Please use this identifier to cite or link to this item:
https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/3685
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Melo, Marisol Vieira | - |
dc.creator | Velus, Jean Ronald | - |
dc.date | 2019 | - |
dc.date.accessioned | 2020-05-07T15:15:19Z | - |
dc.date.available | 2020 | - |
dc.date.available | 2020-05-07T15:15:19Z | - |
dc.date.issued | 2019 | - |
dc.identifier.uri | https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/3685 | - |
dc.description.abstract | This research intends to analyze didactic books of Haiti, particularly the unit that develops the content of fractions in the 6th, 7th and 8th grades of elementary school. The interest in exploring this content is, on the one hand, to the difficulties linked to the concept of fraction and, on the other hand, to the concern with Haitian students who are in brazilian elementary schools. This study is based on didactic books directly from Haiti and is therefore based of documents. The different meanings of fractions were identified as: part-whole, quotient, ratio, operator and measure. Also, the different representations of the concept of fractions in didactic books were analyzed from the Registers of Semiotics Representation Theory (RSRT) proposed by Raymund Duval. From the analysis, there was predominance in the meaning of part-whole and; in relation to the representations, the following stand out: the symbolic and the natural language. | pt_BR |
dc.description.resumo | Esta pesquisa tem a intenção de analisar os livros didáticos do Haiti, particularmente a unidade que desenvolve o conteúdo de frações nos 6º, 7º e 8º ano. O interesse em explorar este conteúdo se deve, de um lado, às dificuldades ligadas ao conceito de fração e, por outro lado, à preocupação com alunos haitianos que estão nas escolas de Educação Básica brasileiras. Este estudo se baseia em livros didáticos oriundos diretamente do Haiti e, portanto, é do tipo documental. Foram identificados os diferentes significados de frações como: parte-todo, quociente, razão, operador e medida. E também foram analisadas as diferentes representações do conceito de frações nos livros didáticos sob a perspectiva da Teoria dos Registros de Representação Semiótica (TRRS) de Raymond Duval. A partir da análise, constatou-se uma predominância no significado de parte-todo e; em relação às representações, destacaram-se: a simbólica e a língua natural. | pt_BR |
dc.description.provenance | Submitted by Adriana Cativelli (adriana@uffs.edu.br) on 2020-05-06T13:58:43Z No. of bitstreams: 1 VELUS.pdf: 2035351 bytes, checksum: 70feaa3a8e69a21083b39007ab68631b (MD5) | en |
dc.description.provenance | Approved for entry into archive by Franciele Scaglioni da Cruz (franciele.cruz@uffs.edu.br) on 2020-05-07T15:15:18Z (GMT) No. of bitstreams: 1 VELUS.pdf: 2035351 bytes, checksum: 70feaa3a8e69a21083b39007ab68631b (MD5) | en |
dc.description.provenance | Made available in DSpace on 2020-05-07T15:15:19Z (GMT). No. of bitstreams: 1 VELUS.pdf: 2035351 bytes, checksum: 70feaa3a8e69a21083b39007ab68631b (MD5) Previous issue date: 2019 | en |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal da Fronteira Sul | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | Campus Chapecó | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFFS | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Matemática | pt_BR |
dc.subject | Livro didático | pt_BR |
dc.subject | Frações contínuas | pt_BR |
dc.subject | Cálculo numérico | pt_BR |
dc.title | Exploração do conteúdo de fração nos livros didáticos de matemática do Haiti | pt_BR |
dc.type | Monografia | pt_BR |
Appears in Collections: | Matemática |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.