Please use this identifier to cite or link to this item: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/3485
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Silva Neto, Benedito-
dc.contributor.referee1Pieniz, Felipe Guerim-
dc.contributor.referee2Flech, Eduardo Miotto-
dc.creatorSaragoso, Tábata Morena Rodrigues-
dc.date2019-12-06-
dc.date.accessioned2020-02-13T19:28:06Z-
dc.date.available2019-12-18-
dc.date.available2020-02-13T19:28:06Z-
dc.date.issued2019-12-06-
dc.identifier.urihttps://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/3485-
dc.description.abstractAfter the end of the military dictatorship and opening from Brazil for the redemocratization, professionals from the agrarian sciences show a crisis in public extension services. Then start a long debate that stands until the present, that has the objective of understand the role historically developed by extension actions in strengthening the diffusion of agricultural technologies resulting from the expansion process of the 2nd Modern Agricultural Revolution, as well as finding measures that overcome the contradictions present in agriculture. From the 2000s, an agroecological field has been consolidated in the country, where Agroecology has been treated as a scientific approach. One of the main actions aimed at this recognition was the creation, in 2004, of the Brazilian Agroecology Association (ABA-Agroecology). ABAAgroecologia launched, in 2015, the project “Systematization of experiences: knowledge construction and socialization - the protagonism of the Agroecology Nuclei and Network of Study Centers of Brazilian public universities”, which aimed to perform practices of construction and socialization of agroecological knowledge in Agroecology Study Centers (NEA's) and Networks of Agroecology Study Centers (R-NEA's) through participatory systematization of experiences. The aim of this course conclusion paper is to analyze, from the perspective of historical materialism, the methods of systematization of agroecological experiences adopted by ABA-Agroecology in the project in question. It was concluded that the systematization of agroecological experiences was inconsistent with the theoretical framework based on Popular Education, as adopted by the entity, and that the use of participatory methodologies was inefficient in the construction and socialization of agroecological knowledge.pt_BR
dc.description.resumoCom o fim da ditadura militar e abertura do Brasil para a redemocratização, profissionais das ciências agrárias evidenciam uma crise nos serviços públicos de Extensão Rural. Inicia-se, assim, um longo debate que perdura até os dias de hoje, e que tem como objetivo compreender o papel historicamente desenvolvido pelas ações extensionistas no fortalecimento da difusão de tecnologias agrícolas consequentes do processo de expansão da 2ª Revolução Agrícola dos Tempos Modernos, tal como encontrar medidas que proporcionem a superação das contradições presentes na agricultura. A partir dos anos 2000 consolida-se no país um campo agroecológico, onde a Agroecologia passou a ser tratada como enfoque científico. Uma das principais ações voltadas a esse reconhecimento foi a criação, em 2004, da Associação Brasileira de Agroecologia (ABA-Agroecologia). A ABA-Agroecologia lançou, em 2015, o projeto “Sistematização de experiências: construção e socialização de conhecimentos – o protagonismo dos Núcleos e Rede de Núcleos de Estudos em Agroecologia das universidades públicas brasileiras”, que visava realizar práticas de construção e socialização do conhecimento agroecológico nos Núcleos de Estudos em Agroecologia (NEA’s) e Redes de Núcleos de Estudos em Agroecologia (R-NEA’s) através da sistematização participativa de experiências. O presente trabalho de conclusão de curso teve como objetivo analisar, sob a perspectiva do materialismo histórico, os métodos de sistematização de experiências agroecológicas adotados pela ABA-Agroecologia no projeto em questão. Foi possível concluir que a sistematização das experiências agroecológicas foi incoerente com o referencial teórico baseado na Educação Popular, tal como foi adotado pela entidade, e que o uso de metodologias participativas foi pouco eficiente na construção e socialização dos conhecimentos agroecológicos.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Rafael Pinheiro de Almeida (rafael.almeida@uffs.edu.br) on 2019-12-18T19:16:17Z No. of bitstreams: 1 SARAGOSO.pdf: 1072428 bytes, checksum: fc50bb5c0b1578810ba36801898b6253 (MD5)en
dc.description.provenanceApproved for entry into archive by Franciele Scaglioni da Cruz (franciele.cruz@uffs.edu.br) on 2020-02-13T19:28:06Z (GMT) No. of bitstreams: 1 SARAGOSO.pdf: 1072428 bytes, checksum: fc50bb5c0b1578810ba36801898b6253 (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2020-02-13T19:28:06Z (GMT). No. of bitstreams: 1 SARAGOSO.pdf: 1072428 bytes, checksum: fc50bb5c0b1578810ba36801898b6253 (MD5) Previous issue date: 2019-12-06en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal da Fronteira Sulpt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCampus Cerro Largopt_BR
dc.publisher.initialsUFFSpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectExtensão ruralpt_BR
dc.subjectAgroecologiapt_BR
dc.subjectAnálise de conteúdopt_BR
dc.subjectAssociação Brasileira de Agroecologiapt_BR
dc.subjectPesquisa agrícolapt_BR
dc.titleExtensão rural e materialismo histórico: uma análise dos métodos de sistematização de experiências agroecológicas adotados pela Associação Brasileira de Agroecologiapt_BR
dc.typeMonografiapt_BR
Appears in Collections:Agronomia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
SARAGOSO.pdf1.05 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.