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Campo DCValorIdioma
dc.contributor.advisor1Cordeiro, Maria Helena Baptista Vilares-
dc.creatorHofle, Fernanda Terezinha-
dc.creatorRamme, Marcia Beatriz-
dc.date2017-07-20-
dc.date.accessioned2017-10-09T19:00:16Z-
dc.date.available2017-10-09-
dc.date.available2017-10-09T19:00:16Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.urihttps://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/1295-
dc.description.abstractThis study aims to systematize and discuss the educational implications of the theses and dissertations defended in postgraduate programs in Brazil regard to the expressions and characteristics of the interactions between pairs of infants up to two years of age at the nursery. This is a bibliographical research, in which a survey of theses and dissertations was carried out at sites “IBICT “ and “CAPES”, having as search terms "interaction between babies" and "babyinteractions". There were 18 papers related to the subject, but only five related specifically to relations between peers. The analysis of the abstracts of these five studies showed that babies interact with each other and use strategies to communicate, like look, babbling, vocalizations, offer, smiles, movements, gestures, invitations, cries, laughter and facial expressions. They are behaviors full of meanings, a set of actions and communications that differ from spoken language. Imitation is an effective non-verbal communicative resource for babies who do not have developed oral language and the jokes constitute privileged and indispensable situations to provide these interactions.pt_BR
dc.description.resumoEste estudo teve como objetivo sistematizar e discutir as implicações educacionais dos achados de teses e dissertações defendidas em programas de pós-graduação no Brasil, no que se refere às expressões e características das interações entre pares de bebês de até dois anos, em ambientes de creche. Trata-se de uma pesquisa bibliográfica, na qual foi efetuado um levantamento de teses e dissertações, nos sites IBICT e CAPES, tendo como termos de busca “interação entre bebês” e “interações-bebê”. Foram encontrados 18 trabalhos relacionados com o tema, 18 mas apenas cinco se referiam especificamente às relações entre coetâneos. A análise dos resumos desses cinco trabalhos mostrou que os bebês interagem entre si e que utilizam estratégias para se comunicarem, como o olhar, balbucios, vocalizações, oferta, sorrisos, movimentos, gestos, convites, choros, risos, expressões faciais. São comportamentos repletos de significados, um conjunto de ações e comunicações que diferem da linguagem falada. A imitação é um recurso comunicativo não verbal eficaz para bebês que não possuem linguagem oral desenvolvida e as brincadeiras se constituem em situações privilegiadas e indispensáveis para proporcionarem essas interações.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Jeferson Rodrigues de Lima (jeferson.lima@uffs.edu.br) on 2017-10-09T17:35:02Z No. of bitstreams: 1 HOFLE e RAMME.pdf: 583274 bytes, checksum: e0a8b23eb0b40f0cc262aaa3eea649b0 (MD5)en
dc.description.provenanceApproved for entry into archive by Diego dos Santos Borba (dborba@uffs.edu.br) on 2017-10-09T19:00:16Z (GMT) No. of bitstreams: 1 HOFLE e RAMME.pdf: 583274 bytes, checksum: e0a8b23eb0b40f0cc262aaa3eea649b0 (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2017-10-09T19:00:16Z (GMT). No. of bitstreams: 1 HOFLE e RAMME.pdf: 583274 bytes, checksum: e0a8b23eb0b40f0cc262aaa3eea649b0 (MD5) Previous issue date: 2017en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal da Fronteira Sulpt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCampus Chapecó-
dc.publisher.initialsUFFSpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectCrechespt_BR
dc.subjectcriançapt_BR
dc.subjectEnsino e aprendizagempt_BR
dc.subjectEducação infantilpt_BR
dc.titleA interação dos bebês na creche: o que dizem as pesquisaspt_BR
dc.typeArtigo Cientificopt_BR
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