Please use this identifier to cite or link to this item: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/2162
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Pereira, Thiago Ingrassia-
dc.contributor.referee1Pereira, Thiago Ingrassia-
dc.contributor.referee2Caprara, Bernardo Mattes-
dc.creatorBertolassi, Gabriele Marina-
dc.date2018-07-04-
dc.date.accessioned2018-10-08T18:13:12Z-
dc.date.available2018-10-08T18:13:12Z-
dc.date.issued2018-07-
dc.identifier.urihttps://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/2162-
dc.description.abstractThe aim of this work is to investigate, through bibliographic research, the possibilities and limits of the use of images, photographs and cartoons in the discipline of sociology in high school. Aiming, therefore, to understand how these visual instruments can contribute to the understanding of reality, as well as to the syllabus of the discipline, guiding the students towards reflection and a more susceptible and dialogue-based approach that allows a more meaningful, practical, simple and dynamic teaching and learning process. From selective and reflexive readings, scientific articles, books and curricular guidelines, it can be noted that the use of such imagery resources is a great possibility for the exercise of critical thinking, the construction of knowledge and the sociological imagination, as well as the strangeness and denaturalization of facts and social phenomena, and also for showing, situating, revealing and illustrating everything that is around us in a proficient and enriching way. In this way, the research is inserted as a pedagogical principle in the sense of seeking a construction of critical thinking, and of more significant knowledge through visual teaching methodologies that go beyond the Traditional Pedagogy.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho tem como objetivo investigar, por meio da pesquisa bibliográfica, quais são as possibilidades e os limites do uso de imagens, fotografias e charges na disciplina de sociologia no ensino médio. Busca-se, portanto, entender como esses instrumentos visuais podem contribuir para a compreensão da realidade, assim como para os conteúdos programáticos da disciplina, levando os estudantes para uma reflexão e uma abordagem mais suscetível e baseada no diálogo, permitindo um ensino aprendizagem mais significativo, prático, simples e dinâmico. Partindo de leituras seletivas, reflexivas, artigos científicos, livros e orientações curriculares, é perceptível que o uso desses recursos imagéticos é uma grande possibilidade para o exercício do senso crítico, da construção do conhecimento e da imaginação sociológica, possibilitando o estranhamento e a desnaturalização dos fatos e fenômenos sociais, além de mostrar, situar, revelar e ilustrar tudo o que está a nossa volta de um jeito proficiente e enriquecedor. Desta forma, a pesquisa se insere como um princípio pedagógico no sentido de buscar uma construção do pensamento crítico e de conhecimentos mais significativos por meio de metodologias de ensino visuais que vão além da Pedagogia Tradicional.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Tania Ivani Rokohl (tania.rokohl@uffs.edu.br) on 2018-10-08T16:48:25Z No. of bitstreams: 1 BERTOLASSI.pdf: 577840 bytes, checksum: d1a14d2701266e6e6771fbcaa774fd20 (MD5)en
dc.description.provenanceApproved for entry into archive by Diego dos Santos Borba (dborba@uffs.edu.br) on 2018-10-08T18:13:12Z (GMT) No. of bitstreams: 1 BERTOLASSI.pdf: 577840 bytes, checksum: d1a14d2701266e6e6771fbcaa774fd20 (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2018-10-08T18:13:12Z (GMT). No. of bitstreams: 1 BERTOLASSI.pdf: 577840 bytes, checksum: d1a14d2701266e6e6771fbcaa774fd20 (MD5) Previous issue date: 2018-07en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal da Fronteira Sulpt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCampus Erechimpt_BR
dc.publisher.initialsUFFSpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectSociologiapt_BR
dc.subjectEnsino médiopt_BR
dc.subjectFotografiapt_BR
dc.subjectImagempt_BR
dc.subjectChargespt_BR
dc.titleO uso de imagens, fotografias e charges na disciplina de Sociologiapt_BR
dc.typeMonografiapt_BR
Appears in Collections:Ciências Sociais - Licenciatura

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
BERTOLASSI.pdf564.3 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.