Please use this identifier to cite or link to this item: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/2401
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Valério, Mairon Escorsi-
dc.contributor.referee1Ribeiro, Renílson Rosa-
dc.contributor.referee2Fraga, Gerson Wasen-
dc.contributor.referee3Pereira, Thiago Ingrassia-
dc.creatorHoffmann, Katilene Godoy-
dc.date2018-02-27-
dc.date.accessioned2019-02-05T15:07:02Z-
dc.date.available2019-02-05T15:07:02Z-
dc.date.issued2018-06-06-
dc.identifier.urihttps://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/2401-
dc.description.abstractIn this research we plan to investigate the dilemmas regarding the insertion of the theme of heritage education in the Brazilian educational context on the basis of documentation produced in the field of public policies for education, specifically in workshops imposed in a macro field more education program. We conducted the study to a qualitative evaluation through bibliographic and documental research. In this way, we weave historical perspectives on heritage in the Brazilian panorama and approaches on the insertion of the theme of heritage education in this public policy of national scope. Aim of the study as a reference the specific practices of heritage education, during a certain period and within the framework of this program, in a public school institution, the Municipal School of Christ the King elementary school, located in the municipality of Erechim, in the northeast of the State of Rio Grande do Sul. This research allowed to weave relevant considerations the dilemmas of the thematic field of heritage opposed the normative propositions and the educational reality.pt_BR
dc.description.resumoNesta pesquisa intencionamos investigar os dilemas quanto à inserção da temática da Educação Patrimonial no contexto educacional brasileiro com base em documentações produzidas no campo das políticas públicas de escolarização, especificamente em oficinas instituídas em um macrocampo do Programa Mais Educação. Conduzimos o estudo para uma avaliação qualitativa através de pesquisas bibliográficas e documentais. Desse modo, tecemos perspectivas históricas sobre patrimônio no panorama brasileiro e abordagens quanto à inserção da temática da Educação Patrimonial nessa política pública de abrangência nacional. Apontamos como referência do estudo a execução de práticas específicas de educação patrimonial, durante determinado período e no âmbito desse programa, em uma instituição escolar pública, a Escola Municipal de Ensino Fundamental Cristo Rei, situada no município de Erechim, no nordeste do estado do Rio Grande do Sul. Esta pesquisa permitiu tecer relevantes considerações quanto aos dilemas do campo temático patrimonial contrapondo as proposições normativas e a realidade educacional.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Tania Ivani Rokohl (tania.rokohl@uffs.edu.br) on 2019-02-05T12:06:03Z No. of bitstreams: 1 HOFFMANN.pdf: 1177951 bytes, checksum: f741f043e044adefaa0cd01366e6e165 (MD5)en
dc.description.provenanceApproved for entry into archive by Diego dos Santos Borba (dborba@uffs.edu.br) on 2019-02-05T15:07:02Z (GMT) No. of bitstreams: 1 HOFFMANN.pdf: 1177951 bytes, checksum: f741f043e044adefaa0cd01366e6e165 (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2019-02-05T15:07:02Z (GMT). No. of bitstreams: 1 HOFFMANN.pdf: 1177951 bytes, checksum: f741f043e044adefaa0cd01366e6e165 (MD5) Previous issue date: 2018-06-06en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUNIVERSIDADE FEDERAL DA FRONTEIRA SULpt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCampus Erechimpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação Interdisciplinar em Ciências Humanaspt_BR
dc.publisher.initialsUFFSpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subjectPatrimôniopt_BR
dc.subjectCulturapt_BR
dc.subjectBens culturaispt_BR
dc.subjectPolíticas públicaspt_BR
dc.titleDilemas identitários na educação patrimonial: entre orientações normativas e prática escolarpt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.levelMestradopt_BR
Appears in Collections:Interdisciplinar em Ciências Humanas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
HOFFMANN.pdf1,15 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.