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dc.contributor.advisor1Rodrigues, Jane Teresinha Donini-
dc.contributor.advisor-co1Gräff, Patrícia-
dc.creatorAbreu, Anderson de-
dc.creatorCorá, Pamela Estefani-
dc.date2019-
dc.date.accessioned2021-04-09T18:16:27Z-
dc.date.available2022-
dc.date.available2021-04-09T18:16:27Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.urihttps://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/3983-
dc.description.abstractThe research topic of this article is the use and the promotion of the Brazilian Sign Language (LIBRAS) by typically-hearing students that have access to this language during the schooling process, with the aim of identifying whether, in the school routine, students promote and use this language as a means of communication with the deaf. It is a qualitative field research, with ethnographic characteristics, observing the behavior of a specific group of people in school routine. The research shows that typically-hearing students made use of the Brazilian Sign Language inside school, but there is a difference of use by female and male genders. Students from the first years of Elementary School have a bigger approach to the sign language, differing from those students in the final years and High School students, who have made little use of it. Other highlight is the value of the bilingual teacher inside school and his/her way of interacting with all the students, using the sign language and verbalizing. In face of the exposed data, it is possible to conclude that sign language is important to both typically-hearing students and deaf students inside the standard/regular school, allowing the deaf student inclusion in a effective way.pt_BR
dc.description.resumoO presente artigo tem como tema de pesquisa o uso e a difusão da Libras por estudantes ouvintes que têm acesso a esta língua no decorrer do processo de escolarização, com o objetivo de identificar se, no cotidiano escolar, os alunos difundem e fazem uso desta língua como meio de comunicação com os surdos. Trata-se de uma pesquisa de campo que percorreu um caminho qualitativo, de cunho etnográfico, observando o comportamento de um determinado grupo de pessoas no cotidiano escolar. A pesquisa mostra que os alunos ouvintes fizeram o uso da língua de sinais dentro da escola, mas há uma diferença deste uso pelo gênero masculino e feminino. Os alunos dos Anos Iniciais do Ensino Fundamental têm uma aproximação maior com a língua de sinais, diferentemente dos alunos que frequentam os Anos Finais e o Ensino Médio, que pouco fizeram uso. Destaca-se, também, a importância do professor bilíngue dentro da escola e a sua forma de dialogar com todos os alunos, usando a língua de sinais e oralizando. Diante dos dados expostos, conclui-se que a língua de sinais é importante para os alunos ouvintes e surdos dentro da escola comum/regular, possibilitando a inclusão do aluno surdo de forma efetiva.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Adriana Cativelli (adriana@uffs.edu.br) on 2020-04-29T21:12:34Z No. of bitstreams: 1 CORA.pdf: 297249 bytes, checksum: 37f391ea6400a9099465ddb0201dcf7a (MD5)en
dc.description.provenanceApproved for entry into archive by Franciele Scaglioni da Cruz (franciele.cruz@uffs.edu.br) on 2021-04-09T18:16:27Z (GMT) No. of bitstreams: 1 CORA.pdf: 297249 bytes, checksum: 37f391ea6400a9099465ddb0201dcf7a (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2021-04-09T18:16:27Z (GMT). No. of bitstreams: 1 CORA.pdf: 297249 bytes, checksum: 37f391ea6400a9099465ddb0201dcf7a (MD5) Previous issue date: 2022en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal da Fronteira Sulpt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCampus Chapecópt_BR
dc.publisher.initialsUFFSpt_BR
dc.rightsAcesso Embargadopt_BR
dc.subjectPedagogiapt_BR
dc.subjectLinguagem brasileira de sinaispt_BR
dc.subjectEscolarizaçãopt_BR
dc.subjectComunicaçãopt_BR
dc.titleO ensino da libras para ouvintes na escola comumpt_BR
dc.title.alternativeThe teaching of brazilian sign language to typically-hearing students in regular schoolpt_BR
dc.typeArtigo Cientificopt_BR
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