inserção da IA na Educação Básica, referencial curricular e teorias como o Construcionismo para fundamentar a sequência didática criada. A sequência didática desenvolvida é composta de quatro atividades que buscam ensinar sobre IA utilizando conteúdos matemáticos. A fim de obter dados quanto às possíveis contribuições da sequência didática, foi realizada uma aplicação em uma escola municipal de Chapecó, com uma turma de Ensino Médio. Os resultados e discussões derivam de diários de bordo do pesquisador e questionários realizados no início e fim da aplicação, onde apontam que atividades integrando IA e Matemática podem contribuir de maneira significativa para o processo de aprendizagem em ambas as áreas. Ressalta-se, no entanto, a importância de um trabalho contínuo e planejado com essas propostas, de modo a garantir a consolidação dos conhecimentos em ambas as áreas. Conclui-se, portanto, que atividades integrando IA e Matemática podem contribuir de maneira significativa para o processo de ensino e aprendizagem em ambas as áreas.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Biblioteca Chapeco (biblio.ch@uffs.edu.br) on 2025-09-15T12:49:26Z No. of bitstreams: 1 SILVA.pdf: 1720152 bytes, checksum: 2339b5b40d5c41e71753974c2615d5de (MD5)en
dc.description.provenanceApproved for entry into archive by Franciele Scaglioni da Cruz (franciele.cruz@uffs.edu.br) on 2025-09-24T13:32:43Z (GMT) No. of bitstreams: 1 SILVA.pdf: 1720152 bytes, checksum: 2339b5b40d5c41e71753974c2615d5de (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2025-09-24T13:32:43Z (GMT). No. of bitstreams: 1 SILVA.pdf: 1720152 bytes, checksum: 2339b5b40d5c41e71753974c2615d5de (MD5) Previous issue date: 2025en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal da Fronteira Sulpt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCampus Chapecópt_BR
dc.publisher.initialsUFFSpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectInteligência artificialpt_BR
dc.subjectEducação matemáticapt_BR
dc.subjectEnsino fundamentalpt_BR
dc.subjectMatemática aplicadapt_BR
dc.titleConectando a matemática e a inteligência artificial: uma aplicação na educação básicapt_BR
dc.typeMonografiapt_BR
Appears in Collections:Matemática

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
SILVA.pdf1.68 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.