Please use this identifier to cite or link to this item: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/1406
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Silva, Mara Cristina Fortuna da-
dc.creatorCecon, Taís Regina-
dc.creatorMarasca, Bianca-
dc.date2017-07-07-
dc.date.accessioned2017-10-11T17:15:55Z-
dc.date.available2017-10-10-
dc.date.available2017-10-11T17:15:55Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.urihttps://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/1406-
dc.description.abstractThe following work aims at analysing the inclusive educational legislations and their supports, which contribute to the inclusion of disable students into the scholar system. The research was carried out by means of studying specialists on the issue, by analysing the Law of Directives and Foundations of the National Education (n.9394 of 1996), highlighting Chapter V, which deal with Special Education; besides, the National Policy of Special Education, through the Inclusive Education Perspective of 2008, and the National Directives for Special Education at basic school (2001) were also studied. Some authors were studied as academic references, such as Mantoam (2008), Bueno (1999), Sassaki(2006) among others, who discuss the issue of inclusion of disabled students into the scholar system. The essay considers how such policies and normatives have come up to make efective the right to education of disabled students and high abilities. It also presentes what endorsements have been stablished for the complement or supplementation of the scholar process of those students. Thus, it was concluded that all students have the right to an education of quality, which should supply their needs. School and society should respect the laws that support them and guarantee their scholar inclusion, by means of making use of what is offered to them by guaranteeing to them and education that priorizes them and make opportune their personal development as human beings; so, they will be aware of their peculiarities and needs, aiding in their inclusion into the scholar environment and in the society, in a way that may not have discrimination an account of their conditions.pt_BR
dc.description.resumoO presente trabalho tem por objetivo analisar as legislações educacionais inclusivas e os suportes que contribuem com a inclusão dos alunos com deficiência na rede regular de ensino. A pesquisa foi realizada através de estudos de teóricos sobre a temática, análise da Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional nº9394 de 1996, dando ênfase no capítulo V em que trata da Educação Especial, além da Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva de 2008 e as Diretrizes Nacionais para a Educação Especial na educação Básica (2001). Alguns autores foram utilizados para as análises referentes ao tema, como Mantoam (2008), Bueno(1999), Sassaki(2006), entre outros, que discutem a temática da inclusão do aluno com deficiência na rede regular de ensino. O estudo faz reflexões sobre como essas políticas e legislações vem amparar o direito à escolarização dos alunos com deficiências, transtornos globais do desenvolvimento e altas habilidades/superdotação. Também apresenta quais os suportes têm se estabelecido para a complementação ou suplementação da escolarização desses alunos. Assim, conclui-se que todos os alunos têm direito a uma educação de qualidade, a qual deve suprir as necessidades de cada educando. A escola e toda a sociedade devem respeitar as leis, que os amparam e que garantem sua inclusão escolar e fazendo uso dos suportes que lhes são oferecidos, garantindo por lei como uma educação que dê prioridade e que oportunize o seu desenvolvimento pessoal enquanto sujeito. Assim o sujeito compreende suas peculiaridades e necessidades, auxiliando para a inserção no ambiente escolar e na sociedade de modo que não haja diferenciação desses alunos independente de sua condição.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Jeferson Rodrigues de Lima (jeferson.lima@uffs.edu.br) on 2017-10-10T16:45:42Z No. of bitstreams: 1 CECON e MARASCA.pdf: 484899 bytes, checksum: 92bbfba91436e5847eca8aca57c95b93 (MD5)en
dc.description.provenanceApproved for entry into archive by Diego dos Santos Borba (dborba@uffs.edu.br) on 2017-10-11T17:15:55Z (GMT) No. of bitstreams: 1 CECON e MARASCA.pdf: 484899 bytes, checksum: 92bbfba91436e5847eca8aca57c95b93 (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2017-10-11T17:15:55Z (GMT). No. of bitstreams: 1 CECON e MARASCA.pdf: 484899 bytes, checksum: 92bbfba91436e5847eca8aca57c95b93 (MD5) Previous issue date: 2017en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal da Fronteira Sulpt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCampus Chapecó-
dc.publisher.initialsUFFSpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectInclusão escolarpt_BR
dc.subjectEducação inclusivapt_BR
dc.subjectPolítica educacionalpt_BR
dc.subjectDesenvolvimento humanopt_BR
dc.titleLegislações educacionais inclusivas e os suportes que contribuem com a inclusão dos alunos com deficiência na rede regular de ensinopt_BR
dc.typeArtigo Cientificopt_BR
Appears in Collections:Pedagogia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
CECON e MARASCA.pdf473.53 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.