Please use this identifier to cite or link to this item:
https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/3357
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Bevilacqua, Fernando | - |
dc.creator | Kunz, Maurício André | - |
dc.date | 2019 | - |
dc.date.accessioned | 2020-02-03T14:33:33Z | - |
dc.date.available | 2019 | - |
dc.date.available | 2020-02-03T14:33:33Z | - |
dc.date.issued | 2019 | - |
dc.identifier.uri | https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/3357 | - |
dc.description.abstract | The association of mathematical concepts with reality is a challenge for most students. Current technology provides tools for creating options that bring this perception closer. In view of this, this research shows the potential that Augmented Reality has when associated with Cognitive LoadTheoryandVisualization,intheelaborationofatoolthatassistsstudentsintheconception and learning of mathematical concepts that are used in the discipline of Computer Graphics in UFFS. The theoretical references used in this research are presented, as well as the process of prototype creation of an Augmented Reality application containing demonstrations about vectors in a Computer Graphic sclass. There search demonstrates the importance of Augmented Reality as an aidin the practical pedagogic a lprocesses,by evaluating there sponses and opinions collected in the testing and validation phase of the developed prototype. | pt_BR |
dc.description.resumo | A associação dos conceitos matemáticos com a realidade é um desafio para a maioria dos estudantes. A tecnologia atual fornece ferramentas para criar opções que aproximam essa percepção. À vista disso, essa pesquisa mostra o potencial que a Realidade Aumentada tem quando associada a Teoria da Carga Cognitiva e a Visualização, na elaboração de uma ferramenta que auxilie os estudantes na concepção e aprendizado de conceitos matemáticos que são utilizados na disciplina de Computação Gráfica na UFFS. São apresentados os referenciais teóricos empregados nessa pesquisa, bem como o processo de criação do protótipo de uma aplicação de Realidade Aumentada contendo demonstrações sobre vetores em uma aula de Computação Gráfica. A pesquisa demonstra a importância da Realidade Aumentada como auxílio nos processos práticos pedagógicos, através da avaliação das respostas e opiniões coletadas na fase de testes e validação do protótipo desenvolvido. | pt_BR |
dc.description.provenance | Submitted by Suelen Spindola Bilhar (suelen.bilhar@uffs.edu.br) on 2019-12-20T11:25:37Z No. of bitstreams: 1 KUNZ.pdf: 13947541 bytes, checksum: a64f6f04a5b6acfd20be6dddd4107fbe (MD5) | en |
dc.description.provenance | Approved for entry into archive by Franciele Scaglioni da Cruz (franciele.cruz@uffs.edu.br) on 2020-02-03T14:33:33Z (GMT) No. of bitstreams: 1 KUNZ.pdf: 13947541 bytes, checksum: a64f6f04a5b6acfd20be6dddd4107fbe (MD5) | en |
dc.description.provenance | Made available in DSpace on 2020-02-03T14:33:33Z (GMT). No. of bitstreams: 1 KUNZ.pdf: 13947541 bytes, checksum: a64f6f04a5b6acfd20be6dddd4107fbe (MD5) Previous issue date: 2019 | en |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal da Fronteira Sul | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | Campus Chapecó | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFFS | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Computação gráfica | pt_BR |
dc.subject | Ensino e aprendizagem | pt_BR |
dc.subject | Matemática | pt_BR |
dc.title | Uso de realidade aumentada para auxiliar o ensino de geometria na disciplina de computação gráfica na UFFS | pt_BR |
dc.type | Monografia | pt_BR |
Appears in Collections: | Ciência da Computação |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.