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dc.contributor.advisor1Escalante, Roberta Kolling-
dc.contributor.referee1Dias, Ana Beatriz Ferreira-
dc.contributor.referee2Uhmann, Rosangela Ines Matos-
dc.creatorGonçalves, Alexandre Zagonel-
dc.date2021-11-22-
dc.date.accessioned2022-04-14T18:26:40Z-
dc.date.available2022-
dc.date.available2022-04-14T18:26:40Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.urihttps://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/5260-
dc.description.abstractNeoliberal rationality leads society to constant competition between subjects and institutions. Everything becomes a company and a commodity, including education. Teachers’ education isdirectly affected by the market and by the quantitative education system, aimed at the subject of learning and in the development of skills, which reduces teachers, in many cases, to mere school bureaucrats, far from a wide and humane teacher education. From this perspective, the present work consists in analyzing the meanings of experience proposed by the current curriculum of a Licentiate Degree in Languages – Portuguese and Spanish. For this end, a theoretical delimitation of the meanings of the experience (LARROSA, 2002; 2014) and of the curriculum perspectives is made (SILVA, 1999; SACRISTÁN, 2013; ARROYO, 2011; OLIVEIRA; LIBÂNEO; TOSCHI, 2012). As for the methodology, this is configured as research with a mixed approach (qualitative and quantitative), of a basic nature, with exploratory and descriptive objectives, and bibliographical and documentary in relation to the procedures, in addition to carrying out a content analysis (BARDIN, 1977). The results of the analysis indicate that, in the two Pedagogical Projects of the Course (PPC), the training of language teachers goes through the processes of shortening their training, moving away from theory and promoting competitiveness and accumulation of “verifiable experiences”. The focus is on the expansion of curricular components as a way of storing information and directing the labor market, limiting teachers to technical subjects, in a sense of practical-utilitarian experience, in a pragmatic instrumental model, in order to obtain skills and competences for a "know how to do" in the daily school life, without training for the praxis, which contains the dimensions of knowing and transforming, in the inseparability of theory and practice in teaching activity.pt_BR
dc.description.resumoA racionalidade neoliberal leva a sociedade à constante concorrência entre sujeitos e instituições. Tudo se torna uma empresa e mercadoria, inclusive a educação. A formação de professores é diretamente afetada pelo mercado e pelo sistema de formação quantitativa direcionado ao sujeito de aprendizagens e de habilidades e de competências, o que reduz os professores, em muitos casos, a meros burocratas escolares, distantes de uma formação docente ampla e humanística. Nessa perspectiva, o presente trabalho consiste na análise dos sentidos de experiência propostos pelos currículos vigentes de um curso de Licenciatura em Letras – Português e Espanhol. Para isso, se faz uma delimitação teórica dos sentidos da experiência (LARROSA, 2002; 2014) e das perspectivas de currículo (SILVA, 1999; SACRISTÁN, 2013; ARROYO, 2014; OLIVEIRA; LIBÂNEO; TOSCHI, 2012). Quanto à metodologia, essa configura-se como uma pesquisa com abordagem mista (qualitativa e quantitativa), de natureza básica, com objetivos exploratórios e descritivos e bibliográfica e documental em relação aos procedimentos, além de ser realizada uma análise de conteúdo (BARDIN, 1977). Os resultados da análise indicam que, nos dois Projetos Pedagógicos do Curso (PPC), a formação de professores de línguas passa pelos processos de encurtamento de formação, afastamento da teoria e de fomento à competitividade e acúmulo de “experiências comprováveis”. O foco é a ampliação de componentes curriculares como forma de armazenar informações e o direcionamento ao mercado de trabalho, limitando os professores a sujeitos tecnicistas, em um sentido de experiência prática-utilitária, em um modelo pragmático instrumental, a fim de obter habilidades e competências para um saber-fazer no dia a dia escolar, sem uma formação para a práxis, que contém as dimensões do conhecer e do transformar, na indissociabilidade entre teoria e prática na atividade docente.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Jane Lecardelli (jane.lecardelli@uffs.edu.br) on 2022-04-04T14:09:51Z No. of bitstreams: 1 GONÇALVES.pdf: 638924 bytes, checksum: 76d96f70805909b5308a2665e883acdf (MD5)en
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dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal da Fronteira Sulpt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCampus Cerro Largopt_BR
dc.publisher.initialsUFFSpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectNeoliberalismopt_BR
dc.subjectEnsinopt_BR
dc.subjectFormação de professorespt_BR
dc.subjectLínguaspt_BR
dc.subjectCurrículos e programaspt_BR
dc.titleO currículo e os sentidos da experiência na formação de professores de línguaspt_BR
dc.typeMonografiapt_BR
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