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Type: Monografia
Title: Ara guydje pya'u: o ritual de ano novo guarani na terra indígena Toldo Chimbangue
Author: Regis, Beatriz Fernanda das Chagas
First advisor: Savoldi, Adiles
metadata.dc.contributor.referee1: Soares, Cássio Cunha
metadata.dc.contributor.referee2: Fernandes, Edimar
Resume: O trabalho consiste na elaboração da etnografia do ritual “Ara Guydje Pya’u” ou “Ritual de Ano Novo” ritualizado pelos Guarani, que provisoriamente, há mais de vinte anos, residem na Terra Indígena Kaingang Toldo Chimbangue, em Chapecó, Santa Catarina. A terra ancestral dos Guarani está localizada no município de Saudades, Santa Catarina. O território diasporado de Araça’í ainda é alvo de disputa, tramita judicialmente o processo por sua demarcação. Para o desenvolvimento da etnografia adotou-se a observação participante nas distintas interações com as famílias Guarani que protagonizaram a revitalização da Opy e a realização do ritual. Foram elaboradas entrevistas para fundamentar os sentidos e significados da observação realizada durante a pesquisa de campo. O “Ara Guydje Pya’u” acontece através de performances que comunicam e atualizam a cosmologia Guarani, expressam o fim de um ciclo da natureza e protagonizam bons presságios e sentimentos para que a vida floresça plena tal qual a brotação que a primavera promove. As etapas que marcaram o ritual foram a purificação pelo fogo sagrado, pelo uso do petyngua, a consagração da ayahuasca, a dança e o canto sagrado, experiências marcadas pelo amparo da lua. Após dissipar as velhas energias, a água e o sol energizam as pessoas e a terra para a brotação do novo. A orientação teórica para fundamentar a pesquisa pautou-se em Barth (1995, 2005), Hannerz (1997), Turner (1974, 1975, 1987), Taylor (2008), Seeger (2008, 2015). “Ara Guydje Pya’u” é um ritual de passagem, finda o ano junto com o inverno e brota o ano novo com a primavera. Os participantes do ritual atribuem sua eficácia ao êxito do ano vindouro. A relevância da experiência se traduz, sobretudo, na importância política de se cultuar o modo de ser Guarani, atualizado com base nas vivências do presente, como uma expressão de resistência às políticas anti-indígenas que dificultam o retorno à terra ancestral e o acesso diferenciado à cidadania.
Abstract: The work consists in the elaboration of the ethnography of the ritual “Ara Guydje Pya’u” or “New Year’s Ritual” ritualized by the Guarani, who provisionally, for more than 20 years, have lived in the Kaingang’s area “Toldo Chimbangue Indegenous Land”, in Chapecó, Santa Catarina, Brasil. This Guarani community is originally from the territory known as “Araça’í Indegenous Land” located in the municipality of Saudades, Santa Catarina, a diasporic territory and still in judicial proceedings for demarcation. For the development of ethnography, the participatory observation’s scientific method was adopted in the different interactions with the Guarani families. That led the revitalization of Opy and the performance of the ritual. Interviews were designed to substantiate the meanings of the observation made during the field research. The “Ara Guydje Pya’u” takes place through performances that communicate and update Guarani cosmology, express the end of a cycle of nature and carry out good omens and feelings, so that life can blossom to the full extent that spring promotes. The stages marked the ritual are; the purification by the sacred fire (tatá), by the use of petyngua, the consecration of ayahuasca, the dance and the sacred songs. This experience is marked by the protection of the moon over the night. After dissipating the old energies, the water and the sun energize the people and the earth for the new sprouting, for the sowing of a new cycle of planting , like cassava, watermelons and other foods. The social life is also marked by this cycle as temporal, a collective spiritual experience, a ritual of passage. The theoretical orientation to support the research was based on Barth (1995, 2005), Hannerz (1997), Turner (1974, 1975, 1987), Taylor (2008), Seeger (2008, 2015). “Ara Guydje Pya’u” is a ritual of passage, the year ends with winter and the new year comes with spring. The participants in the ritual attribute their effectiveness to the success of the coming year. The relevance of the experience translates, above all, into the political importance of the Guarani way of being, updated based on the experiences of the present, as an expression of resistance to anti-indigenous policies that hinder the return to ancestral land and differentiated access to political, civil and social rights.
Keywords: Antropologia cultural e social
Etnologia
Grupos étnicos
Povos
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal da Fronteira Sul
Acronym of the institution: UFFS
College, Institute or Department: Campus Chapecó
Type of Access: Acesso Aberto
URI: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/4987
Issue Date: 30-Jan-2022
Appears in Collections:Ciências Sociais - Licenciatura

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