Please use this identifier to cite or link to this item:
https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/1531
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Gomes, Aurélia Lopes | - |
dc.creator | Malacarne, Marina | - |
dc.date | 2016 | - |
dc.date.accessioned | 2017-10-18T10:43:51Z | - |
dc.date.available | 2017-10-16 | - |
dc.date.available | 2017-10-18T10:43:51Z | - |
dc.date.issued | 2016 | - |
dc.identifier.uri | https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/1531 | - |
dc.description.abstract | A Political Pedagogical Project construction in a democratic perspective The article aims to carry out the presentation of the legal provisions that guide the construction of the political pedagogical project in a democratic perspective and its manifestation in the documents (PPP) of two elementary schools of the state schools in Chapecó. It was conducted through a bibliographical and documentary research. You can’t build a Pedagogical Political Project collective without the realization of a democratic, is the democratic management that builds a participatory project, both the political pedagogical project as a democratic management suffer direct influence public policy, they determine for public schools a model of democratic, participatory, the requirement for the preparation, implementation and evaluation of school teaching political project, they seek to qualify for public education by creating own identity, giving school autonomy and that are supported by equality and inclusion and these are understood to support shafts. It was through the study that documents come to attend to what the authors define and legislation governing on democratic perspective and points to the need for further study to verify its effectiveness in the daily lives of the surveyed schools. | pt_BR |
dc.description.resumo | O artigo tem por objetivo realizar a apresentação das determinações legais que orientam a construção do projeto político pedagógico numa perspectiva democrática e sua manifestação nos documentos (PPPs) de duas escolas de educação básica da rede estadual de ensino em Chapecó. Foi realizado por meio da pesquisa bibliográfica e documental. Não é possível a construção de um Projeto Político Pedagógico coletivo sem a efetivação de uma gestão democrática, é pela gestão democrática que se constrói um projeto participativo, tanto o projeto político pedagógico quanto a gestão democrática sofrem influências diretas das políticas públicas, essas determinam para as escolas públicas um modelo de gestão democrática, participativa, a obrigatoriedade de elaboração, execução e avaliação do projeto político pedagógico escolar, esses buscam qualificar a educação pública criando identidades próprias, dando a escola autonomia e que são sustentadas por igualdade e inclusão sendo que esses são entendidos como eixos de sustentação. Verificou-se, por meio do estudo que os documentos contemplam e atendem ao que os autores definem e a legislação regulamenta sobre a perspectiva democrática e aponta para a necessidade da continuidade dos estudos para verificar sua efetivação no cotidiano das escolas pesquisadas. | pt_BR |
dc.description.provenance | Submitted by Jeferson Rodrigues de Lima (jeferson.lima@uffs.edu.br) on 2017-10-16T18:11:42Z No. of bitstreams: 1 MALACARNE.pdf: 363468 bytes, checksum: bb7286f72cc1f97cbe3e3a32c14e3668 (MD5) | en |
dc.description.provenance | Approved for entry into archive by Diego dos Santos Borba (dborba@uffs.edu.br) on 2017-10-18T10:43:51Z (GMT) No. of bitstreams: 1 MALACARNE.pdf: 363468 bytes, checksum: bb7286f72cc1f97cbe3e3a32c14e3668 (MD5) | en |
dc.description.provenance | Made available in DSpace on 2017-10-18T10:43:51Z (GMT). No. of bitstreams: 1 MALACARNE.pdf: 363468 bytes, checksum: bb7286f72cc1f97cbe3e3a32c14e3668 (MD5) Previous issue date: 2016 | en |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal da Fronteira Sul | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | Campus Chapecó | - |
dc.publisher.initials | UFFS | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Escola pública | pt_BR |
dc.subject | Gestão democrática | pt_BR |
dc.subject | Projeto político pedagógico escolar | pt_BR |
dc.subject | Projeto pedagógico do curso | pt_BR |
dc.title | A construção do projeto político pedagógico numa perspectiva democrática | pt_BR |
dc.type | Artigo Cientifico | pt_BR |
Appears in Collections: | Pedagogia |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
MALACARNE.pdf | 354.95 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.