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dc.contributor.advisor1Fabian, Eloi Pedro-
dc.contributor.referee1Eidt, Celso-
dc.contributor.referee2Caprara, Bernardo Mattes-
dc.creatorFontana, Anderson Ricardo-
dc.date2017-07-
dc.date.accessioned2017-09-04T12:11:19Z-
dc.date.available2017-07-
dc.date.available2017-09-04T12:11:19Z-
dc.date.issued2017-08-
dc.identifier.urihttps://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/1024-
dc.description.abstractThis course conclusion paper aims to emphasize the Political Philosophy of Hobbes, in particular, Leviathan. Thus, permeating its philosophy that will provide theoretical support to other authors, specially the contractualists, around the concepts of Natural and Civil Laws as foundations to the concept of State. From the many aspects that could be followed, it is fundamental to present some guiding questions for this work: how does Hobbes characterizes the Natural and Civil Laws, demonstrating that only the civil ones are effective and valid to the functioning of the State? How do these laws are justified and substantiated under a mechanistic perspective of the human nature? For that, on the first chapter, this work approaches the philosophical basis of the political theory of Hobbes, from the question of what the man is. It is understood that man is an animal that understand thing through language, and, then, the State of Nature and the human passions, specifying fear as the central to the philosophy of Hobbes in to explain the reason men leave their State of Nature to live in a society. On chapter two, the Laws of Nature and the conditions to the social pact are presented. Hobbes understands that the Natural Laws refer to expressions of nature given within reason, which will become and axiomatic basis of the future political system and that are explored here in its XV Laws of Nature presented on Leviathan. They will only be effective, according to Hobbes, from the execution of the pact. This pact will only be mandatory and legitimate it is to achieve the end to which it was asserted: to ensure the safety and the well-being of the State. Therefore, this pact is designed to institute and to build the State. Lastly, on the third chapter, the Civil Laws will be discussed to the organization of the State, and the distinction of the Natural Laws, culminating in the main objective of this work.pt_BR
dc.description.resumoO presente trabalho de conclusão de curso tem como objetivo enfatizar a Filosofia Política de Hobbes em especial na sua obra, O Leviatã. Perpassando desse modo, por sua filosofia que dará embasamento teórico para outros autores principalmente os contratualistas, dos conceitos chave: Leis Naturais e Leis Civis como fundamentais para a concepção de Estado. Diante aos vários aspectos que poderiam ser seguidos, torna-se fundamental apresentar as seguintes questões norteadoras deste trabalho: como Hobbes caracteriza as Leis Naturais e as Leis Civis, demostrando que somente as segundas são efetivadas e válidas para a função do Estado? Como elas se justificam e se fundamentam à luz de uma perspectiva mecanicista de natureza humana? Para tanto, no Primeiro capítulo, dispõe-se a abordar as bases filosóficas da teoria política hobbesiana, partindo do embasamento sobre o que é o homem. Desenvolve que o homem é um animal que entende as coisas por meio da linguagem, e, segundamente, o Estado de Natureza e as paixões humanas, elencando o medo com o papel central na teoria Hobbesiana como ponta pé inicial, para que os homens deixem o Estado de Natureza para viverem em sociedade. No segundo capítulo, apresenta-se as Leis Naturais e as condições para o pacto social. Hobbes entende que Leis Naturais remete a uma expressão da natureza que são dadas no âmbito da razão, que se tornará base axiomática do futuro sistema político, as quais são tratadas aqui em suas XV Leis de Natureza expostas no Leviatã. E que só serão efetivas, conforme Hobbes, a partir da realização do pacto. Pacto este que só será obrigatório e legítimo se vier a fim de alcançar o fim para o qual foi afirmado: garantir a segurança e o bem estar do Estado. E portanto, este pacto tem como designo instituir e construir o Estado Civil. Por fim, o terceiro capítulo trataremos das Leis Civis, a organização do Estado e a distinção com as Leis Naturais que culmina, assim no objetivo central do presente trabalho.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Daniele Rosa Monteiro (daniele.monteiro@uffs.edu.br) on 2017-08-31T12:09:28Z No. of bitstreams: 1 FONTANA.PDF: 330268 bytes, checksum: 62e289e86954b5b989ff561a513a8740 (MD5)en
dc.description.provenanceApproved for entry into archive by Diego dos Santos Borba (dborba@uffs.edu.br) on 2017-09-04T12:11:19Z (GMT) No. of bitstreams: 1 FONTANA.PDF: 330268 bytes, checksum: 62e289e86954b5b989ff561a513a8740 (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2017-09-04T12:11:19Z (GMT). No. of bitstreams: 1 FONTANA.PDF: 330268 bytes, checksum: 62e289e86954b5b989ff561a513a8740 (MD5) Previous issue date: 2017-08en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal da Fronteira Sulpt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCampus Erechimpt_BR
dc.publisher.initialsUFFSpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectLeis naturaispt_BR
dc.subjectThomas Hobbespt_BR
dc.subjectPacto socialpt_BR
dc.subjectTeoria Hobbesianapt_BR
dc.subjectFilosofia políticapt_BR
dc.titleAs leis naturais e as leis civis em Leviatã de Thomas Hobbespt_BR
dc.typeMonografiapt_BR
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