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Campo DCValorIdioma
dc.contributor.advisor1Santos, Marlei Veiga dos-
dc.contributor.referee1Behm, Mariana Boneberger-
dc.contributor.referee2Dugatto, Jonas Simon-
dc.creatorLeite, Tamara Mayer-
dc.date2018-12-12-
dc.date.accessioned2018-03-26T18:01:31Z-
dc.date.available2018-03-26-
dc.date.available2018-03-26T18:01:31Z-
dc.date.issued2018-12-12-
dc.identifier.urihttps://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/1857-
dc.description.abstractIn the last years, brazilian federal institutions of education have payed attention to chemical residues generated in their activities of teaching and research. In chemical classes, this residues can be characterized by a huge diversity in composition or even quantity, what makes hard the process of treatment or reuse. The present work has as objective propose techinques of treatment and manengement of the residues generated in analytical chemical classes in chemistry degree of the Universidade Federal da Fronteira Sul at Cerro Largo. To this, realized an inventory to list the chemical products used during experimental classes of qualitative and quantitative chemistry classes, aiming to gain a better comprehension about the residues generated. It was verified that the residues of chrome are genereted in both classes, and, therefore, this was the residue chosen to treatment. The proposed treatement have used sulfuric acide, potassium iodide and sodium hydroxide. To determine the chrome content, it was used the atomic absorption spectrometry thecnique, in pre and post treatment. Analising the results it is possible to conclude that the treatment is efficient, due the significant reduction of chrome in the residues. Also, it was investigated, by a survey applied to the professors, if the actual way of treatment of residues attends the routine of experimental classes, where in this context, it was possible to conclude that it did not have an agreement, but the major part reported the necessity of improvement.pt_BR
dc.description.resumoNos últimos anos, as Instituições Federais de Ensino do Brasil têm voltado sua atenção para os resíduos químicos gerados nas suas atividades de ensino e pesquisa. Nos cursos de química, estes resíduos são caracterizados por sua grande diversidade na composição e da quantidade, o que dificulta o processo de tratamento ou de reúso. Este trabalho teve como objetivo propor técnicas de tratamentos e gerenciamento para os resíduos gerados nas aulas de química analítica do curso de Química Licenciatura da Universidade Federal da Fronteira Sul Campus Cerro Largo. Realizou-se um inventário dos reagentes utilizados durante as aulas experimentais das disciplinas de Química Qualitativa e de Química Quantitativa visando ter uma maior compreensão dos resíduos gerados por ambas. Verificou-se que resíduos de cromo são gerados nas duas e, portanto, este foi o resíduo escolhido para tratamento. O tratamento proposto fez uso de ácido sulfúrico, iodeto de potássio e hidróxido de sódio. Utilizou-se a técnica de espectrometria de absorção atômica para a determinação do teor de cromo, nos resíduos pré e pós- tratamento. Dos resultados concluiu-se que o tratamento foi eficiente, pois houve a redução significativa de cromo nos resíduos. Também investigou-se, por meio de questionário aplicado aos docentes, se a maneira atual de segregação de resíduos atende a rotina das aulas experimentais que ministram, neste contexto, observou-se que não houve consenso entre os mesmos, mas a maioria ressaltou necessidades de melhorias.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Rafael Pinheiro de Almeida (rafael.almeida@uffs.edu.br) on 2018-03-26T17:10:51Z No. of bitstreams: 1 LEITE.pdf: 843716 bytes, checksum: 9c5fa3f59a4b363cfdb84c71fc792bb0 (MD5)en
dc.description.provenanceApproved for entry into archive by Diego dos Santos Borba (dborba@uffs.edu.br) on 2018-03-26T18:01:31Z (GMT) No. of bitstreams: 1 LEITE.pdf: 843716 bytes, checksum: 9c5fa3f59a4b363cfdb84c71fc792bb0 (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2018-03-26T18:01:31Z (GMT). No. of bitstreams: 1 LEITE.pdf: 843716 bytes, checksum: 9c5fa3f59a4b363cfdb84c71fc792bb0 (MD5) Previous issue date: 2018-12-12en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal da Fronteira Sulpt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCampus Cerro Largopt_BR
dc.publisher.initialsUFFSpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAulas experimentaispt_BR
dc.subjectResíduospt_BR
dc.subjectTratamento de resíduospt_BR
dc.subjectEnsino de químicapt_BR
dc.subjectQuímica qualitativapt_BR
dc.subjectUniversidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)pt_BR
dc.titleTratamento de resíduos gerados nas aulas de química analíticapt_BR
dc.typeMonografiapt_BR
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