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Campo DCValorIdioma
dc.contributor.advisor1Bittencourt, Zoraia Aguiar-
dc.contributor.referee1Paim, Marilane Maria Wolff-
dc.contributor.referee2Martelet, Michele-
dc.creatorUjacov, Sílvia Maria-
dc.date.accessioned2017-05-17T14:47:55Z-
dc.date.available2017-05-17-
dc.date.available2017-05-17T14:47:55Z-
dc.date.issued2014-12-12-
dc.identifier.urihttps://localhost:443/handle/prefix/150-
dc.description.abstractThis paper reports the trajectory that the teaching profession in and for Infantile Education has traveled through the ages, in Brazil and especially in the city of Erechim / RS. Changes that weave relations with the Curriculum and that have added a series of advances. This study also seeks to present how much the changes occurred in Early Childhood Education influenced the life of the professionals who work in it and in the curriculum. This being the main focus of the present work, a space was specially devoted to an analysis of the reality found in the municipality of Erechim. The methodology developed in this work is based on a qualitative approach of bibliographical and documental research. The main objective of this study was to identify the changes that occurred in the process of teacher education and formation, observing the paths and strategies that led to the construction of a new curricular model for Early Childhood Education, especially in the city of Erechim / RS. The research results pointed out that, from the historical point of view, there is a significant advance in legislation when it recognized the need for a professional education that will work with Early Childhood Education, recognizing the right to quality education since the birth. This evolution occurred due to the need for a Curriculum for Early Childhood Education and how it has been worked on continuing teacher education. At the end of this Course Conclusion Work, it is evident that there have been several changes in relation to this important phase of Education, among them the GEEI Early Childhood Education Study Group, the Early Childhood Education Forum and the lectures developed about training And improvement of professionals working in this area, pointing to the need to broaden efforts in the search for qualified professionals and a renewed curriculum that addresses the needs of the individuals involved in this educational process.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho relata a trajetória que a profissão docente na e para Educação Infantil percorreu ao longo dos tempos, no Brasil e em especial na cidade de Erechim/RS. Mudanças que teceram relações com o Currículo e que agregaram uma série de avanços. Este estudo busca ainda apresentar o quanto as modificações ocorridas na Educação Infantil influenciaram na vida dos profissionais que nela atuam e no currículo. Sendo este o enfoque principal do presente trabalho, dedicou-se especialmente um espaço para uma análise da realidade encontrada no município de Erechim. A metodologia desenvolvida neste trabalho está baseada em uma abordagem qualitativa da pesquisa bibliográfica e documental realizada. Teve como objetivo primordial de identificar as mudanças ocorridas no processo de formação e constituição docente, observando os caminhos e estratégias que levaram à construção de um novo modelo curricular para a Educação Infantil, principalmente na cidade de Erechim/RS. Os resultados da pesquisa apontaram que, ao olhar do ponto de vista histórico, observa-se um avanço significativo da legislação quando esta reconheceu a necessidade de uma formação para o profissional que atuará com a Educação Infantil, reconhecendo inclusive o direito à educação de qualidade desde o nascimento. Essa evolução ocorreu em virtude da necessidade de um Currículo para a Educação Infantil e como ela vem sendo trabalhada na formação docente continuada. Ao findar este Trabalho de Conclusão de Curso, fica evidente que várias foram as modificações em relação a essa fase tão importante da Educação, dentre elas o Grupo de Estudo da Educação Infantil GEEI, o Fórum da Educação Infantil e as palestras desenvolvidas a cerca da capacitação e aprimoramento dos profissionais que atuam nesta área, apontando para a necessidade de ampliar esforços na busca de profissionais qualificados e de um Currículo renovado que contemple as necessidades dos indivíduos envolvidos neste processo educativo.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Cristiano Silva de Carvalho (cristianoscarvalho@uffs.edu.br) on 2017-05-17T14:22:54Z No. of bitstreams: 1 UJACOV.pdf: 781520 bytes, checksum: 02e93b7547cc70806cf1ecb7e871cef3 (MD5)en
dc.description.provenanceApproved for entry into archive by Diego dos Santos Borba (dborba@uffs.edu.br) on 2017-05-17T14:47:55Z (GMT) No. of bitstreams: 1 UJACOV.pdf: 781520 bytes, checksum: 02e93b7547cc70806cf1ecb7e871cef3 (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2017-05-17T14:47:55Z (GMT). No. of bitstreams: 1 UJACOV.pdf: 781520 bytes, checksum: 02e93b7547cc70806cf1ecb7e871cef3 (MD5) Previous issue date: 2014-12-12en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal da Fronteira Sulpt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCampus Erechimpt_BR
dc.publisher.initialsUFFSpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação infantilpt_BR
dc.subjectFormação continuada do professorpt_BR
dc.subjectCurrículopt_BR
dc.titleTecendo relações entre a formação de professores e o currículo para educação infantilpt_BR
dc.typeMonografiapt_BR
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