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dc.contributor.advisor1Alves, Solange Maria-
dc.creatorPereira, Francieli Petry Rodrigues-
dc.creatorSantos, Angelica Aparecida dos-
dc.date2017-07-24-
dc.date.accessioned2017-10-11T18:33:04Z-
dc.date.available2017-10-10-
dc.date.available2017-10-11T18:33:04Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.urihttps://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/1502-
dc.description.abstractThis article is originated by the autors’ concerns during the experiences in the Institutional Scholarship Initiative Program (PIBID). The program, with a clear focus on teacher training with a critical and reflective perspective, encourages the close relationship school – university based on the training for teaching. This process is generally recorded in the logbook instrument. In the exercise of problematization of the experience as fellows of initiation on teaching, is the principle of the object that guided us in this study: to what extend the PIBID – Pedagogy – UFFS campus Chapecó, approach or distance itself from a transforming criticalreflexive formation? In this sense, it assumes the main objective: to identify approximations and distances from the PIBID – Pedagogy of Universidade Federal da Fronteira Sul – UFFS – Chapecó, of a transformative critical-reflexive formation. To achieve this goal, at the moment, the search was carried out by content analysis having as empirical material the records of the Logbooks of scholarship students of Initiation to Teaching of PIBID – Pedagogy – UFFS, campus Chapecó. The research is based on a qualitative conception, which is used empirical documentary analysis, as Moraes (1999). The theoretical basis was anchored in the writings of Gadotti (2003), Pimenta e Lima (2005/2006), Paulo Freire, Nóvoa (1992) and others. In all, ten diaries, five of early childhood education and five of early years were analyzed. The results point to moments and formation quite distant from a critical-reflexive profile on the one hand and, on the other hand, strong evidence of a formation grounded in solid foundations of reflection guided by the theoretical study as mediator of interpretations of the lived practice. We conclude that the journals made by the scholarship holders have approximations and distances, and the distances from what is considered a transforming critical-reflexive formation, however, with greater signs in favor of this.pt_BR
dc.description.resumoO artigo em tela tem origem em inquietações das autoras durante as vivências no Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID). O programa, com foco claro na formação de professores com perspectiva crítica e reflexiva, incentiva a estreita relação escola – universidade como base para a formação para a docência. Esse processo é, em termos gerais, objeto de registro no instrumento diário de bordo. No exercício de problematização da vivência como bolsistas de iniciação à docência, está à gênese do objeto que nos orientou neste estudo, qual seja: em que medida o PIBID – Pedagogia - UFFS campus Chapecó, se aproxima ou se distancia de uma formação crítico-reflexiva transformadora? Nesse sentido, assume como objetivo principal: identificar aproximações e distanciamentos do PIBID - PEDAGOGIA da Universidade Federal da Fronteira Sul - UFFS - Chapecó, de uma formação crítico-reflexiva transformadora. Para atingir este objetivo, neste momento, a busca se efetivou pela análise de conteúdo tendo como material empírico os registros dos Diários de Bordo de estudantes bolsistas de Iniciação à Docência do PIBID – Pedagogia - UFFS, campus Chapecó. A pesquisa se baseia em uma concepção qualitativa, que se utiliza da análise documental empírica, conforme Moraes (1999). A base teórica ancorou-se nos escritos de Gadotti (2003), Pimenta e Lima (2005/2006), Paulo Freire, Nóvoa (1992) e outros. Ao todo foram analisados dez diários, cinco de educação infantil e cinco de anos iniciais. Os resultados apontam para momentos e formação bastante distantes de um perfil criticoreflexivo por um lado e, por outro, fortes indícios de uma formação alicerçada em base sólidas de reflexão pautada pelo estudo teórico como mediador de interpretações da prática vivida. Concluímos que os diários realizados pelas bolsistas possuem aproximações e distanciamentos , sendo que os distanciamentos do que se considera uma formação criticoreflexiva transformadora, contudo, com maiores sinalizações em favor desta.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Jeferson Rodrigues de Lima (jeferson.lima@uffs.edu.br) on 2017-10-10T18:58:14Z No. of bitstreams: 1 PEREIRA e SANTOS.pdf: 1265549 bytes, checksum: 1c9593f732e156fbf2d147c7ea221ea1 (MD5)en
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dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2017-10-11T18:33:04Z (GMT). No. of bitstreams: 1 PEREIRA e SANTOS.pdf: 1265549 bytes, checksum: 1c9593f732e156fbf2d147c7ea221ea1 (MD5) Previous issue date: 2017en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal da Fronteira Sulpt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCampus Chapecó-
dc.publisher.initialsUFFSpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectFormação de professorespt_BR
dc.subjectPedagogiapt_BR
dc.subjectPolítica educacionalpt_BR
dc.titleFormação de professores no âmbito do PIBID – Pedagogia - UFFS, Campus Chapecó (SC), no biênio 2014 – 2016: reflexões a partir do diário de bordopt_BR
dc.typeArtigo Cientificopt_BR
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