Please use this identifier to cite or link to this item:
https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/8896
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Pereira, Thiago Ingrassia | - |
dc.contributor.referee1 | Loss, Adriana Salete | - |
dc.contributor.referee2 | Nogaro, Arnaldo | - |
dc.creator | Biasus, Alessandra Regina | - |
dc.date | 2025-10-03 | - |
dc.date.accessioned | 2025-10-10T16:12:00Z | - |
dc.date.available | 2025-10-07 | - |
dc.date.available | 2025-10-10T16:12:00Z | - |
dc.date.issued | 2025-10 | - |
dc.identifier.uri | https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/8896 | - |
dc.description.abstract | Education is a vital human right essential to achieving social justice, but its application, especially in higher education, faces numerous challenges. Teaching methods have evolved from traditional pedagogy, centered on the teacher and passive student learning, to a new pedagogy that values school as a space for equality and learning to learn, culminating in a technocratic pedagogy focused on learning by doing and the development of competent and productive individuals. Beginning in the 1970s, the shift away from project-based learning and the rise of the internet led to the development of distance learning. In the 21st century, active methodologies, such as problem-based learning and flipped classrooms, have become prominent, focusing on student-centered learning. This study aims to answer the question of whether higher education institutions can be held legally liable for failing to apply active methodologies, based on doctrine, legislation, and the case law of Brazilian higher courts.Some active teaching methods will be analyzed, the (im)possibility of civil liability of institutions regarding their poor implementation, and the need for continuous education of teachers. The research will employ bibliographic, exploratory, documentary and jurisprudential hermeneutics to analyze the existing literature and identify the (im)possibility of civil liability of higher education institutions for the poor application of active methodologies, through the qualitative approach method. This research method is essential for qualitative studies in education and in human sciences, guiding research and ensuring academic integrity through adequate instructions. The conclusion will summarize the findings and offer recommendations for future research in the field of education as a way to strengthen citizenship, focusing on the use of active methodologies and the possible civil liability of higher education institutions for failure to apply such methodologies, maintaining an interdisciplinary dialogue between education, citizenship, and law. | pt_BR |
dc.description.resumo | A educação é um direito humano vital essencial para alcançar a justiça social, mas sua aplicação, especialmente na Educação Superior, encontra inúmeros desafios. Os métodos de ensino evoluíram da pedagogia tradicional, centrada no professor e no aprendizado passivo do aluno, para a pedagogia nova, que valoriza a escola como espaço de igualdade e o aprender a aprender, chegando à pedagogia tecnicista, voltada para o aprender a fazer e para a formação de indivíduos competentes e produtivos. A partir da década de 1970, a modificação do aprendizado baseado em projetos e a ascensão da Internet, levaram ao desenvolvimento da educação a distância. No século XXI, metodologias ativas, como aprendizagem baseada em problemas e salas de aula invertidas, tornaram-se proeminentes, com foco no aprendizado centrado no aluno. Este estudo visa responder em que medida as instituições de educação superior podem ser responsabilizadas juridicamente pela falha na aplicação das metodologias ativas, tendo por base doutrina, legislação e jurisprudências dos tribunais superiores brasileiros? Foram analisados alguns métodos ativos de ensino, a (im)possibilidade de responsabilização civil das instituições quanto à sua má implementação e à necessidade de formação continuada de professores. A pesquisa empregou técnica de pesquisa bibliográfica, exploratória, documental e jurisprudencial para analisar a literatura existente e identificar a (im)possibilidade de responsabilização civil das instituições de ensino superior pela má aplicação das metodologias ativas, através do método de abordagem qualitativo. Esse método de pesquisa é essencial para estudos qualitativos em educação e em ciências humanas, orientando a investigação e garantindo a integridade acadêmica por meio de instruções adequadas. A conclusão resume as descobertas e oferece recomendações para pesquisas futuras, no campo de educação, como forma de reforçar a cidadania, com foco no uso de metodologias ativas e da possível responsabilização civil das instituições de ensino superior pela falha na aplicação das referidas metodologias, mantendo um diálogo interdisciplinar entre educação, cidadania, direito. | pt_BR |
dc.description.provenance | Submitted by Thiago Menezes Cairo (thiago.cairo@uffs.edu.br) on 2025-10-10T13:46:39Z No. of bitstreams: 1 BIASUS.pdf: 1627923 bytes, checksum: 880df65d25d6d6d6dd9ff607ce0d1916 (MD5) | en |
dc.description.provenance | Approved for entry into archive by Franciele Scaglioni da Cruz (franciele.cruz@uffs.edu.br) on 2025-10-10T16:12:00Z (GMT) No. of bitstreams: 1 BIASUS.pdf: 1627923 bytes, checksum: 880df65d25d6d6d6dd9ff607ce0d1916 (MD5) | en |
dc.description.provenance | Made available in DSpace on 2025-10-10T16:12:00Z (GMT). No. of bitstreams: 1 BIASUS.pdf: 1627923 bytes, checksum: 880df65d25d6d6d6dd9ff607ce0d1916 (MD5) Previous issue date: 2025-10 | en |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal da Fronteira Sul | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | Campus Erechim | pt_BR |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação Interdisciplinar em Ciências Humanas | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFFS | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Educação superior; | pt_BR |
dc.subject | cidadania; | pt_BR |
dc.subject | metodologias ativas; | pt_BR |
dc.subject | interdisciplinaridade; | pt_BR |
dc.subject | responsabilidade civil IES | pt_BR |
dc.title | Metodologias ativas na educação superior: uma análise histórica, contextual e jurídica das práticas educativas e da responsabilidade civil das instituições de educação superior no Brasil | pt_BR |
dc.type | Dissertação | pt_BR |
dc.level | Mestrado | pt_BR |
Appears in Collections: | Programa de Pós-Graduação Interdisciplinar em Ciências Humanas |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
BIASUS.pdf | 1.59 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.