Please use this identifier to cite or link to this item: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/3594
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Santos, Rosemar Ayres dos-
dc.contributor.referee1Maggiolaro, Graciela Paz-
dc.contributor.referee2Boelter, Ruben Alexandre-
dc.creatorSilva, Mateus Schossler da-
dc.date2019-12-28-
dc.date.accessioned2020-02-21T13:47:48Z-
dc.date.available2021-12-19-
dc.date.available2020-02-21T13:47:48Z-
dc.date.issued2019-12-28-
dc.identifier.urihttps://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/3594-
dc.description.abstractTeaching, especially physics, it has several difficulties before the search for the teachinglearning processes, and the construction of knowledge, requires forms of teaching in which learning is done in a significant way. In this context, one of the ways to help in the construction of knowledge within the classroom are the Information and Communication Technologies (ICTs). So, we see it as necessary to questioning the use of ICTs both in different areas of learning how, especially in physics and also teaching the context of integration and study of these tools in teacher education. In this sense, we investigated: How Physics courses of Brazilian universities address ICTs as a curricular component (DC)? In the investigation of this problem, we aim: Understanding what ICTs; Identify Brazilian physics undergraduate courses that bring ICT as a curriculum component; Analyze the menus on these ICT Physics courses; and understand the evolution of the use of ICTs in teaching physics. Theoretical and methodological basis, we tried to think, reflect and discuss how ICTs can and should assist in Physics Teaching, if reference is therefore a bibliographical research, in which the analysis corpus consisted of the curriculum political projects (PPCs) of physics courses of Brazilian universities that made up the RUF 2018. The results identified two categories: Equalities between and menus; 2 - The use of computers / software as the main tool of ICTs. As a research statement, pointing to a need for greater integration of curricular components in physics courses, in view of the need for better training in the use of ICTs both in teacher training and in use in schools, for better inclusion of these instruments within the classrooms, not forgetting the role of the teacher as a mediator between the technologies and the students in the search for meaningful construction of knowledge.pt_BR
dc.description.resumoO Ensino, principalmente de Física, possui diversas dificuldades perante a busca pelos processos de ensino-aprendizagem, assim a construção do conhecimento, exige formas de lecionar nas quais o aprendizado se faça de maneira significativa. Nesse contexto, umas das formas de ajudar na construção do conhecimento dentro das salas de aula são as Tecnologias da Informação e Comunicação (TICs). Por isso, entende-se como necessária a problematização do uso das TICs tanto nas diversas áreas do aprendizado como, em especial, no Ensino de Física e também o contexto da inserção e estudo dessas ferramentas na formação do professor. Nesse sentido, investigou-se: Como os cursos de Física das universidades brasileiras abodam TICs como componente curricular (CC)? Na investigação desse problema, objetivamos: Entender o que são as TICs; Identificar os cursos de graduação em Física brasileiros que trazem TICs como componente curricular; Analisar as ementas sobre TICs nesses cursos de Física; e Compreender a evolução do uso das TICs no ensino de Física. No embasamento teórico e metodológico, buscou-se pensar, refletir e discutir sobre como as TICs podem e devem auxiliar no Ensino de Física, remetendo-se assim uma pesquisa de caráter bibliográfico, no qual o corpus de análise foi composto pelos projetos políticos curriculares (PPCs) dos cursos de física das universidades brasileiras que compunham o RUF 2018. Como resultados identificamos duas categorias: Igualdades entre as ementas e; 2 - O uso de computadores/softwares como principal ferramenta das TICs. Como extrato da investigação, aponta-se para uma necessidade de uma maior inserção de componentes curriculares nos cursos de física, tendo em vista a necessidade de uma melhor formação em relação ao uso das TICs tanto na formação de professores como na utilização nas escolas, para uma melhor inclusão desses instrumentos dentro das salas de aulas, não esquecendo o papel do professor como mediador entre as tecnologias e os estudantes, na busca pela construção significativa do conhecimento.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Rafael Pinheiro de Almeida (rafael.almeida@uffs.edu.br) on 2019-12-19T17:01:04Z No. of bitstreams: 1 SILVA.pdf: 1002048 bytes, checksum: 4a7be6b244b060a69d92eeb117f0e2c6 (MD5)en
dc.description.provenanceApproved for entry into archive by Franciele Scaglioni da Cruz (franciele.cruz@uffs.edu.br) on 2020-02-21T13:47:48Z (GMT) No. of bitstreams: 1 SILVA.pdf: 1002048 bytes, checksum: 4a7be6b244b060a69d92eeb117f0e2c6 (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2020-02-21T13:47:48Z (GMT). No. of bitstreams: 1 SILVA.pdf: 1002048 bytes, checksum: 4a7be6b244b060a69d92eeb117f0e2c6 (MD5) Previous issue date: 2019-12-28en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal da Fronteira Sulpt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCampus Cerro Largopt_BR
dc.publisher.initialsUFFSpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEnsino de físicapt_BR
dc.subjectEnsino e aprendizagempt_BR
dc.subjectFormação continuada do professorpt_BR
dc.subjectFormação de professorespt_BR
dc.subjectEnsino Superiorpt_BR
dc.titleAspectos das tecnologias da informação e comunicação nos cursos de física das instituições brasileiraspt_BR
dc.typeMonografiapt_BR
Appears in Collections:Física

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
SILVA.pdf978.56 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.