Please use this identifier to cite or link to this item: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/5148
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Cacciamani, Jackson Luís Martins-
dc.creatorSilva, Mateus Gabriel Magedanz da-
dc.date2021-10-13-
dc.date.accessioned2022-03-09T19:35:24Z-
dc.date.available2022-03-09T19:35:24Z-
dc.date.issued2021-10-13-
dc.identifier.urihttps://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/5148-
dc.description.abstractThe present work intends to understand the importance of the problematization of food contamination, especially in the Revista Química Nova na Escola (Qnesc), and in a second moment, the construction of a class proposal anchored in the Educar Pela Pesquisa approach. In order to understand how the theme has been addressed within the journal, we will analyze the articles with an initial search using the keywords (Food + Chemical Education), where 105 articles were initially found, forming the corpus of analysis. The articles were submitted to Discursive Textual Analysis (ATD), from which units of meaning emerged. Later, these units were grouped to form categories, among the categories formed, only one of them was investigated in a more intense way. The category we chose was “The students' learning process takes place collectively”. From the analysis of the category, both in the articles and in the authors who have been investigating about it, it was possible to understand more deeply how the studied theme is worked on in Science Education. Which leads us to argue that we are within the great area of Science Education and not in separate curricular components. As for the class proposal, we can demonstrate that this process is fully learning, even with a small indication that we have already addressed the proposal in the Supervised Curriculum Internships, we argue within this proposal, which is anchored in the Freirean theme and in Educating through Research in order to enhance the student learning, in this great area of Science Education.pt_BR
dc.description.resumoO presente trabalho tem a intenção de compreender a importância da problematização da contaminação alimentar, especialmente na Revista Química Nova na Escola (Qnesc), e em um segundo momento a construção de uma proposta de aula ancorada na abordagem do Educar Pela Pesquisa. Para compreendermos como a temática vem sendo abordada dentro da revista vamos analisar os artigos com uma pesquisa inicial utilizando as palavras-chave (Alimentação + Educação Química), onde foram encontrados inicialmente 105 artigos, formando o corpus de análise. Os artigos foram submetidos à Análise Textual Discursiva (ATD), da qual emergiram unidades de significados. Posteriormente essas unidades foram agrupadas para formar categorias, dentre as categorias formadas somente uma delas foi investigada de uma forma mais intensa. A categoria que escolhemos foi “O processo de aprender dos estudantes acontece no coletivo”. A partir da análise da categoria, tanto nos artigos, quanto nos autores que vêm investigando sobre ela, foi possível compreender mais profundamente como a temática estudada é trabalhada na Educação em Ciências. O que nos remete a argumentar de que estamos dentro da grande área da Educação em Ciências e não em componentes curriculares separados. Quanto a proposta de aula podemos demonstrar que esse processo é totalmente aprendente, mesmo com uma pequena sinalização de já termos abordado a proposta nos Estágios Curriculares Supervisionados, argumentamos dentro dessa proposta que é ancorada na temática Freireana e no Educar pela Pesquisa no intuito de potencializar o aprendizado dos estudantes, nessa grande área que é a da Educação em Ciências.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Isac Soares Emidio (isac.emidio@uffs.edu.br) on 2022-02-14T22:22:27Z No. of bitstreams: 1 SILVA.pdf: 181518 bytes, checksum: 9d2132ccf40d0c2f3f9dabac35943807 (MD5)en
dc.description.provenanceRejected by Franciele Scaglioni da Cruz (franciele.cruz@uffs.edu.br), reason: Informo que o TCC "Contaminação alimentar: o que a área da educação química vem publicizando?" foi rejeitado no Repositório Digital pois o documento inserido foi o Termo de Permissão de Acesso ao Documento e não o trabalho completo. on 2022-03-07T18:56:18Z (GMT)en
dc.description.provenanceSubmitted by Isac Soares Emidio (isac.emidio@uffs.edu.br) on 2022-03-07T19:07:10Z No. of bitstreams: 1 SILVA.pdf: 830157 bytes, checksum: d135f25ae64deec86fdbc66589fa0a2a (MD5)en
dc.description.provenanceApproved for entry into archive by Franciele Scaglioni da Cruz (franciele.cruz@uffs.edu.br) on 2022-03-09T19:35:24Z (GMT) No. of bitstreams: 1 SILVA.pdf: 830157 bytes, checksum: d135f25ae64deec86fdbc66589fa0a2a (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2022-03-09T19:35:24Z (GMT). No. of bitstreams: 1 SILVA.pdf: 830157 bytes, checksum: d135f25ae64deec86fdbc66589fa0a2a (MD5) Previous issue date: 2021-10-13en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal da Fronteira Sulpt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCampus Realezapt_BR
dc.publisher.initialsUFFSpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectContaminação de Alimentospt_BR
dc.subjectEnsino e Aprendizagempt_BR
dc.subjectFormação de Professorespt_BR
dc.titleContaminação alimentar: o que a área da educação química vem publicizando?pt_BR
dc.typeMonografiapt_BR
Appears in Collections:Química

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
SILVA.pdf810.7 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.