Please use this identifier to cite or link to this item: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/1855
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Uhmann, Rosangela Ines Matos-
dc.contributor.referee1Güllich, Roque Ismael da Costa-
dc.contributor.referee2Dorneles, Aline Machado-
dc.creatorGünzel, Rafaela Engers-
dc.date2017-11-28-
dc.date.accessioned2018-03-26T17:59:54Z-
dc.date.available2018-03-26-
dc.date.available2018-03-26T17:59:54Z-
dc.date.issued2017-11-28-
dc.identifier.urihttps://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/1855-
dc.description.abstractThe study developed here is part of the training course of the Chemistry Degree, constituting a Course Completion Work (TCC). Therefore, we draw a methodological path by doing a periodic review of the area of ​​EA with focus on EA, research emerged from the exhibition of (S1, S2, S3), Health (S4, S5, S6) and Health and Chemistry (SQ7, SQ8, SQ9) theoretical references, constituting the categories, however, this review was promoted by a research done in 12 Didactic Books (LD) of Chemistry related to EA and health (according to Edict nº 315/2016 of UFFS) of four collections (listed in the National Textbook Program, 2015). The presentation of the results of the Chemistry LD and the analysis of the journal elicited in a category "EA as a cross-cutting theme in the articulation of scientific concepts", in which we propose to go further, in relation to EA and health, given the emerging contextualization of the theme with scientific concepts. This is how we challenged ourselves to propose the idea of ​​the block of scientific concepts, especially the chemicals for each of the three years of secondary education (MS), seeking to articulate EE to scientific concepts demonstrating the inherent relation of health in a problematized way in school context.pt_BR
dc.description.resumoO estudo aqui desenvolvido faz parte do percurso formativo do Curso de Química Licenciatura, constituindo-se num Trabalho de Conclusão de Curso (TCC). Para tanto, traçamos um caminho metodológico fazendo uma revisão em periódico da área da EA com foco na EA, pesquisa emergida a partir da exposição de quadros (intitulado Livro (L1, L2, L3); Saúde (S4, S5, S6) e Saúde e Química (SQ7, SQ8, SQ9) discutidos com referenciais teóricos, constituindo as categorias, no entanto, essa revisão em periódico foi impulsionada por uma pesquisa feita em 12 Livros Didáticos (LD) de Química referente à EA e saúde (conforme Edital nº 315/2016 da UFFS) de quatro coleções (constam no Programa Nacional do Livro Didático, 2015). A apresentação dos resultados dos LD de Química e da análise do periódico suscitou em uma categoria especial, a saber: “EA como tema transversal na articulação dos conceitos científicos”, em que propomos ir além, na relação EA e saúde, visto a emergente necessidade da contextualização do tema com os conceitos científicos. Foi assim que nos desafiamos a propor a ideia do bloco de conceitos científicos, em especial, os químicos para cada um dos três anos do Ensino Médio (EM), buscando articular a EA aos conceitos científicos demonstrando a relação inerente da saúde de forma problematizada no ensino em contexto escolar.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Rafael Pinheiro de Almeida (rafael.almeida@uffs.edu.br) on 2018-03-26T16:49:07Z No. of bitstreams: 1 GÜNZEL.pdf: 431868 bytes, checksum: ae268112e12b99db179970b71fdc4745 (MD5)en
dc.description.provenanceApproved for entry into archive by Diego dos Santos Borba (dborba@uffs.edu.br) on 2018-03-26T17:59:54Z (GMT) No. of bitstreams: 1 GÜNZEL.pdf: 431868 bytes, checksum: ae268112e12b99db179970b71fdc4745 (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2018-03-26T17:59:54Z (GMT). No. of bitstreams: 1 GÜNZEL.pdf: 431868 bytes, checksum: ae268112e12b99db179970b71fdc4745 (MD5) Previous issue date: 2017-11-28en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal da Fronteira Sulpt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCampus Cerro Largopt_BR
dc.publisher.initialsUFFSpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectMeio ambientept_BR
dc.subjectQuímicapt_BR
dc.subjectQualidade de vidapt_BR
dc.subjectEducação ambientalpt_BR
dc.subjectEnsino médiopt_BR
dc.titleContribuições da educação ambiental e saúde para o ensino de químicapt_BR
dc.typeMonografiapt_BR
Appears in Collections:Química

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
GÜNZEL.pdf421.75 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.