Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem:
https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/2085
Registro completo de metadatos
Campo DC | Valor | Lengua/Idioma |
---|---|---|
dc.creator | Roso, Caetano Castro | - |
dc.creator | Santos, Rosemar Ayres dos | - |
dc.creator | Rosa, Suiane Ewerling da | - |
dc.creator | Auler, Décio | - |
dc.date.accessioned | 2018-08-15T22:00:53Z | - |
dc.date.available | 2018-08-15 | - |
dc.date.available | 2018-08-15T22:00:53Z | - |
dc.date.issued | 2015 | - |
dc.citation.volume | 17 | pt_BR |
dc.citation.issue | 2 | pt_BR |
dc.citation.spage | 372 | pt_BR |
dc.citation.epage | 389 | pt_BR |
dc.identifier.uri | https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/2085 | - |
dc.description.abstract | This work resulted from reflection about physics teachers’ experience in initial training, with the thematic approach based on Freire-STS (Paulo Freire’s Science – Technology – Society). We seek to answer the question: How teachers in initial training place themselves front of the possibility of performing curricular referrals guided by the thematic approach during his/ hers traineeship and/or in the course of their professional practice? We use the Discursive Textual Analysis to analyze questionnaires answered by those teachers at the end of the work. We identified three categories articulated to the curriculum as a result: (i) from the disciplinary fragmentation to the interdisciplinarity, (ii) issues of students’ reality as a starting point, and (iii) thematic approach: curricular reconfiguration or new methodology? At the end, we signaled potentialities and challenges of thematic curriculum. Keywords: Thematic Curriculum, Freire-STS, Physics Teachers in Initial Training | pt_BR |
dc.description.resumo | Este trabalho resultou da reflexão sobre vivência de professores(as) de física, em formação inicial, com a abordagem temática fundamentada em Freire-CTS. Buscamos responder à pergunta: como professores(as) em formação inicial posicionamse frente à possibilidade de realizar encaminhamentos curriculares pautados pela abordagem temática durante seu estágio curricular e/ou no decorrer da sua atuação profissional? Utilizamos a Análise Textual Discursiva para analisar questionários respondidos por esses professores(as) ao final do trabalho. Como resultados, identificamos três categorias articuladas ao currículo: (i) da fragmentação disciplinar à interdisciplinaridade, (ii) temas da realidade dos estudantes como ponto de partida e (iii) abordagem temática: reconfiguração curricular ou nova metodologia? Ao final, sinalizamos desafios e potencialidades de currículos temáticos. Palavras-Chave: Currículo Temático. Freire-CTS. Professores de física em formação inicial. | pt_BR |
dc.description.provenance | Submitted by Diego dos Santos Borba (dborba@uffs.edu.br) on 2018-08-15T22:00:07Z No. of bitstreams: 1 SANTOS2.pdf: 271550 bytes, checksum: 96dc115f0763241f3e0afc2f1b743cf3 (MD5) | en |
dc.description.provenance | Approved for entry into archive by Diego dos Santos Borba (dborba@uffs.edu.br) on 2018-08-15T22:00:53Z (GMT) No. of bitstreams: 1 SANTOS2.pdf: 271550 bytes, checksum: 96dc115f0763241f3e0afc2f1b743cf3 (MD5) | en |
dc.description.provenance | Made available in DSpace on 2018-08-15T22:00:53Z (GMT). No. of bitstreams: 1 SANTOS2.pdf: 271550 bytes, checksum: 96dc115f0763241f3e0afc2f1b743cf3 (MD5) Previous issue date: 2015 | en |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Centro de Ensino de Ciências e Matemática | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.initials | CECIMIG | pt_BR |
dc.relation.ispartof | Revista Ensaio | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Professor | pt_BR |
dc.subject | Fisica | pt_BR |
dc.subject | Didática | pt_BR |
dc.subject | Ensino fundamental | pt_BR |
dc.title | Currículo temático fundamentado em Freire - CTS: engajamento de professores de física em formação inicial | pt_BR |
dc.type | Artigo de Periódico | pt_BR |
Aparece en las colecciones: | Ciências Humanas |
Ficheros en este ítem:
Fichero | Descripción | Tamaño | Formato | |
---|---|---|---|---|
SANTOS2.pdf | 265.19 kB | Adobe PDF | Visualizar/Abrir |
Los ítems de DSpace están protegidos por copyright, con todos los derechos reservados, a menos que se indique lo contrario.