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dc.contributor.advisor1Trevisol, Joviles Vitório-
dc.creatorBastiani, Sherlon Cristina de-
dc.date2017-10-19-
dc.date.accessioned2018-01-08T12:45:38Z-
dc.date.available2017-12-20-
dc.date.available2018-01-08T12:45:38Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.urihttps://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/1666-
dc.description.abstractThis master's dissertation presents the results of a research that aimed to understand the dynamics of development of higher education in the western region of Santa Catarina. The research analyzes the expansion ocurred from 1968 to 2015. The Western Region is the largest, from the geographical point of view, among the six mesoregions of Santa Catarina, and comprises 118 counties. The study aims to: i) relate the main policies (national and state) that focused on the process of expansion and internalization of Brazilian higher education; ii) understand the dynamics (political-economic-social) present in the process of expansion and internalization of higher education in the western region of Santa Catarina; iii) to locate the main institutions and actors (social, educational) who exercised leadership in the process of expansion and internalization of higher education in the western region of Santa Catarina; iv) systematize the main indicators of Higher Education in the region regarding the distribution and expansion of higher education institutions. From the methodological point of view, the research can be defined as descriptive nature and uses quantitative and qualitative procedures and techniques. A bibliographic and documentary research was developed through books, articles, theses, dissertations, reports, documents and information obtained in institutional websites. A research was based, mainly, on the use of data from INEP, IBGE, Plataforma Sucupira, Plataform GeoCapes, the visit to the websites of Higher Education Institutions and requests for information by e-mail. Much of the INEP data was obtained through the a big data table available by agency. The study shows, among other conclusions, that in the dynamics of the development of higher education, in the Region of the study, five cycles are clearly shown. It was possible to identify the factors and actors that allowed the emergence and expansion of higher education in the Region, as well as policies that focused on the process. The data show, briefly, an increase in the diversity of higher education institutions in the Region, an increase in the external diversity of higher education institutions, expansion of the private sector, expansion of distance education, an increase female presence in higher education, and also, that there is space for graduate growth.pt_BR
dc.description.resumoA presente dissertação apresenta os resultados de uma pesquisa que teve como objetivo compreender as dinâmicas de desenvolvimento da educação superior na Região Oeste de Santa Catarina. A pesquisa analisa a expansão ocorrida entre 1968 a 2015. A Região Oeste é a maior – do ponto de vista geográfico – dentre as seis mesorregiões de Santa Catarina, compreendendo 118 municípios. O estudo objetiva: i) relacionar as principais políticas (nacionais e estaduais) que incidiram no processo de expansão e interiorização da educação superior brasileira; ii) compreender as dinâmicas (político-econômico-social) presentes no processo de expansão e interiorização da educação superior na Região oeste de Santa Catarina; iii) situar as principais instituições e atores (sociais, educacionais) que exerceram liderança no processo de expansão e interiorização da educação superior na Região oeste de Santa Catarina; iv) sistematizar os principais indicadores da Educação Superior na Região quanto à distribuição e expansão das instituições de nível superior. Do ponto de vista metodológico, a pesquisa pode ser definida como de natureza descritiva com a utilização de procedimentos e técnicas tanto quantitativas, quanto qualitativas. A pesquisa bibliográfica e documental foi desenvolvida por meio de livros, artigos, teses, dissertações, relatórios, documentos e informações obtidas em sites institucionais. A pesquisa baseou-se, principalmente, na utilização dos dados do INEP, IBGE, Plataforma Sucupira, GeoCapes, na visita aos sítios eletrônicos das instituições de ensino superior e em pedidos de informações via e-mail. Grande parte dos dados do INEP foi conseguida por meio dos “tabelões” disponibilizados pelo órgão. O estudo demonstra, entre outras conclusões, que na dinâmica do desenvolvimento do ensino superior, na Região do estudo, mostram-se claramente cinco ciclos. Foi possível identificar os fatores e atores que possibilitaram o surgimento e a expansão do ensino superior na Região, bem como as políticas que incidiram neste processo. Os dados apontam, resumidamente, aumento na diversidade de instituições de ensino superior presentes na Região, aumento na diversidade externa das instituições de ensino superior, expansão do setor privado, expansão da EaD, aumento da presença feminina em cursos de educação superior e, também, que há espaço para crescimento da Pós-Graduação Stricto Sensu.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Jeferson Rodrigues de Lima (jeferson.lima@uffs.edu.br) on 2017-12-20T15:50:05Z No. of bitstreams: 1 BASTIANI.pdf: 2448272 bytes, checksum: 80068471e46aaea5230f7cd7b9a91ed4 (MD5)en
dc.description.provenanceApproved for entry into archive by Diego dos Santos Borba (dborba@uffs.edu.br) on 2018-01-08T12:45:38Z (GMT) No. of bitstreams: 1 BASTIANI.pdf: 2448272 bytes, checksum: 80068471e46aaea5230f7cd7b9a91ed4 (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2018-01-08T12:45:38Z (GMT). No. of bitstreams: 1 BASTIANI.pdf: 2448272 bytes, checksum: 80068471e46aaea5230f7cd7b9a91ed4 (MD5) Previous issue date: 2017en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal da Fronteira Sulpt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCampus Chapecópt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Educação-
dc.publisher.initialsUFFSpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação superiorpt_BR
dc.subjectExpansãopt_BR
dc.subjectOeste catarinensept_BR
dc.subjectPolíticas educacionaispt_BR
dc.subjectINDpt_BR
dc.titleDinâmicas de desenvolvimento da educação superior na região oeste de Santa Catarina (1968-2015)pt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.levelMestradopt_BR
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