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Campo DCValorIdioma
dc.contributor.advisor1Petry, Oto João-
dc.creatorSantos, Julia Pacheco dos-
dc.date2016-06-16-
dc.date.accessioned2017-10-09T19:07:17Z-
dc.date.available2017-10-06-
dc.date.available2017-10-09T19:07:17Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.urihttps://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/1306-
dc.description.abstractThis paper presents the researching results based on the analysis of the Program of Teaching Initiation Scholarships (PIBID) repercussions, on theses and dissertations available on the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations, BDTD. The former program concerns about an education policy that has been created as an initiative to improve and valorize the formation of basic education teachers‟, in these terms, it‟s relevant to think about this issue to analyze the repercussion of this educational policy on these papers. As research approach, it has been used the content analysis of (BARDIN, 1970, apud MORAES, 1999), which has been identified by the descriptor “PIBID” resulting in 90 papers, among them, 68 dissertations and 22 theses. Though the results, 17 papers that concept the PIBID program as an education policy have been selected. The results indicate a greater concentration of papers production about the program on 2014, which were produced in the Southeast region; in what concerns the administrative sphere of the studies stands out the Federal Universities; furthermore, the genesis of the studies occurs in the educational institution Londrina State University (Universidade Estadual de Londrina- UEL), followed by Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS) and Estadual University Paulista (UNESP). Besides, the areas of knowledge more remarkable are Chemistry, Physics, Sciences, Pedagogy, and biology. The program‟s repercussion on the analyzed material reflects its contribution to teacher‟s professional formation furthermore suggestions and importance of the program. These 23 analyses have great importance to evaluate the program and also to improve it as an educational policy.pt_BR
dc.description.resumoO artigo apresenta os resultados da pesquisa sobre a análise da repercussão do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência- (PIBID) em teses e dissertações na Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações (BDTD). Tal programa visa a uma política educacional criada, recentemente, como iniciativa para o aperfeiçoamento e a valorização da formação de professores para a Educação Básica, nesse sentido, é importante refletir e apontar a repercussão dessa política educacional nesses trabalhos. Como metodologia de pesquisa, utilizou a análise de conteúdo de (BARDIN, 1970, apud MORAES, 1999), que foi identificado através do descritor “PIBID” 90 trabalhos, dentre esses, 68 dissertações e 22 teses, que foram selecionados 17 e, especificamente, abordam o programa enquanto política educacional. Os resultados indicam uma concentração maior na produção de trabalhos sobre o programa no ano de 2014, os trabalhos centralizam na região Sudeste; quanto à esfera administrativa dos estudos, destacam-se as Universidades Federais; e sobre a origem institucional dos estudos, apresenta a grande maioria da UEL – Universidade Estadual de Londrina, seguidos pela UFRGS – Universidade Federal do Rio Grande do Sul e UNESP – Universidade Estadual Paulista. Já as grandes áreas do conhecimento que se destacam são: Química, Física, Ciências, Pedagogia e Biologia. A repercussão reflete as contribuições do programa para a formação, apresentando não só sugestões, mas também apontando as necessidades e a importância do programa. Estas reflexões são de grande relevância para o programa e o seu aprimoramento enquanto política educacional.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Jeferson Rodrigues de Lima (jeferson.lima@uffs.edu.br) on 2017-10-06T17:08:45Z No. of bitstreams: 1 SANTOS, Julia.pdf: 446467 bytes, checksum: 8bb7bbfd2f4af865eec7334aae863365 (MD5)en
dc.description.provenanceApproved for entry into archive by Diego dos Santos Borba (dborba@uffs.edu.br) on 2017-10-09T19:07:17Z (GMT) No. of bitstreams: 1 SANTOS, Julia.pdf: 446467 bytes, checksum: 8bb7bbfd2f4af865eec7334aae863365 (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2017-10-09T19:07:17Z (GMT). No. of bitstreams: 1 SANTOS, Julia.pdf: 446467 bytes, checksum: 8bb7bbfd2f4af865eec7334aae863365 (MD5) Previous issue date: 2016en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal da Fronteira Sulpt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCampus Chapecó-
dc.publisher.initialsUFFSpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectFormação de professorespt_BR
dc.subjectPolítica educacionalpt_BR
dc.subjectLicenciaturapt_BR
dc.titlePolítica educacional programa institucional de bolsa de iniciação científica à docência: um estudo da repercussão em teses e dissertações do BDTD (2011-2015)pt_BR
dc.typeArtigo Cientificopt_BR
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