Please use this identifier to cite or link to this item:
https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/3314
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Reichert, Janice Teresinha | - |
dc.creator | Riboldi, Sandra Mara Oselame | - |
dc.date | 2019 | - |
dc.date.accessioned | 2019-12-16T12:14:05Z | - |
dc.date.available | 2019 | - |
dc.date.available | 2019-12-16T12:14:05Z | - |
dc.date.issued | 2019 | - |
dc.identifier.uri | https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/3314 | - |
dc.description.abstract | This work aimed to investigate the possible contributions that the Scratch’s language of program could bring in the introduction of the concept of functions, in a 9th grade on a public school of Santa Catarina state. The searching-action was performed from March to May of 2019, with the duration of 20 meetings, totalizing 30 hours, with the participation of 26 students. The proposed teaching and learning practice was built grounded in theoretical assumptions of Meaningful Learning and Constructionism. The students were evaluated before and after the development of the activities, to verify the prior knowledge and evolution in learning, with opened and closed questions related to computational thinking, use of technologies and knowledge about the content of functions. The results were analyzed in a qualitative and quantitative way and point to a significant improvement in learning, bigger interest in mathematics and curiosity to learn. | pt_BR |
dc.description.resumo | Este trabalho teve como objetivo investigar as possíveis contribuições que a linguagem de programação Scratch pode trazer na introdução do conceito de funções, em uma turma de 9º ano de uma escola pública estadual de Santa Catarina. A pesquisa-ação foi realizada durante os meses de março até maio de 2019 e teve duração de 20 encontros, num total de 30 horas, com a participação de 26 estudantes. A prática de ensino e aprendizagem proposta foi construída com base em pressupostos teóricos da Aprendizagem Significativa e do Construcionismo. Os alunos foram avaliados antes e após o desenvolvimento das atividades, para verificação dos subsunçores (conhecimentos prévios) e evolução na aprendizagem, com questões abertas e fechadas, relacionadas ao pensamento computacional, uso de tecnologias e conhecimentos sobre o conteúdo de funções. Os resultados foram analisados de forma quali-quantitativa e apontam para uma significativa melhora na aprendizagem, maior interesse por Matemática e curiosidade em aprender. | pt_BR |
dc.description.provenance | Submitted by SUELEN SPINDOLA BILHAR (suelen.bilhar@uffs.edu.br) on 2019-11-18T16:54:46Z No. of bitstreams: 1 RIBOLDI.pdf: 6079610 bytes, checksum: 19a0522b43d4601681614c7e98fcc13b (MD5) | en |
dc.description.provenance | Approved for entry into archive by Franciele Scaglioni da Cruz (franciele.cruz@uffs.edu.br) on 2019-12-16T12:14:05Z (GMT) No. of bitstreams: 1 RIBOLDI.pdf: 6079610 bytes, checksum: 19a0522b43d4601681614c7e98fcc13b (MD5) | en |
dc.description.provenance | Made available in DSpace on 2019-12-16T12:14:05Z (GMT). No. of bitstreams: 1 RIBOLDI.pdf: 6079610 bytes, checksum: 19a0522b43d4601681614c7e98fcc13b (MD5) Previous issue date: 2019 | en |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal da Fronteira Sul | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | Campus Chapecó | pt_BR |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação Profissional em Matemática em Rede Nacional | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFFS | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Ensino fundamental | pt_BR |
dc.subject | Matemática | pt_BR |
dc.subject | Funções algébricas | pt_BR |
dc.subject | Linguagem de programação | pt_BR |
dc.title | A linguagem de programação Scratch e o ensino de funções: uma possibilidade | pt_BR |
dc.type | Dissertação | pt_BR |
dc.level | Mestrado | pt_BR |
Appears in Collections: | Programa de Pós-Graduação Profissional em Matemática em Rede Nacional |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
RIBOLDI.pdf | 5.94 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.