Please use this identifier to cite or link to this item: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/5222
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Reichert, Janice Teresinha-
dc.contributor.referee1Motta, Marcelo Souza-
dc.contributor.referee2Kist, Milton-
dc.creatorSeghetto, Marlise-
dc.date2022-02-07-
dc.date.accessioned2022-03-31T14:27:35Z-
dc.date.available2022-03-23-
dc.date.available2022-03-31T14:27:35Z-
dc.date.issued2022-02-07-
dc.identifier.urihttps://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/5222-
dc.description.abstractThis work has as problematic verifying the possible contributions of educational robotics in learning the symmetry of reflection, translation and rotation. For this, a didactic sequence was elaborated and applied in the regular teaching period in a class of 30 students, from a public school, using the LEGO RCX 1.0 robotics kit. The theoretical foundation is based on Seymour Papert's constructionism, observing the guidelines of the Common National Curriculum Base on the use of technologies and computational thinking in teaching and learning, as well as the inclusion of knowledge about educational robotics in Basic Education. The research data were analyzed qualitatively and collected through eye observations, class diary registration and questionnaires before and after the intervention. The observed data indicated that learning around the object of knowledge, reflection, translation and rotation symmetries, using educational robotics as a tool in the process, was satisfactory.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho tem como objetivo verificar as possíveis contribuições da robótica educacional na aprendizagem da simetria da reflexão, translação e rotação. Para isto, foi elaborada e aplicada uma sequência didática no período regular de ensino em uma turma de 30 estudantes do 7º ano do Ensino Fundamental, de uma escola pública, fazendo uso do kit de robótica LEGO RCX 1.0. A fundamentação teórica baseia-se no construcionismo de Seymour Papert, observando as diretrizes da Base Nacional Comum Curricular sobre a utilização de tecnologias e do pensamento computacional no ensino e aprendizagem, bem como a inclusão de conhecimentos sobre robótica educacional na Educação Básica. Os dados da pesquisa foram analisados de forma qualitativa e coletados através de observações oculares, registro em diário de bordo e aplicação de questionários antes e após a intervenção. Os resultados indicaram que a aprendizagem em torno do objeto do conhecimento simetrias de reflexão, translação e rotação, utilizando-se da robótica educacional, como ferramenta no processo ocorreu de maneira satisfatória.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Rafael Pinheiro de Almeida (rafael.almeida@uffs.edu.br) on 2022-03-23T14:22:40Z No. of bitstreams: 1 SEGHETTO.pdf: 2831992 bytes, checksum: 6a63c1c805cd8058904576e606cd05a2 (MD5)en
dc.description.provenanceApproved for entry into archive by Franciele Scaglioni da Cruz (franciele.cruz@uffs.edu.br) on 2022-03-31T14:27:35Z (GMT) No. of bitstreams: 1 SEGHETTO.pdf: 2831992 bytes, checksum: 6a63c1c805cd8058904576e606cd05a2 (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2022-03-31T14:27:35Z (GMT). No. of bitstreams: 1 SEGHETTO.pdf: 2831992 bytes, checksum: 6a63c1c805cd8058904576e606cd05a2 (MD5) Previous issue date: 2022-02-07en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal da Fronteira Sulpt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCampus Chapecópt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação Profissional em Matemática em Rede Nacionalpt_BR
dc.publisher.initialsUFFSpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectMatemáticapt_BR
dc.subjectRobóticapt_BR
dc.subjectInteligência artificialpt_BR
dc.subjectSimetriapt_BR
dc.subjectTranslaçãopt_BR
dc.subjectRotaçãopt_BR
dc.titleSimetria da reflexão, translação e rotação: uma abordagem através da robótica educacionalpt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.levelMestrado profissionalpt_BR
Appears in Collections:Programa de Pós-Graduação Profissional em Matemática em Rede Nacional

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
SEGHETTO.pdf2.77 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.