Please use this identifier to cite or link to this item:
https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/3780
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Santos, Andressa dos | - |
dc.creator | Cararo, Priscila Penteado dos Santos | - |
dc.date | 2019 | - |
dc.date.accessioned | 2020-09-08T17:52:35Z | - |
dc.date.available | 2020 | - |
dc.date.available | 2020-09-08T17:52:35Z | - |
dc.date.issued | 2019 | - |
dc.identifier.uri | https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/3780 | - |
dc.description.abstract | This research presents an observation on the interdisciplinary between chemistry and mathematics in schools located in rural communities of Nova Laranjeiras and Laranjeiras do Sul/Paraná, for a new contribution to new perspectives in teaching and learning. A sample analysis was performed, with observations on the profile of students and schools, and thus, a questionnaire on such subjects was applied to students in the first year of high school in rural schools. The aim was to analyze, in the student's view, the relationship of the student with the chemistry and mathematics disciplines. Through the answers, it was observed that the students do not understand that one discipline directly implies another, when it comes to calculations and formulas, identifying here the main difficulties presented in that series. Since when it comes to mathematical equations applied in scientific concepts, it makes understanding even more challenging for the student. Based on the literature, possible contributions that interdisciplinary tend to provide for improvement in teaching and learning were pointed out. Some authors consider interdisciplinary as a proposal that jointly articulates the subjects in their respective contents, either by teachers of each subject, or even by teachers trained by area of knowledge as in the course Interdisciplinary in Field Education Degree. Chaining the two disciplines, in order to be worked and understood in this teaching perspective. | pt_BR |
dc.description.resumo | Esta pesquisa apresenta uma reflexão sobre a interdisciplinaridade entre a química e a matemática nos colégios localizados nas comunidades rurais de Nova Laranjeiras e Laranjeiras do Sul/Paraná, para uma nova contribuição em novas perspectivas no ensino e aprendizagem. Foi realizada uma análise amostral, com observações sobre o perfil dos alunos e das escolas, e assim, um questionário sobre tais disciplinas foi aplicado aos alunos do 1° ano do ensino médio de escolas do campo. O intuito foi analisar, na visão do aluno, qual a relação do educando com as disciplinas de química e matemática. Através das respostas, foi possível observar que os alunos não compreendem que uma disciplina implica diretamente na outra, quando se trata de cálculos e fórmulas, identificando aqui as principais dificuldades apresentadas naquela série. Uma vez que quando se trata de equações matemáticas aplicada em conceitos científicos, torna o entendimento ainda mais desafiador para o aluno. Com base na literatura, possíveis contribuições que a interdisciplinaridade tende a proporcionar para melhoria no ensino aprendizagem foram apontadas. Alguns autores dispõe a interdisciplinaridade como uma proposta que articula conjuntamente as disciplinas nos seus respectivos conteúdos, seja por professores de cada disciplina, ou até mesmo por professores formados por área de conhecimento como no curso Interdisciplinaridade na Educação do Campo Licenciatura. Encadeando as duas disciplinas, de forma a serem trabalhadas e compreendidas nesta perspectiva de ensino. | pt_BR |
dc.description.provenance | Submitted by Suelen Spindola Bilhar (suelen.bilhar@uffs.edu.br) on 2020-08-24T16:42:05Z No. of bitstreams: 1 CARARO.pdf: 1086101 bytes, checksum: 7da62927780e8fce24749b46e0c41f48 (MD5) | en |
dc.description.provenance | Approved for entry into archive by Franciele Scaglioni da Cruz (franciele.cruz@uffs.edu.br) on 2020-09-08T17:52:35Z (GMT) No. of bitstreams: 1 CARARO.pdf: 1086101 bytes, checksum: 7da62927780e8fce24749b46e0c41f48 (MD5) | en |
dc.description.provenance | Made available in DSpace on 2020-09-08T17:52:35Z (GMT). No. of bitstreams: 1 CARARO.pdf: 1086101 bytes, checksum: 7da62927780e8fce24749b46e0c41f48 (MD5) Previous issue date: 2019 | en |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal da Fronteira Sul | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | Campus Laranjeiras do Sul | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFFS | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Interdisciplinaridade | pt_BR |
dc.subject | Ensino e aprendizagem | pt_BR |
dc.subject | Ensino médio | pt_BR |
dc.subject | Matemática | pt_BR |
dc.subject | Química | pt_BR |
dc.title | Relação interdisciplinar em química e matemática e suas atribuições | pt_BR |
dc.type | Monografia | pt_BR |
Appears in Collections: | Interdisciplinar em Educação do Campo: Ciências Naturais, Matemática e Ciências Agrárias |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
CARARO.pdf | 1.06 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.