Please use this identifier to cite or link to this item:
https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/1912
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Cristofoli, Maria Silvia | - |
dc.creator | Camerini, Neila Carla | - |
dc.date | 2017-12-11 | - |
dc.date.accessioned | 2018-04-11T12:43:08Z | - |
dc.date.available | 2018-04-10 | - |
dc.date.available | 2018-04-11T12:43:08Z | - |
dc.date.issued | 2017 | - |
dc.identifier.uri | https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/1912 | - |
dc.description.abstract | The objective of this research is to analyze municipal preschool and basic education teachers' continuous training when it comes to public policies field. Furthermore, it also studies the teachers' and the professionals' conceptions as they are responsible for elaborating the continuous training, comparing the study through some questionnaires and interviews applied in two municipalities of the Alto Uruguai region. The study temporal cut was based in the last two years. In the other hand, in order to know the continuous training history and its relevant productions of this decade, the theoretical research was based in the last 10 years. This paper also shows documents analysis about training projects found in both municipal offices. Therefore, this research works with some categories of analysis highlighting relevant aspects about the local training. This research aims to know the teachers' continuous training, identifying their needs. It is necessary to emphasize the importance of continuous training for preschool teachers to improve the quality in the educational context. Teachers from both municipalities showed their satisfaction due to the continuous training projects / programs proposed by the municipal power. Thus, it was possible to discover that continuous training conceptions presented by teachers are close to the reflective perspectives found on school practice. Especially, the interest in courses / lectures / workshops and congresses which are connected to the perspective of putting together theory and practice to have education quality. | pt_BR |
dc.description.resumo | A dissertação analisa, no campo das políticas públicas educacionais, a formação continuada de professores municipais dos anos iniciais do Ensino Fundamental, estuda as concepções dos docentes e dos profissionais que elaboram a formação continuada, cotejando o estudo por meio de questionários e entrevistas entre dois municípios da região do Alto Uruguai. O recorte temporal para aplicação do estudo deu-se nos últimos dois anos, porém a pesquisa teórica foi resgatada nos últimos 10 anos a fim de conhecer a história da formação continuada e das produções relevantes desta década. A pesquisa trata também de análise de documentos sobre os projetos de formação que foram encontrados nas duas secretarias municipais e trabalha-se com algumas categorias de análise destacando aspectos relevantes sobre a formação local. Visa conhecer a formação continuada de professores identificando as necessidades dos docentes. Destaca-se a importância da formação continuada para os docentes dos anos iniciais a fim de melhorar a qualidade no contexto educacional. Nos dois municípios, destaca-se que os professores salientam sua maior satisfação com os projetos/programas de formação continuada em serviço, pelo poder municipal. A pesquisa constatou que as concepções de formação continuada apresentada pelos docentes aproximam-se de perspectivas reflexivas sobre a própria prática escolar, percebe-se o interesse por cursos/palestras/oficinas/congressos e também surge a perspectiva de unir a teoria e a prática para a eficiência de um ensino de qualidade. | pt_BR |
dc.description.provenance | Submitted by Jeferson Rodrigues de Lima (jeferson.lima@uffs.edu.br) on 2018-04-10T19:26:40Z No. of bitstreams: 1 CAMERINI.pdf: 2760560 bytes, checksum: cd7875e439f9a80b0800bdbafbe125dc (MD5) | en |
dc.description.provenance | Approved for entry into archive by Diego dos Santos Borba (dborba@uffs.edu.br) on 2018-04-11T12:43:08Z (GMT) No. of bitstreams: 1 CAMERINI.pdf: 2760560 bytes, checksum: cd7875e439f9a80b0800bdbafbe125dc (MD5) | en |
dc.description.provenance | Made available in DSpace on 2018-04-11T12:43:08Z (GMT). No. of bitstreams: 1 CAMERINI.pdf: 2760560 bytes, checksum: cd7875e439f9a80b0800bdbafbe125dc (MD5) Previous issue date: 2017 | en |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal da Fronteira Sul | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | Campus Chapecó | pt_BR |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Educação | - |
dc.publisher.initials | UFFS | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Formação continuada do professor | pt_BR |
dc.subject | Política educacional | pt_BR |
dc.subject | Qualidade da educação | pt_BR |
dc.title | Formação continuada dos professores nos anos iniciais do ensino fundamental: um estudo em duas redes municipais do Alto Uruguai | pt_BR |
dc.type | Dissertação | pt_BR |
dc.level | Mestrado | pt_BR |
Appears in Collections: | Programa de Pós-Graduação em Educação |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
CAMERINI.pdf | 2.7 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.