Please use this identifier to cite or link to this item: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/4259
Type: Artigo Cientifico
Title: Integralidade, universalidade e equidade: representações sociais de profissionais de saúde e pessoas LGBTQIA+
Author: Pelizza, Suzana Carla
First advisor: Silva Filho, Cláudio Claudino da
Resume: Este trabalho se refere ao acolhimento e cuidado à saúde da população LGBTQIA+ na atenção básica de um município do norte gaúcho. Como objetivo busca-se compreender as representações sociais de profissionais de saúde dos usuários LGBTQIA+ em relação ao atendimento aos usuários LGBTQIA+. Quanto a metodologia, trata-se de uma pesquisa qualitativa realizada por meio da análise de conteúdo de Bardin, de caráter observacional de corte transversal, atrelando-se a Teoria das Representação Social, o instrumento de coleta de dados utilizou-se um roteiro de entrevista. Os participantes da pesquisa foram nove profissionais de atenção básica e sete pessoas LGBTQIA+. A representação social sobre o cuidado de pessoas LGBTQIA+ para profissionais de saúde, estão presentes pensamentos de que o acesso a este grupo é igual aos demais usuários do sistema, ao mesmo tempo presente crenças ligadas a IST’s. A representação social do cuidado de pessoas LGBTQIA+ para o grupo de usuários LGBTQIA+, estes referiram que não sentiram dificuldades de acessarem os serviços de saúde e que foram respeitados, mas ressaltam que existem questões a serem melhoradas no atendimento, apontando a necessidade de cursos, capacitações sobre as questões especificas de usuários LGBTQIA+, para além dos cuidados com as IST’s. Para concluir, diante destes paradigmas normativos no cuidado em saúde, são necessárias ações para um cuidado mais humanizado, investindo em educação permanente, maior aproximação entre a comunidade LGBTQIA+ e equipe de saúde, uso de tecnologias leves de cuidado e discussões deste tema ainda na graduação.
Abstract: This work refers to the reception and health care of the LGBTQIA+ population in primary care in a municipality in the north of Rio Grande do Sul. The objective is to understand the social representations of health professionals of LGBTQIA+ users in relation to the service provided to LGBTQIA+ users. As for the methodology, this is a qualitative research carried out through Bardin's content analysis, with a cross-sectional observational character, linking to the Social Representation Theory, the data collection instrument used an interview script. . The survey no SUS (Hospital Sírio Libanês). 4 participants were nine primary care professionals and seven LGBTQIA+ people. The social representation about the care of LGBTQIA+ people for health professionals, there are thoughts that access to this group is equal to other users of the system, at the same time present beliefs related to STIs. The social representation of care for LGBTQIA+ people for the group of LGBTQIA+ users, they reported that they did not experience difficulties in accessing health services and that they were respected, but they point out that there are issues to be improved in the service, pointing out the need for courses, training about the specific issues of LGBTQIA+ users, in addition to the care with STI's. In conclusion, given these normative paradigms in health care, actions are needed for a more humanized care, investing in permanent education, closer approximation between the LGBTQIA+ community and the health team, use of light care technologies and discussions of this topic still in graduation .
Keywords: Políticas públicas
Atenção à saúde
LGBTQIA+
Diversidade sexual
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal da Fronteira Sul
Acronym of the institution: UFFS
College, Institute or Department: Campus Chapecó
Type of Access: Acesso Aberto
URI: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/4259
Issue Date: 26-Mar-2021
Appears in Collections:Especialização em Saúde Coletiva

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
PELIZZA.pdf530,65 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.